Miljötipstråden!

Nej, jag tror att du missuppfattat mig. När jag skriver 'fokusera på vad du kan/vill i nuläget' så menar jag inte bara huset, utan hela livet. Det tjänar ju ingen om du stirrar dig blind på förändringar du skulle vilja göra men inte kan i nuläget, bara för att du låst fast dig vid att tänka på bara huset.

Jag är inte det minsta låst vid någonting. Det är du som hakar upp dig på mitt hus av någon anledning. Min största post i de flesta tester är huset, och för att åtgärda det krävs mycket pengar som jag i dagsläget inte har. Det går liksom inte göra en budgetlösning som funkar i längden.
 
Jag är inte det minsta låst vid någonting. Det är du som hakar upp dig på mitt hus av någon anledning. Min största post i de flesta tester är huset, och för att åtgärda det krävs mycket pengar som jag i dagsläget inte har. Det går liksom inte göra en budgetlösning som funkar i längden.

Men då är det ju du som låser dig vid huset? Bara för att det är största posten betyder ju inte det att du inte kan göra något åt de andra posterna.
 
Det är bra åtgärder, som får komma senare när du har råd tänker jag. Men vad KAN du göra i ett kortare perspektiv då?

Vad menar du? Jag kan som sagt inte trolla med knäna och få fram de ingrepp som skulle behövas med små medel. Nu snackar jag alltså byggnadstekniska lösningar, inte grejer som att släcka lampor osv.
 
Jag tror att en stor anledning till att jag kommer ner så mycket är att jag cyklar i princip överallt, aldrig bil, aldrig buss, enstaka tågresor som utslaget på året blir ungefär 3 km i veckan. Sen, som några varit inne på, tror jag inte att en ska stirra sig blind på testresultaten heller. Testen är grovt förenklade. Bäst är att bara göra absolut så mycket som en kan/är villig att göra. Jag har ju hälsa och tid nog att cykla överallt, inte alla som kan det, t.ex.

Jag är fullt medveten om att testerna är förenklade, blev nyfiken på ditt resultat då mina förutsättningar är relativt goda för att ha ett mindre klimatavtryck. Gångavstånd till allt, åker inte kollektivt, shoppar främst begagnat, bor två pers i liten lägenhet i flerfamiljshus osv. Resultaten jag får upp för egen del känns som att de ligger i underkant, en genomsnittssvensk gör av med ca 4 klot/år, därför så känns 0,7 jordklot mer önsketänkande än realistiskt.

Annars tycker jag att gå/cykla i större utsträckning är ett supertips för alla som har möjligheten.
 
Hoppas denna tråd lyckas bättre, för det är trist när sådana här trådar tillslut ofta mest handlar om

1. Att kritisera tester som om alla andra trodde att de visar Den Stora Sanningen om varje enskild människa jorden runt.

2. En duktighetsävling...som inte sällan landar i ett krig mellan stad och land

3. Vad man INTE kan göra och att det främst är NÅGON ANNAN som borde göra något

...istället för att titta på vad man själv KAN göra. De allra flesta av oss kan ju faktiskt förbättra något, även om vi alla är på olika ställen här och nu.

Sen kan man också leva med att inte vara en perfekt människa. Visst är det jobbigt att veta att jag är en belastning miljömässigt för jorden, för jag vill ju inte vara en belastning för andra, men det gör ju ingen nytta heller att blunda för det. Det är så det är, och jag kommer troligtvis inte heller att komma under 1 jordklot inom någon närtid, men en förbättring är trots allt alltid en förbättring. Sedan handlar det till sist om vad man kan leva med när man ser sig själv i spegeln.
 
Jag är inte det minsta låst vid någonting. Det är du som hakar upp dig på mitt hus av någon anledning. Min största post i de flesta tester är huset, och för att åtgärda det krävs mycket pengar som jag i dagsläget inte har. Det går liksom inte göra en budgetlösning som funkar i längden.

Vad menar du? Jag kan som sagt inte trolla med knäna och få fram de ingrepp som skulle behövas med små medel. Nu snackar jag alltså byggnadstekniska lösningar, inte grejer som att släcka lampor osv.

Fast nu pratade vi om just hus? Jag kan inte förändra mitt boende genom att köpa ekologiska tomater liksom
Men alltså. Går du in i träningstråden och skriver om alla anledningar till att du inte kan träna? Nej. Och du har redan fått tips om saker du kan göra kring huset som inte kostar pengar, men av olika anledningar vill/kan du inte göra det. Som sagt, ingen kan trolla fram magiska, gratis lösningar.

Jag är fullt medveten om att testerna är förenklade, blev nyfiken på ditt resultat då mina förutsättningar är relativt goda för att ha ett mindre klimatavtryck. Gångavstånd till allt, åker inte kollektivt, shoppar främst begagnat, bor två pers i liten lägenhet i flerfamiljshus osv. Resultaten jag får upp för egen del känns som att de ligger i underkant, en genomsnittssvensk gör av med ca 4 klot/år, därför så känns 0,7 jordklot mer önsketänkande än realistiskt.

Annars tycker jag att gå/cykla i större utsträckning är ett supertips för alla som har möjligheten.
Ja, alltså jag borde nog inte ens nämnt nåt jädra test, jag är fullt medveten om att de inte är särskilt korrekta. Det vara bara för att jag skulle förklara varför jag startade tråden, inte som vare sig skryt eller någon slags idé om att jag faktiskt lever på 0,7 jordklot.
Det verkar ju inte ens skilja på viltkött och tex kyckling..
Viltkött har den inte med, men den skiljer på fågel, fisk, fläsk, och nöt om en klickar sig in i detaljerna. Men som sagt, tråden handlar inte om testet, utan är till för tips och pepp, oavsett vad olika tester säger eller inte säger.
 
Gjorde testet med diverse vilda gissningar men med tanken att vi jobbar hemma som vi gör nu.
Och inte jobbpendlar 12-18 mil/dag (bil o/e buss) som innan Coronan...
3,2 jordklot sa testet. Låter mycket.
Har el, ved och solpaneler och det kött vi äter är mestadels älg. Älg borde vi ju få + på, då just den älgen inte kan prutta mer och ge gaser till jorden som den hade gjort om den hade levat längre........
En diesel från-13 och el elbil från -21. Elbilen används mest f n, mest pga att sambon vill köra sin nya bil och att det är att passa på att ladda den då vi har minst 1 mil till närmaste laddstation.
Vi flyger inte heller.
Jämföra med grannarna sopor, de är betydligt fler i sina hushåll....gissade där/person.
 
Men alltså. Går du in i träningstråden och skriver om alla anledningar till att du inte kan träna? Nej. Och du har redan fått tips om saker du kan göra kring huset som inte kostar pengar, men av olika anledningar vill/kan du inte göra det. Som sagt, ingen kan trolla fram magiska, gratis lösningar

Ett tips har jag sett. Bomma igen huset. Jag förklarar att det blir svårt, för det finns inga dörrar och värmesystem mår inte bra av det enligt den som installerat det. Vad mer menar du att jag kan göra?
 
Fast jag tolkade en del av de svar du fått som undrade kring vad du kan göra utöver huset. Eftersom du redan slagit fast att du inget kan göra med den posten.

Så tolkade inte jag det. Det är svårigheten med text.. och som sagt, jag kan göra massor men inte i dagsläget.
 
Vad menar du? Jag kan som sagt inte trolla med knäna och få fram de ingrepp som skulle behövas med små medel. Nu snackar jag alltså byggnadstekniska lösningar, inte grejer som att släcka lampor osv.

Jag menade att om man tänker bort husåtgärderna, som du ju inte har möjlighet att göra just nu, vad kan du då göra i övrigt? Även om huset är en stor post, så består ju vår livsstil mer än boendet, och kan man inte åtgärda det mest påverkande, så är det ju ändå positivt om man förbättrar det näst mest påverkande, eller det tredje näst påverkande osv. Min poäng är att det är synd att låsa fast sig vid någon viss sak, när det finns så mycket som påverkar. Allt eftersom man sparar ihop pengar så kommer ju dessutom vad som är möjligt och inte, att förändras.
 
Jag funderar lite kring det här med total påverkan och livscykelanalys - är det bättre att köpa ny elbil, eller att behålla och laga den gamla dieselbilen? Förutsatt att en är beroende av bil för att kunna ta sig till jobbet så klart. Bo i gammalt trähus från 1800-talet (med modern isolering och bergvärme) eller nybyggd lägenhet enligt senaste standarden? Naturbeteskött från grannen eller avokado och mandelmjölk från andra sidan jorden?

Jag tror de allra flesta skulle kunna shoppa mindre än vad de gör. Laga sådant som är trasigt t. ex. Jag brukar också vara restriktiv och tänka igenom alla inköp så att man är fortsatt nöjd med kappan/soffan/skorna om 10 år, och inte "behöver" byta så fort det kommer en ny färg eller modell. Jag tror en och annan hästmänniska är skyldig till att ha fler schabrak, träns och täcken än de strikt BEHÖVER.. :angel:
 
Så tolkade inte jag det. Det är svårigheten med text.. och som sagt, jag kan göra massor men inte i dagsläget.

Jag förstår inte vad du menar. Kan du inte ändra nånting som du gör idag som kan minska klimattrycket? Eller pratar du fortfarande om huset nu?
 
Jag menade att om man tänker bort husåtgärderna, som du ju inte har möjlighet att göra just nu, vad kan du då göra i övrigt? Även om huset är en stor post, så består ju vår livsstil mer än boendet, och kan man inte åtgärda det mest påverkande, så är det ju ändå positivt om man förbättrar det näst mest påverkande, eller det tredje näst påverkande osv. Min poäng är att det är synd att låsa fast sig vid någon viss sak, när det finns så mycket som påverkar. Allt eftersom man sparar ihop pengar så kommer ju dessutom vad som är möjligt och inte, att förändras.

Men jag har väl inte sagt att jag inte gör någonting bara för att jag inte har råd med de åtgärder jag vill göra med mitt hus?
Jag äter inte kött, jag konsumerar minimalt med prylar, handlar ekologiskt så mycket jag kan, tar inte bilen korta sträckor, har led-belysning, undviker stand by osv.
 
Ett tips har jag sett. Bomma igen huset. Jag förklarar att det blir svårt, för det finns inga dörrar och värmesystem mår inte bra av det enligt den som installerat det. Vad mer menar du att jag kan göra?
Vi går i cirklar. Som @Thaliaste och @Fruentimber och jag skriver så kanske det helt enkelt är så att du inte kan göra mer kring huset. Då får du ju leva med det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp