Miljonförluster på ineffektiv seminering

Sv: Miljonförluster på ineffektiv seminering

Hur kan det bara kosta en tiondel att få fram en kalv än ett föl:mad: Det skulle jag gärna vilja veta. Var i ledet från semin till unge stiger kostnaderna?

Generellt har en uppfödare nog betydligt fler kor som ska semineras än en uppfödare har hästar. Tror dessutom att man plockar hem personen som ska seminera till gården (om man inte har personal som är utbildad, vet man i alla fall ofta har det på grissidan). Dessutom så verkar man ligga långt före generellt när det kommer till kor, det går tex att könssortera sperman.

Jo, men det är lång från 3 till 30.

Jag är nyfiken på hur det kan vara sådan skillnad. Jag vet ingenting om ko-avel. Premieras tjurar? Eller hur godkänds de?

Jag har hört (vet ej om det stämmer...) att man i på nött endast låter tjurar med mycket hög spermakvalite få verka i aveln. Att det räcker med en spermie för att det ska ta sig, alltså kan fler djur insemineras med samma tjur.

Nej det stämmer inte dock så är dom betydligt duktigare på att utvärdera och presentera hur fertil än tjur är än vad som görs på hästsidan.

Nu var det ett tag sen jag läste nåt om det men tror att det här är relativt aktuellt för hur man utvärderar tjurar. Minns att jag var mkt imponerad av hur detaljerat deras index var om man jämför med bedömningen av hästar i alla fall i Sverige.
http://www.sweebv.info/Dokument/Avelsv%C3%A4rdering%20versionVIII.pdf

Ingen bonde med sinne för ekonomi skulle använda en tjur med dålig fertilitet (eller dålig dotterfertilitet, vilket de också har index för!), det är olönsamt.

Sen är det stor skillnad på hur semineringen funkar på ko och hästsidan:

- På kosidan kommer seminören (som inte är veterinär, utan har en kortare utbildning) utkörande med en kylbehållare innehållande strån med fryst sperma, och seminerar den kossa som pekas ut utan närmare undersökning. Eftersom tjursperma tål frysning bra och kor har en kortare brunst än hästar (=lättare att pricka rätt) blir det bra dräktighetsresultat med den här metoden (misstänker att det även spelar in att en bonde med 100 kor har mer träning på att se när det är lagom att seminera än en hästuppfödare med 2-3 ston).

- På hästsidan körs sto med eventuellt föl iväg (=kostnad) till en speciell anläggning (=kostnad) där en veterinär (=kostnad) kontrollerar stoet med ultraljud (=kostnad). Stoet semineras sen vanligtvis med färsk transportsperma (=kostnad), ibland flera gånger samma brunst (=kostnad) om den är långdragen, och eftersom man inte selekterar särskillt hårt på fertilitet ibland flera brunster efter varandra (=kostnad). Under tiden får stoet antingen stå kvar på stationen (=kostnad) eller åka fram och tillbaka (=kostnad).

Om man sen tar med i beräkningen att ett strå tjursperma kostar ett par hundralappar så är det inte konstigt att det är billigare att föda upp en kalv...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Trenden är tydlig – det finns fler hästar i näringsverksamhet än tidigare och fler är sysselsatta inom näringen. Det visar nya siffror...
Svar
0
· Visningar
362
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Valet var svårt, men nu är det gjort: Nya hästen Caloj får följa med Lina Forsberg, 17, till junior-EM på Irland. – Jag är nervös. men...
Svar
0
· Visningar
439
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter 30 januari. Det är sista dag att ansöka om att tilläggsregistrera din utländska häst eller ponny i ett svenskt avelsförbund. ... Källa...
Svar
19
· Visningar
2 036
Senast: HannaZ
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Whisky 594 blir ny hingst i russflocken på Lojsta hed på Gotland 2016. ... Källa / Läs mer: http://www.atl.nu/h-st/ny-hingst-p-lojsta-hed
Svar
0
· Visningar
773
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka