Sv: Min ensilage analys
Ja, om hästarna inte är lättfödda och/eller kanske arbetas mer eller mindre så behöver du nog använda kraftfoder till en del.
Jag kan ta ett exempel:
Om du har ett halvblod på 500kg (ca160cm) och den rids några ggr/vecka lätt arbete (dvs skogsturer och lättare träning i paddocken). Den är normalfödd.
Dens behov ligger nånstans kring 70MJ.
För att komma upp i det behöver du ge 13kg ensilage. Äter din häst det på ett dygn så behövs inget kraftfoder!
Du kan inte heller ge mindre än 10-11kg av ensilaget för då får hästen inte tillräckligt med torrsubstans (TS) för att dens mage ska fungera bra.
11kg av ditt ensilage motsvarar bara ca 6kg hö!! (5.6kg TS)
Står dom på halm? Kan du fodra med lite halm?
För jag skulle ge 10kg ensilage (till en häst som i exemplet ovan) och 2-3kg halm. Och sen nåt vanligt kraftfoder som havre eller betfor 0.5-1kg plus mineraler.
Med kvoten menar man balansen mellan olika saker.
Hästar (vuxna, odräktiga, ej digivande) har ett proteinbehov ca 6gram per MJ och då vill man alltså att höet/silaget ska ha minst en kvot på 6 (dela proteinmängden med energimängden) eftersom det innebär att det ÄR 6gram smältbart råprotein per MJ.
I ditt fall delar man alltså 46 med 5.4 = 8.5
Det är den kvoten man först o fräsmt vill kolla när man tittar på grovfoder.
Sen brukar man kolla kalcium/fosfor-kvoten. Man delar kalciummängden med fosformängden och får fram en siffra = kvoten.
Den kvoten ska ligga kring på 1.2-1.8 allra helst, men HÖGRE gör inget (bara den inte är lägre än 1.2!).
Det är för att det aldrig får vara mer fosfor än kalcium i en foderstat. (det hämmar intaget av kalcium och kan leda till kalciumbrist även om behovet är täckt)