Skaune

Trådstartare
Jag skulle vilja ha tips på bett som är godkända till tävling till en häst som gillar nova-bett.

Vad jag har kunnat läsa mig till är väl dessa inte godkända enligt dressyr TR?

Sv: Milt bett

På ridpsport.se finns reglementet och bilder på alla godkända bett.
De varianter som är tillåtna är alla vanliga tränsbett, 2- eller 3-delade med fasta eller lösa ringar.
Så det är väl bara att låna ihop många olika bett och se vad din häst gillar bäst :)

alla bett är väll milda beroende på vilken hand som håller i bettet ?

Det var ju ett givande svar... Frågan var inte vilka bett som var milda utan vilket av de godkända som mest liknade nova-bettet.

På ridpsport.se finns reglementet och bilder på alla godkända bett.
De varianter som är tillåtna är alla vanliga tränsbett, 2- eller 3-delade med fasta eller lösa ringar.
Så det är väl bara att låna ihop många olika bett och se vad din häst gillar bäst :)

Och de "plast" varianter som är godkända är då två eller tredelade om jag har tolkat det rätt.

Finns det då någon variant av ledat bett som ändå är någolunda rakt (inte går att böja helt) som ändå är godkänt?

Jag har länge undrat om de betten av tex märket "pessoa magic bit" (alltså inte pessoabett) är godkännda. De är ju som 2 eller 3-delade men är utformade så att delarna låser varandra. Alltså de ser ut som delade bett (på bilden i TR) men är bara delade till en viss gräns lixom? Är det någon som vet?

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
581
Senast: Elo
·
Utrustning Hej hej, är det någon som vet om ett rakt fullcheek bett eller ett rakt fullcheek äppelbett är tillåtet inom dressyren? Skulle också...
Svar
2
· Visningar
233
Senast: iliedtoday
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 290
Senast: sweep
·
Dressyr Jag funderar på att köpa en häst för att börja tävla dressyr. Äger just nu en Holsteiner som är sjukt fin i dressyren, men går tyvärr på... 2
Svar
30
· Visningar
2 105
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka