Miljötipstråden!

Jag funderar lite kring det här med total påverkan och livscykelanalys - är det bättre att köpa ny elbil, eller att behålla och laga den gamla dieselbilen? Förutsatt att en är beroende av bil för att kunna ta sig till jobbet så klart. Bo i gammalt trähus från 1800-talet (med modern isolering och bergvärme) eller nybyggd lägenhet enligt senaste standarden? Naturbeteskött från grannen eller avokado och mandelmjölk från andra sidan jorden?
Det där är jättesvårt. Det måste avgöras fall till fall tror jag, finns inte ett endaste svar som täcker allt. (Men en sak, du ersätter väl inte just köttet med mandelmjölk? Lite knepig jämförelse. Men förstår ändå vad du var ute efter :P ).
 
Tur att inte alla lever som jag... 4,1 jordglober behövs då...
Fyllde även i att jag gör av med mindre sopor än grannen men det har jag faktiskt ingen aning om egentligen 😅
 
Men sluta vara så låst vid huset? O_o Vi pratar ju om fler parametrar än "bara" huset. Konsumering, kött, bil etc etc etc.

Och som jag skrivit i tråden har jag vidtagit många åtgärder där. Men som jag också skrivit är det just huset som är min stora post, och jag har redan förklarat vad min plan där är. Även om den är utspridd på många år.
 
Jag kan störa mig på dessa tester eftersom de blir så grovhuggna. Men, jag tar det som en fingervisning att förbättra i det långa loppet.
T ex. Jag har en stor dieselbil och det har även min man. Jag tänker på hur jag använder bilen och så även han. Men vi har jobb att sköta och till dessa jobb krävs att vi åker bil och våra jobb är på olika tider plus att han åker söderut och jag norrut, så samåkning är uteslutet. Kollektivt är inte rimligt att åka heller. Men, vi planerar att byta bilarna till miljövänligare alternativ när det är dags att byta bil och när vi går i pension kommer vi nöja oss med en bil istället.

Sedan blir det lite konstigt med husdjuren där tycker jag. Eftersom det är baserat på kostnad. Det beror ju alldeles på vilket hund- eller kattfoder man köper det, så den klimatpåverkan räknar jag inte med alls.
 
Och som jag skrivit i tråden har jag vidtagit många åtgärder där. Men som jag också skrivit är det just huset som är min stora post, och jag har redan förklarat vad min plan där är. Även om den är utspridd på många år.

Men. Släpp. Huset.

Det finns fler poster än huset att titta på. Det är ju det vi menar.
 
Men jag har väl inte sagt att jag inte gör någonting bara för att jag inte har råd med de åtgärder jag vill göra med mitt hus?
Jag äter inte kött, jag konsumerar minimalt med prylar, handlar ekologiskt så mycket jag kan, tar inte bilen korta sträckor, har led-belysning, undviker stand by osv.

Eftersom det vanligaste är att man kan minska sin negativa påverkan så tolkade jag dig som att du inte förstod mina inlägg där jag undrade över andra områden än huset. Men då tolkar jag dig nu som att din påverkan redan är minimal inom allt utom huset, och att det är därför du lyfter just dessa åtgärder. Ovanligt skulle jag säga, med en medelsvensk livsstil, men bra ur miljöhänsyn om det är så!
 
Eftersom det vanligaste är att man kan minska sin negativa påverkan så tolkade jag dig som att du inte förstod mina inlägg där jag undrade över andra områden än huset. Men då tolkar jag dig nu som att din påverkan redan är minimal inom allt utom huset, och att det är därför du lyfter just dessa åtgärder. Ovanligt skulle jag säga, med en medelsvensk livsstil, men bra ur miljöhänsyn om det är så!

Ja, den är liten. Minimal skulle jag inte säga, men liten.
 
Tur att inte alla lever som jag... 4,1 jordglober behövs då...
Fyllde även i att jag gör av med mindre sopor än grannen men det har jag faktiskt ingen aning om egentligen 😅
Vi var ungefär lika. Jag fick 3,9 jordglober... Jag tror att sådana här tester blir besvärliga så fort man på något vis måste använda sig av en bil för att ta sig till och från jobbet.
 
Vi var ungefär lika. Jag fick 3,9 jordglober... Jag tror att sådana här tester blir besvärliga så fort man på något vis måste använda sig av en bil för att ta sig till och från jobbet.
Ja jag pluggar ju inte precis nära hemmet så det blir en del åkande just nu. Och bor stort. Men å andra sidan värmer jag absolut inte upp hela huset så kanske borde fullt i storleken av ett mindre hus?
Äter även kött/fisk flera dagar i veckan. Det borde jag ju sluta med med tanke på klimatet.
Hur man än vrider på det gör jag nog av med massa planeter även om jag så bara äter löv :(
 
Ja jag pluggar ju inte precis nära hemmet så det blir en del åkande just nu. Och bor stort. Men å andra sidan värmer jag absolut inte upp hela huset så kanske borde fullt i storleken av ett mindre hus?
Äter även kött/fisk flera dagar i veckan. Det borde jag ju sluta med med tanke på klimatet.
Hur man än vrider på det gör jag nog av med massa planeter även om jag så bara äter löv :(
Jag kör inte långt, men det blir 1,5 mil x 2 varje vardag. Och sedan ytterligare en dag i veckan pga att jag veckohandlar på helgerna.

Vi bor verkligen inte stort. Vårt hus är ca 70 kvm bara.

Jag äter också kött/fisk i alla fall hälften av veckans dagar, och det tänker jag inte sluta med eftersom jag tror att kroppen mår bra av det.
 
Ja jag pluggar ju inte precis nära hemmet så det blir en del åkande just nu. Och bor stort. Men å andra sidan värmer jag absolut inte upp hela huset så kanske borde fullt i storleken av ett mindre hus?
Äter även kött/fisk flera dagar i veckan. Det borde jag ju sluta med med tanke på klimatet.
Hur man än vrider på det gör jag nog av med massa planeter även om jag så bara äter löv :(
Det är inte hopplöst. Lite i taget så kan du definitivt minska din personliga påverkan. Och stirra dig inte blind på tester, utan försök se framåt på vad du kan förändra :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp