Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

I går började min lillkille bli lite bättre, aningens aningens. Jag har gett honom kol i 2 omgångar, totalt en spruta, och jag har höjt upp hans medicin. Jag släppte ut dem på större yta i går och det var ett svårt val. I hans gamla, mindre hage, var det mest upptrampat, en hel del granbarr på marken(gamla) och mossa. Han gick o bökade runt i det för att få tag i små rötter el nåt. I den nya hagen jag byggt fanns gräs och mossa men det var inget upptrampat. Först hade jag tänkt släppa stoet där själv så hon kunde äta av lite men då såg lillkillen så ledsen ut... Så vad är bäst; böka i jord eller äta torrt gräs....Jag valde att släppa ihop dem. Det verkar ha gått bra hittlls, lite lös blev han men jag gav extra kol. Idag o i natt såg det OK ut, inget runnet ihop med bajset alls. Lillflickan däremot blev lös i magen igår men det gick över snabbt. Hon har en mage av stål! Brunsten har kommit igång o efter en massa lek är det kanske inte konstigt om magen kommer ur spel.

Jag förstår vad du menar, när min låg inne hade ingen koll på hur mkt han druckit, OM han hade druckit eller hur mkt hö han fick. Du kanske kommer ihåg att de gett honom betfor trots att han inte skulle haft nån:mad: Och det är ju det man vill veta. När min låg inne förra året på annan klinik fick han nästan inget hö alls. När han sen kom hem o jag började fodra upp honom blev han mkt sämre. På Hbg hade de gett honom fri tillgång:bow: och han klarade sig bättre hemma. Och hur märkte jag att han fick mkt hö? Jo, när jag var o hälsade på honom och varje gång vi var nere hade han hela boxen fylld med hö, verkligen toppen!

Vad gör de med honom på kliniken? Har de tagit några prover? Nyfiken ju:) Vår medicin krossar jag och blandar direkt i hans Procco 2 ggr om dan. Misstänker att det är den....
Håller tummarna för er! (Äntligen slut på det lååånga inlägget)

Xerox!!!
Jag har inte fått nåt PM än.... Snälla glöm inte bort oss!

Jag ringde faktist i kväll vid 17-tiden och frågade hur han mådde. Den som svarade visste lite bättre än hon som ringde i fredags. Då frågade jag om han blivit tvättad, hur mycket hö han fick osv hon visste inget. Hon sa bara att han var feberfri och hade lite lös avföring.
Men i dag sa hon att han fick nästan obegränsat med hö. Är ute varje dag i en liten hage. Står på spån. Är tydligen tvättad. Har avföring som inte är hel. Så i dag fick jag iaf veta.

Dom har inte tagit några prover eftersom han bara ska stå på hö och vatten. Allt för att se om han blir bättre. I morgon ringer nog veterinären och säger att han ska ha medicin. Den som vi pratade om. Då ska jag skriva upp vad den hette.

Nyfiken som jag är. :angel:
Vad ska hon PM:a om. Har inte läst att du bett om det. :rofl:

Ledsen! Jag har inte hunnit. Åkte till jobbet i fredags och kom hem sent igår kväll (söndag). Lååånga pass.

Sätter mig i em. Måste först till hästen.

Jag förstår bara inte riktigt.....
Varför ska de "prova" om han blir bättre på hö och vatten? Enligt mina vet. så tar det lång tid att få dem bra utan behandling,OM det nu går. Så jag förstår inte hur de tänker..... Ska du ändå betala den ganska stora summan för att ha honom ståendes där; ska de inte behandla honom då....?Mer än med hö o vatten.... I alla fall ta prover för att se att tarmfloran är OK, att inflammationen inte förvärrats( inte för att skrämma upp dig), att han är OK i sina blodvärden(han har ju ändå varit dålig ett tag). Nej jag förstår inte alls. Det är ju inte ditt fel, är inte upprörd på dig:)

Återkommer, måste fundera lite själv:)

Jag misstänker att de provar hö och vatten för att se om det 'bara' är en tillfällig störning eller han inte tål något i sin hemmiljö. Vilket jag på etts ätt kan förstå, tål han inte kraftfodret han får hemma är det både dumt och onödigt skicka hem honom med behandling för han ska kunna äta det, bättre att byta.

Samtidigt är det där ju ett utslag av det mycket tröttsamma 'veterinärer som inte kan/vill lyssna och tro på djurägarens berättelse'. Om de lyssnat på gejsa skulle dekunna inse ganska lätt att det är inte där problemet ligger, det är inte så enkelt..

Men det där att de tycker 'jaja, men jag är veterinär, du är bara simpel djurägare' fast i handling mer än ord har man ju mött innan. Vet inte hur många gånger jag hört att 'det är inte X, då skulle han vara mer halt', FAST jag då stått och förklarat att hästen har en DOKUMENTERAT skyhög smärttöskel och flera gånger förut slagit veterinärkåren med häpnad genom att vara ohalt när all samlad erfarenhet säger att han borde vara blockhalt..

Nej, jag tar inte åt mig alls du får fråga hur mycket du vill. Men jag har redan skrivit det en gång. Du kanske inte minns det. Veterinären sa till mig att det bästa vore ju om jag kunde stalla in honom ett tag någon annan stans för att se om han var irriterad av något här hemma. Men eftersom jag inte ville flytta honom eller hade någon som kunde ha honom ett tag på prov så erbjöd hon sig att ta honom till kliniken.

Sedan vill hon väl själv se om han inte blir bra på hö och vatten. Mig spelar det ingen roll. Allt går ju på försäkringen. Betalar inte en krona mer än självrisken. Fr o m 1 april ändras ju försäkringen då får jag betala 10 eller 15 % minns inte hur mycket. Folksam har ju ändrat tillbaka till detta. Gick över till Folksam tack vare deras fina erbjudande men så tog dom tillbaka det efter att ha haft det ca 2 eller 3 år. Nu har ju Agria det. Men jag törs inte byta igen eftersom han är sjuk då får man väl ingen ersättning.:crazy:

Prover och sånt börjar dom med när hon sett att han inte blev bättre efter vatten och hö. Ev ska dom ta ultraljud igen. Jag frågade om dom inte kunde ta det och titta om han blivit bättre av cortisonet. Hon sa varken ja eller nej så vi får väl se.
Normalt får man ju börja med vatten och hö när man varit där första gången men eftersom jag hade prövat det förra vintern i ca 2 månader så behövde jag inte det. Hon är ju väldigt fundersam att han inte blev bra av cortisonet eftersom man brukar bli det med sådant fel som han hade enl henne.

Hon har inte ring i dag än iaf. Vi får väl se vad hon ska göra.

Fr o m 1 april ändras ju försäkringen då får jag betala 10 eller 15 % minns inte hur mycket. Folksam har ju ändrat tillbaka till detta. Gick över till Folksam tack vare deras fina erbjudande men så tog dom tillbaka det efter att ha haft det ca 2 eller 3 år. Nu har ju Agria det. Men jag törs inte byta igen eftersom han är sjuk då får man väl ingen ersättning.:crazy:

Det ryktas att Agria kraftigt kommer höja premien om man ska ha fast självrisk och 100% ersättning utöver självrisken. Sant eller inte vet jag inte, men Agria har också 1 april som 'årsändringsdag'. Jag väntar ganska spänt på att få ut nya försäkringsbreven för flickorna, båda har årsförfallo 1 april, och både har fast självrisk 1500 kr och sen 100% ersättning. Så ska bli 'intressant' att se om det kommer förändringar och/eller premiehöjningar eller om det är att många har haft rabatt på den utökade vetvården och den rabatten nu försvinner och det är det de tolkat som kraftig premiehöjning.. (Agria bjöd på den utökade vetvården 2005 och 2006 eller nåt sånt)

De gjorde liknande på katt för något/några år sen, de byggde om hela försäkringssystemet och PANG så stack premierna i höjden om man hade den mest omfattande vetvårdsförsäkringen, så inte omöjligt de gör samma sak med häst, speciellt om folksam nu backat med, de brukar ju följas åt bolagen..

Och du gör helt rätt i att INTE byta ändå, det kostar mer än det smakar då du får en massa undantag i försäkringen.

Jag hade det inte heller lätt med min hästs utredning(ja ni har ju följt historien) MEN jag upplever att de tog mig på allvar och att de tog hästens problem på allvar.

Vad jag här inte förstår är fortfarande att OM hästen inte tål något i sin omgivning vilket ger upphov till diarré så skulle det visa sig i en bakteriell störning av tarmfloran. Tidigare prover visar att "fläckiga lillkillen":) ;) inte har någon störning. Varför skulle man då fortfarande misstänka en störning beroende på fodret? Gastroskopin var negativ så magsår har de väl uteslutit.

Inflammation är det man hittat, varför går man inte på det spåret? Bandmaskangrepp kan i sin tur orsaka inflammationer som kan, om de pågår ett tag, bli kroniska. Sen finns det foder som kan hjälpa o lindra inflammationen som även KAN läka ut av sig självt men ofta inte gör det. Det finns också en möjlighet att han blir BÄTTRE av att bara äta hö eftersom det kanske lugnar inflammationen. (Min har fortfarande en inflammation, men den går att hantera med medicin och rätt mat. Han klarar inte olika preparat för magen tex profeed, foderjäst etc men han mår mkt bättre med Proequo som är väldigt skonsamt för magen. Jag kommer tyvärr alltid att få ha kol och salazopurin hemma. Kanske i värsta fall måste han äta det varje år, periodvis.)

Fläckiga lillkillen har ju också haft problemet i flera år, till o från. Det här tyder ju på att han har en känslig mage och kanske kanske att han som så många människor o även hästar, lätt får tillbaka sin inflammation. Xerox beskriver sin häst med tarminflammationer, som liknar min väldigt mkt. Där gjordes väl flertalet undersökningar tills man visste..?

Ett träckprov, ett blodprov, kanske ett nytt ultraljud kostar inte mkt i jämförelse med bara vården o uppstallningen han får nu. I alla fall gjorde det inte det för oss. Det är det jag menar, varför kör de inte igång med utredningen "från grunden" en gång för alla?

Nej, ni är nog tålmodigare än vad jag är:) . Ta inte mitt engagemang som nån kritik, Gejsa, man märker att du månar om din häst och att du försöker vad du kan! Men jag med mina erfarenheter förstår inte hur de tänker med hans utredning....

Jo, jag förstår att inte Agria har råd med denna ersättning heller. Jag var ju missnöjd när jag pratade med Folksam när jag såg att dom skulle byta tillbaka. Då sa hon att du ska se att Agria inte har råd så länge till dom heller så.....Det är nog för dyrt att ha så. Men det var bra så länge det varade för oss hästägare. :angel:

Kollat nu och JA de höjer kraftigt from 1/4!

Fblsto, född 2003, 15 000 kr i liv, 120 000 kr i vetvård, utökad vetvård, fast självrisk 1500 kr + 0%. Förr 7367 kr/år. Efter 1/4 9966 kr/år. Ökning med 2599 kr/år.

Arabsto, född 2003, 10 000 kr i liv, 120 000 kr i vetvård, utökad vetvård, fast självrisk 1500 kr + 0%. Förr 3777 kr/år. Efter 1/4 5267 kr/år. Ökning med 1490 kr/år

Total ökning tillsammans 4089 kr/år :eek:

Ok! Nu förstår jag hur du menar.
Ska be dom att ta ett träckprov igen. Vad ska vi titta på då kommer hon kanske att fråga. Vad ska jag svara?

Oh herregud. Tur att man inte är kvar på Agria då? Hoppas dom inte höjer för att få tillbaka allt dom lagt ut på Folksam nu också.

Då ska du svara; det är ditt jobb att veta. Nä fy, men tänk vad vi hästägare måste veta själva.

Ett direkt.bakt. prov för att se hur han ligger, skulle jag föreslå.

Hjälp!

Har hunden i Agria just för att de har det absolut högsta taket på hund. Måste kolla upp hur mkt det höjs där då....

Stoet är i Agria men lillkillen i Sveland...undrar om de också är på G med höjningar.

Min äldsta häst som är 22 år har jag i Sveland. Mina två hundarna i Agria. Suck! Dom andra 3 hästarna på Folksam.

Ok jag frågar och hör vad hon säger.

För att återknyta lite till tråden så herrn är fortfarande fin i magen på Profeed (2 rågade msk/dag). Dock har jag inte fått svar från ProFeed på min fråga vad det är som skiljer ProFeed från betfor egentligen.. Och det har gått flera dagar nu..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 471
Senast: Edla
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 790
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie... 2
Svar
39
· Visningar
5 149
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux... 2
Svar
27
· Visningar
5 463
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka