Min häst har blivit skadad*Bild*

Ida_79

Trådstartare
Min häst blev biten igår av kompisen i hagen,på halsen,det är isort sett bara pälsen som är borta,det sitter nära strupen!!! Men sen idag har han svullnat över natten,mitt på stupen,lite varm där som en bulle i stl... Ska jag ringa vetrinären el ska jag avakta,tänkte om han behöver stelkrams spruta????

Sv: Min häst har blivit skadad*Bild*

Har inte hästen redan en stelkrampsvacc? Det har väl i stort sett alla hästar?:confused:

Äter/dricker/andas den som vanligt? Temp?

fick stelkramps spruta -dec 05... det kanske inte behövs då?
Han både äter o dricker normal än så länge o normal temp o pigg o busar i hagen

Bara de hästar som har ägare som bryr sig om att sköta vaccinationerna har det. :angel:

Har det inte gått hål på huden är det väl lite overkill med stelkrampsspruta tycker jag.

Är "bulan" vätskefylld eller är den ganska fast? Kan ju bara vara ett rejält blåmärke hästen fått.

vi ger stelkramp va 3-je år, helt enligt veterinärens rek. är det större skador eller stickskador så kompleterar vi med en extra.

om nån av mina hästar har fått sårskador som vet har tittat på brukar dom alltid få kompleterat stelkramp...

självklart vaccinerar jag mot hästinfluensa och stelkramp då man ska annars oxå:angel:

det behöver ju männisskor oxå ha om man kanske blivit biten så det gått hål i har ett smuttsigt sår!!

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 072
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 634
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 159
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 552
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka