Min 2åring....

S

suzukits

går snett med halsen, framför vagnen...
Har provat med skygglappar men det funkar ej :confused:
Vad kan jag göra för att han ska gå rakt? vill inte att han ska bli feltränad :confused:
 
Träna honom att gå böjd rakt fram vid tömkörning så du kan reglera vilket bakben du vill att han ska jobba med, så att han blir liksidig.
 
När man tömkör är han helt korrekt men så fort vagnen kommer på går han snett :confused:
 
Den här frågan använder jag nog snarast mina ridiskunskaper för att svara på... ;)

Alla hästar är svagare i ena sidan, av naturen.
Är det möjligen så att din häst är svagare i ena bakbenet och därför inte kan/orkar ta i lika mycket med det när han sätts i vagn? DET kan nämligen få hästen att gå snett med huvudet, men huvudet är egentligen bara ett symtom på något annat i kroppen...
Börja med att kolla att han är jämnt musklad på höger o vänster sida av bakpartiet. OM han är det, prova att sätta en boots på det bakben han verkar avlasta = inte sätter under sig lika bra, så stärker du upp den sidan lite mer.
Är han INTE jämnt musklad så är det dags att göra nån form av utredning, dvs veterinärt eller alternativt, för att se varför han inte musklar sig jämnt
 
Går han snett i vagnen både när du skrittar och travar?

Det går att fästa en rem eller ett rep längst fram på skakeln som han viker in baken och fästa det bak på bommen så funkar det som en extra skänkel hjälp.(jag antog att han går lite snett med kroppen eftersom han böjer på halsen?)

mvh jonte
 
Jag är ingen travmänniska men jag skulle nog säga att du nog skulle ta dit en kiropraktor eller equiterapt... tycker inte att du ska försöka rätta till det med andra remmar, skygglappar m.m. eftersom hästen antagligen bara kommer få en massa spänningar då. bara ett litet tips som jag tror att hästen skulle gilla bättre än det andra.... :)//johanna
 
Hur stor är han,din 2-åring?? Springer han som en hund?
Frågor är många!
Men för att få lite mer fakta, så kanske han är ganska stor och grov?
Eller har han för långa ben??
Det behöver inte vara så,men jag hade en passhäst hos min travtränare. Han var en bjässe valack på 1,78 cm -vettskrämd,ängslig och osäker av sej,dock mkt snäll- han sprang som en hund, med ngt snett huvud.
Jag red honom en hel del,vilket fungerade jättebra då han var väldigt vettskrämd av sej så jag red honom lite överallt inne i skogen och han klättrade (blev ganska fort trött pga att han var stor) det var jätte bra träning,men eftersom din häst bara är 2 år då kanske du kan tömköra honom inne i skogen, låta han gå lite överallt t ex gå över stockar,stenar det gör jag med mitt vbl-sto.
Skygglappar hjälper inte, inte om man körtränar den i skogen!
Det kan ta lite tid, eller så kan du låta en veterinär komma och titta igenom hästen. Det kan vara något,eller inte något alls.
Som sagt,det tar lite tid.

-----------
http://hem.passagen.se/aspbarkfoder/
 
Springer han snett med hela kroppen så kan du sätta på parerstänger. Är det "bara" huvudet och halsen kan du ha en (fan vad heter de nu) en stång i alla fall där med.
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
906
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Vår snart sexåriga dotter har alltid sen hon var liten nattats genom att vi ligger bredvid tills hon somnat. Det har funkat men med en...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Humla
·
Hemmet Behöver hjälp med tips hur jag ska göra eller vem ska kontakta för byta till ny sockel (och sladd), på denna lampa. Hade hoppats skulle...
Svar
4
· Visningar
351
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Känns skitjobbigt att främmande personer ska komma hit och se mitt kaos men jag får väl säga att jag är mitt i en storstädning eller...
Svar
6
· Visningar
709
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp