Min häst är otroligt envis

Siriberg

Trådstartare
Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu och i början gick allt bra, dock har han alltid varit väldigt envis. På provridningen kunde vi trava och galoppera lite men stundtals stannade han för att testa mig, men då behövde jag bara vara lite bestämd så gick han framåt igen men nu totalvägrar han att gå framåt på banan. På uteritter går det bra med skritt och ibland trav och galopp men när vi red ut för någon vecka sedan så ville han verkligen inte trava och inte galoppera heller hur bestämd jag än var.
På banan kan jag sitta upp och skritta några långsamma varv men när vi ska börja trava sätter han hovarna i marken och vägrar att gå framåt, jag har testat att använda pisk men det lyssnar han inte på och jag har varit så bestämd jag kan men det fungerar inte heller. Någon gång kan vi lyckas komma upp i högre hastighet men bara efter några steg tvärstannar han igen och vägrar att gå. Detta har alltså aldrig hänt innan förrän nu och jag vet inte hur jag ska hantera det. Vi har testat med draghjälp av min pappa och då fungerar det plötsligt utmärkt. Så om pappa springer framför, ja, då kan ha också springa, men så fort pappa går iväg eller stannar så total vägrar han att gå framåt hur mycket jag än försöker. Har försökt att backa honom också, tänkte att ifall han inte ville gå framåt så får han väl gå bakåt men det fungerade inte heller.
Han är dock inte envis i bara ridningen utan i nästan allt. Om jag ska hämta honom från hagen så kan han också bara sätta hovarna i marken och inte vilja gå, men där går det dock mycket enklare bara man är bestämd, även om han "Jag vill inteee, men okej dåå". Han är snäll i hantering men kan ibland köra över en lite då han är så sjukt stark och mäktig för att ändå vara rätt så liten. Men just i ridningen har han alltså börjat vägra att gå framåt och om jag använder pisk så flyttar han sig bara något steg eller så ignorerar han den bara totalt. Innan har det fungerat att både trava och galoppera och rida slalom mellan koner och galoppera långsidor osv men nu skrittar han bara några varv och så fort jag ställer krav på honom eller vill börja trava så tvärstannar han helt enkelt och vet verkligen inte vad jag ska göra. Jag rider honom 1 gång i veckan men han rida inte mer än kanske 2-4 gånger i veckan. Jag vet då inte så mycket om det men hans ägare berättade att han hade fått röta för ca 2 veckor sedan och att jag skulle kratsa noga och vara noggrann samt skölja av hovarna och det har jag varit jättenoggrann med. Först tänkte jag att han kanske hade ont eller liknande pga detta men när vi testade med att pappa sprang framför på banan (vilket han såklart inte kan göra varje gång) så galopperade han efter hur lätt som helst. Så det kan väl ej vara att han har ont då? Någon som har något tips på vad det kan vara eller hur jag ska göra? Ska rida honom imorgon så hade gärna velat testa något tips eller så från någon då. Tacksam för svar 🤗
 
Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu och i början gick allt bra, dock har han alltid varit väldigt envis. På provridningen kunde vi trava och galoppera lite men stundtals stannade han för att testa mig, men då behövde jag bara vara lite bestämd så gick han framåt igen men nu totalvägrar han att gå framåt på banan. På uteritter går det bra med skritt och ibland trav och galopp men när vi red ut för någon vecka sedan så ville han verkligen inte trava och inte galoppera heller hur bestämd jag än var.
På banan kan jag sitta upp och skritta några långsamma varv men när vi ska börja trava sätter han hovarna i marken och vägrar att gå framåt, jag har testat att använda pisk men det lyssnar han inte på och jag har varit så bestämd jag kan men det fungerar inte heller. Någon gång kan vi lyckas komma upp i högre hastighet men bara efter några steg tvärstannar han igen och vägrar att gå. Detta har alltså aldrig hänt innan förrän nu och jag vet inte hur jag ska hantera det. Vi har testat med draghjälp av min pappa och då fungerar det plötsligt utmärkt. Så om pappa springer framför, ja, då kan ha också springa, men så fort pappa går iväg eller stannar så total vägrar han att gå framåt hur mycket jag än försöker. Har försökt att backa honom också, tänkte att ifall han inte ville gå framåt så får han väl gå bakåt men det fungerade inte heller.
Han är dock inte envis i bara ridningen utan i nästan allt. Om jag ska hämta honom från hagen så kan han också bara sätta hovarna i marken och inte vilja gå, men där går det dock mycket enklare bara man är bestämd, även om han "Jag vill inteee, men okej dåå". Han är snäll i hantering men kan ibland köra över en lite då han är så sjukt stark och mäktig för att ändå vara rätt så liten. Men just i ridningen har han alltså börjat vägra att gå framåt och om jag använder pisk så flyttar han sig bara något steg eller så ignorerar han den bara totalt. Innan har det fungerat att både trava och galoppera och rida slalom mellan koner och galoppera långsidor osv men nu skrittar han bara några varv och så fort jag ställer krav på honom eller vill börja trava så tvärstannar han helt enkelt och vet verkligen inte vad jag ska göra. Jag rider honom 1 gång i veckan men han rida inte mer än kanske 2-4 gånger i veckan. Jag vet då inte så mycket om det men hans ägare berättade att han hade fått röta för ca 2 veckor sedan och att jag skulle kratsa noga och vara noggrann samt skölja av hovarna och det har jag varit jättenoggrann med. Först tänkte jag att han kanske hade ont eller liknande pga detta men när vi testade med att pappa sprang framför på banan (vilket han såklart inte kan göra varje gång) så galopperade han efter hur lätt som helst. Så det kan väl ej vara att han har ont då? Någon som har något tips på vad det kan vara eller hur jag ska göra? Ska rida honom imorgon så hade gärna velat testa något tips eller så från någon då. Tacksam för svar 🤗
Eftersom du är medryttare så tycker jag inte att du ska prova något själv, utan fråga om ägaren kan vara med och visa hur du ska gå till väga.
 
Eftersom du är medryttare så tycker jag inte att du ska prova något själv, utan fråga om ägaren kan vara med och visa hur du ska gå till väga.
Ägaren rider ej hästen så ofta, hon jobbar rätt mycket och jag är där istället för henne. Hon upplever också att han är väldigt envis och hon kan ej ge något mer tips än att vara lugn och bestämd 🤷🏼‍♀️
 
Man ska komma ihåg att hästar inte jävlas bara för att jävlas. Deras beteende har en anledning av något slag och denna hästen visar tydligt att något är fel. Jag tycker som ovanstående att du ska ta hjälp av ägaren och om ägaren är ovillig att vara till hjälp så tycker jag du ska byta medryttarhäst. Min spontana tanke är att hästen har ont någonstans eller hatar sitt liv.
 
Man ska komma ihåg att hästar inte jävlas bara för att jävlas. Deras beteende har en anledning av något slag och denna hästen visar tydligt att något är fel. Jag tycker som ovanstående att du ska ta hjälp av ägaren och om ägaren är ovillig att vara till hjälp så tycker jag du ska byta medryttarhäst. Min spontana tanke är att hästen har ont någonstans eller hatar sitt liv.
Ja men visst verkar det konstigt, men han kan ju galoppera och trava hur lätt som helst när någon springer framför och det tycker han är jättekul, betyder det verkligen att han har ont? Han trivs jättebra i själva stallet och älskar sina hagkompisar samt både rullar sig och galopperar i hagen, det är väl inget tecken på att han hatar sitt liv?
 
Jag har alltså hästen som min egen och får göra legit "vad jag vill" när jag är där
Ok, om ni har fria händer så tycker jag att ni ska boka ut en tränare med gott rykte. Säg att ni vill ha hjälp med att gå igenom hästens rygg och utrustning före ni börjar jobba med hantering. Räkna med att ni kommer behöva flera lektioner.

Och det kommer eventuellt leda till att veterinär behöver tillkallas.

Är ni redo att betala för allt det?
 
För mig låter det som om "din" häst måste hitta tillbaka till glädjen med ridningen. Skippa ridningen och gör andra saker istället. Försök hitta något som den tycker är kul och bygg upp en positiv relation med din häst så ska du se att den kommer både trava och galoppera med dig.
 
Ok, om ni har fria händer så tycker jag att ni ska boka ut en tränare med gott rykte. Säg att ni vill ha hjälp med att gå igenom hästens rygg och utrustning före ni börjar jobba med hantering. Räkna med att ni kommer behöva flera lektioner.

Och det kommer eventuellt leda till att veterinär behöver tillkallas.

Är ni redo att betala för allt det?
Jag och ägaren letar efter tränare, hovslagre har varit i stallet för ca 2 veckor sedan och kollat igenom hans hovar och och veterinär har nog även varit där ganska så nyligen så vet ej det verkligen är nödvändigt
 
Jag och ägaren letar efter tränare, hovslagre har varit i stallet för ca 2 veckor sedan och kollat igenom hans hovar och och veterinär har nog även varit där ganska så nyligen så vet ej det verkligen är nödvändigt
Vad bra :).

Då hoppas jag ni hittar en tränare som alla i teamet (hästen, du, pappa, ägare) gillar som kan hjälpa er.
 
Min medryttarhäst påminner lite om din, men inte lika extrem. Jag har tolkat honom som att han inte är lika trygg med mig som sin ägare. Därför bestämde jag mig för att jag absolut inte ska "bråka" med honom när han krånglar. Vill han inte följa med ut hagen, ställer jag mig bredvid och pratar lite lugnt med honom och sedan följer han med. Stannar han ute i skogen låter jag honom stå en stund och se sig omkring, sedan kan vi gå igen. Jag vet dock inte vad jag skulle göra om han totalvägrade... Funkar det bättre på vägen hem? Kan du skritta ut kravlöst ett tag tills ni lärt känna varandra bättre? Och sedan lägga till trav och eventuellt gallopp på vägen hem? Banan hade jag struntat i om det funkar sämre än att rida ut. Men tränare är såklart bästa alternativet 🤗
 
För mig låter det som om "din" häst måste hitta tillbaka till glädjen med ridningen. Skippa ridningen och gör andra saker istället. Försök hitta något som den tycker är kul och bygg upp en positiv relation med din häst så ska du se att den kommer både trava och galoppera med dig.
Plus på denna!
 
Man ska komma ihåg att hästar inte jävlas bara för att jävlas. Deras beteende har en anledning av något slag och denna hästen visar tydligt att något är fel. Jag tycker som ovanstående att du ska ta hjälp av ägaren och om ägaren är ovillig att vara till hjälp så tycker jag du ska byta medryttarhäst. Min spontana tanke är att hästen har ont någonstans eller hatar sitt liv.
Hm på den, jag hade en tävlingsponny som barn. På lördagen plockade den rosetter i lätt A med mig. På måndagen skulle min lillasyster skritta ut på den och han kastade av henne så fort ingen med makt enligt ponnyn såg dom. Det här var hans sedvanliga strategi. Han gillade helt enkelt att vara taskig mot yngre barn, hundar och minigrisar.
 
Jag hade en medryttare som harvade runt på volten varenda dag hon skulle rida, trots att jag sa åt henne att hon skulle rida ut eller rida för instruktör då hon inte var kunnig själv. Om hon red ut en dag satt hon ändå och harvade runt på volten samma dag, antingen före eller efter uteritten. Det hela ledde till att jag förbjöd henne att öht sätta en hov på ridbanan de dagar hon skulle rida ut då hästen som hade mycket motor och arbetsglädje "dog" på ridbanan.

Problemet upphörde när hon slutade rida själv på banan och istället tog hjälp av instruktör och i övrigt red ut. Ta hjälp, om ponnyn inte har ont så är han less på att ridas på banan och har helt tappat motivationen. Att han inte vill följa med när du ska hämta honom i hagen talar också för att han inte tycker det är roligt.
 
Ja men visst verkar det konstigt, men han kan ju galoppera och trava hur lätt som helst när någon springer framför och det tycker han är jättekul, betyder det verkligen att han har ont? Han trivs jättebra i själva stallet och älskar sina hagkompisar samt både rullar sig och galopperar i hagen, det är väl inget tecken på att han hatar sitt liv?

Det behöver ju inte vara så att hästen har ont eller hatar sitt liv, men det är kanske så att den inte gillar det ni brukar göra tillsammans? För mycket krav och "tråk", för lite lek och glädje, kanske? Testa att under en period bara rida ut med sällskap, undvika situationer när hästen "låser sig" och testa lite avsuttna aktiviteter (trickträning, ut och promenera/springa tillsammans etc) och försök hitta saker du kan göra utan tvång. Om detta gör att problemen försvinner eller minskar, så har du kanske hittat anledningen?

Sedan kan man aldrig helt utesluta smärta. Hästar har ändå begränsad möjlighet att tala om för oss exakt vad som inte är bra, och de är inte alltid helt konsekventa i sitt beteende även om de har ont (min erfarenhet är snarare att hästar som har smärtproblematik blir MINDRE logiska och konsekventa - de kan gå bra 8 gånger av 10 för att de resterande 2 gångerna flippa ur helt, till exempel). Så du behöver oavsett sträva efter att hitta harmoni med hästen, hitta ett sätt att rida och träna som gör att hästen INTE reagerar som den gör nu.
 
Jag tog nyligen bort min unghäst. Han ville inte heller gå fram. Gjorde det i början men blev mindre och mindre.

Slutade gå fram i skogen t.om Loslongering och gå bredvid/framför inga som helst problem så det tog tid innan vi visste vad det var. Glad och väldigt arbetsam häst för övrigt vart bara på detta som det märktes.

Jag skulle först och främst utesluta så hästen inte har ont och att sadel är rätt. En sadel som inte ligger bra an göra att hästen blir motvillig till att gå fram.

Har du möjlighet till att rida ut med sällskap? Liksom lattja lite på hästryggen.

Hade en ponny för många år sen som var utled på ridbanan om det inte gällde hoppning. Så jag hade alltid framme lite hinder på ridbanan. När man märkte att intresset började tryta hoppade vi några små hinder och glädjen vart tillbaks :D
Tog inte många pass innan vi kunde gå in på banan utan hinder.

Vill ju inte måla fan på väggen men oftast så finns det en anledning till att det händer något i ridningen.

Lycka till!
 
Det låter väldigt likt hästen jag utbildat senaste 3 åren. I början (då var han 4 år, inriden men inte mycket mer) gick det bra, sen efter några månader började han bråka med båda oss som red honom, vägrade gå ens i skritt. Vi gav honom några månader vila - ingen skillnad. Då började jag om med honom. Jobbade bara från marken (NH, kan tipsa om Hearts and Horses på youtube om nån är intresserad) några dagar i veckan från maj till juli, i början försökte han springa över mig (170cm hög, 800kg Finnhäst) och vägrade gå fram när jag började lära honom longeringen, sparkade mot horsemanship sticken även om jag inte rörde honom (kan tillägga att han inte hade något emot att jag strök honom med den överallt på kroppen, det var när jag bad honom flytta på sig som han protesterade). Så småningom i ca juni-juli red jag korta stunder i slutet av ett markjobbspass, barbacka i repgrimma i skritt till att börja med. Sen i augusti kunde jag börja rida mer ”på riktigt” och absolut han bråkade fortfarande men gav med sig mer och mer. Nu har jag slutat rida honom (han går på ridskola och jag skulle utbilda honom så han kunde göra det) men ända tills slutet har han fungerat som vilken annan häst som helst att rida för mig, men när han gårt lektioner kan han bråka mer. Det är en tjej som ridit honom nån dag i veckan senaste halvåret och samma för henne, i början gick det bra men efter några månader började han bråka och blev bara värre. I vårt fall tror jag det handlar om att hästen behöver få lära känna ryttaren och ryttaren lära känna hästen, och att båda känner att man kan lita på varandra. Han är mer av en enmanshäst i mina ögon (som känner honom väl) och därför tycker jag inte att han passar till ridskolehäst (vilket ägaren inte tar ett dugg hänsyn till, kan hästen gå fram, stanna och svänga så får den gå lektion, sen måste ryttarna lära sig att rida om hästen inte vill gå framåt…🙄). Det är bara jag som jobbat med honom från marken (vilket vi båda tycker är superkul, vi brukar ha lite följa john, jag är såklart alltid john😆 då han får gå lös i ridhuset och lite andra kul hjärngympa-lekar) och tror det är det som gjort att det fungerat så bra för oss, men inte för andra som inte orkat lägga tid på att lära känna honom. Speciellt i början red vi ut mycket också vilket han älskar, men även där försökte han stanna och vägrade gå nånstans eller försökte vända om, då fick jag bara vara bestämd och efter några veckor gick det över då han insåg att det var roligt att vara ute. Nu har han tydligen börjat göra samma sak med hon andra som ridit honom.

Kanske är det samma i ditt fall, att ponnyn inte litar på dig och du kanske inte litar på honom, respekt från bådas sidor är också viktigt. Jag skulle säga -med ägarens tillstånd såklart- att testa jobba med honom från marken för att lära känna varandra och stärka er relation. Det kommer knappast lösa problemen på ett par veckor, det tar tid, men oavsett så är träning från marken väldigt nyttigt och framförallt roligt när man får kläm på det! Finns många olika övningar och olika förgreningar inom NH, man måste inte följa en viss typ av träning utan kan bilda sig sin egen version som passar en själv.

Till alla jag träffar som har något problem (också de utan problem) av nåt slag rekommenderar jag att titta på Hearts and Horses. Mikkel som driver kanalen har massa olika ”lektioner” indelade i spellistor där han jobbar med olika hästar och förklarar väldigt bra! Jag kunde ingenting om NH innan jag började se på hans videos. Han har även teorvideos som kan hjälpa en att bedöma hästens personlighet och kanske på det viset komma närmre orsaken till beteendet.
 
Senast ändrad:
Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu och i början gick allt bra, dock har han alltid varit väldigt envis. På provridningen kunde vi trava och galoppera lite men stundtals stannade han för att testa mig, men då behövde jag bara vara lite bestämd så gick han framåt igen men nu totalvägrar han att gå framåt på banan. På uteritter går det bra med skritt och ibland trav och galopp men när vi red ut för någon vecka sedan så ville han verkligen inte trava och inte galoppera heller hur bestämd jag än var.
På banan kan jag sitta upp och skritta några långsamma varv men när vi ska börja trava sätter han hovarna i marken och vägrar att gå framåt, jag har testat att använda pisk men det lyssnar han inte på och jag har varit så bestämd jag kan men det fungerar inte heller. Någon gång kan vi lyckas komma upp i högre hastighet men bara efter några steg tvärstannar han igen och vägrar att gå. Detta har alltså aldrig hänt innan förrän nu och jag vet inte hur jag ska hantera det. Vi har testat med draghjälp av min pappa och då fungerar det plötsligt utmärkt. Så om pappa springer framför, ja, då kan ha också springa, men så fort pappa går iväg eller stannar så total vägrar han att gå framåt hur mycket jag än försöker. Har försökt att backa honom också, tänkte att ifall han inte ville gå framåt så får han väl gå bakåt men det fungerade inte heller.
Han är dock inte envis i bara ridningen utan i nästan allt. Om jag ska hämta honom från hagen så kan han också bara sätta hovarna i marken och inte vilja gå, men där går det dock mycket enklare bara man är bestämd, även om han "Jag vill inteee, men okej dåå". Han är snäll i hantering men kan ibland köra över en lite då han är så sjukt stark och mäktig för att ändå vara rätt så liten. Men just i ridningen har han alltså börjat vägra att gå framåt och om jag använder pisk så flyttar han sig bara något steg eller så ignorerar han den bara totalt. Innan har det fungerat att både trava och galoppera och rida slalom mellan koner och galoppera långsidor osv men nu skrittar han bara några varv och så fort jag ställer krav på honom eller vill börja trava så tvärstannar han helt enkelt och vet verkligen inte vad jag ska göra. Jag rider honom 1 gång i veckan men han rida inte mer än kanske 2-4 gånger i veckan. Jag vet då inte så mycket om det men hans ägare berättade att han hade fått röta för ca 2 veckor sedan och att jag skulle kratsa noga och vara noggrann samt skölja av hovarna och det har jag varit jättenoggrann med. Först tänkte jag att han kanske hade ont eller liknande pga detta men när vi testade med att pappa sprang framför på banan (vilket han såklart inte kan göra varje gång) så galopperade han efter hur lätt som helst. Så det kan väl ej vara att han har ont då? Någon som har något tips på vad det kan vara eller hur jag ska göra? Ska rida honom imorgon så hade gärna velat testa något tips eller så från någon då. Tacksam för svar 🤗
Jag hade ett liknande problem med min nuvarande medryttarponny. Det finns självklart flera olika lösningar och vad som funkar skiljer ju från individ till individ men jag gjorde så att jag kortade ena tygeln ganska kort och sedan fick jag honom att snurra runt samtidigt som jag skänklar på. Tillslut ger han sig och går framåt. Det kanske låter hemskt men det är vad som funkade för oss.
 
Jag hade ett liknande problem med min nuvarande medryttarponny. Det finns självklart flera olika lösningar och vad som funkar skiljer ju från individ till individ men jag gjorde så att jag kortade ena tygeln ganska kort och sedan fick jag honom att snurra runt samtidigt som jag skänklar på. Tillslut ger han sig och går framåt. Det kanske låter hemskt men det är vad som funkade för oss.
Ja, det låter hemskt och som en mycket dålig lösning på problemet. Det lär ju knappast öka arbetsglädjen hos ponnyn - tvärtom. Vet ägaren om att du gör så?
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 391
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 290
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
851
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
733
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp