Min Häst Hade kolik i går..

D

Denize

Min häst hade kolik i går. jag vet inte vad det brodde på. Men jag tror att de var att jag ökade hennes foder rätt mycke på en gång. Men jag är inte säker. Är det någon som kan nånting om kolik. Snälla skriv till mig då.. // Denize
 
förstår inte riktigt vad du vill med denna tråden?

Gick du med henne? Koliken gick över.. eller?
 
Var det någon veterinär och tittade på henne? Vad sa han/hon i så fall? Veterinären brukar använda kramplösande medicin för att bryta koliken. Om man misstänker kolik kan man lyssna på hästens mage. En frisk mage bluddrar och pluttrar och låter mycket. En kolikmage är mer eller mindre tyst. Kolik är egentligen ett samlingsnamn på "ont i magen", och det kan ju ha olika orsaker. Plötsliga foderbyten, att man byter fodersort eller ökar/minskar mängden kan orsaka kolik. Många hästar får kolik när de kommer in från det saftiga betet och ska börja äta hö. Då dricker de för lite och kan bli förstoppade och gasiga. Andra hästar kan få kolik när de blir avmaskade om de har mycket mask.
Jag förstår att du är orolig för att det ska hända igen. Ett riktigt kolikanfall kan vara hemskt otäckt. Det vore i alla fall bra om du kunde precisera frågorna lite. Kolik är ett stort område, det kan ha olika orsaker som kräver olika åtgärder.
 
man ska aldrig öka fodermängden för snabbt... det kan leda till kolik. man ska låta en vetrinär kolla på hästen...
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen hade kolik i söndags, inte tarmvred men påväg, väldigr ont, hade ej druckit som hon borse. Vet kom och gav dropp och hjälpte...
Svar
11
· Visningar
1 201
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
694
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 282
Senast: nexxa
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
803
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp