min häst har slutat lyssna!

baltobus

Trådstartare
Har ett problem med min 15åriga valac. Han har viserligen alltid varit lite bockig & pigg. Dock inte tjurig.
Men nu känns det som att han bara har slutet att bry sig om vad jag gör/vill att han ska göra.
Har börjat träna lite NH vilket i början gav bra resultat, nu när jag försöker göra övningar m.m. tittar han på något helt annat och lossas att jag inte finns. Blir så arg!

Även när jag rider så stannar han och tittar LÅNGT bort nånstans. Har lagt på pisken ett par gånger då han inte lysnar på skänkeln. Men då är det stor risk att han blir sur och bockar av mig. Tro mig det är inga små bockningar.
Typ som en (hur stavas) capriole (upp i luften och bakut). Allt för att slippa lyssna på mig.

Vad ska jag göra.? Bockrem fungerar inte, han blir ännu värre med en sån. Han har lärt sig hur man slipper den oxå. Kröker på halsen som en banan, då får han ner huvudet ändå.
Hjälp mig!!

Sv: min häst har slutat lyssna!

Hur är det om du lägger in en/två/tre viloveck/a/or? Att han bara får vara häst ett tag med kompisar i en hage...

Om han har fungerat bra förut men nu slutar lyssna av en orsak kan det ju vara dels ngt kroppsrelaterat som kan bli ok med vila eller att han är less och det kan också bli bra efter en par veckors vila. Just nu kan han ju inte vara rolig att hålla på med ändå...

Sv: min häst har slutat lyssna!

Sysselsätt honom. Rid övningar hela tiden till att börja med så han får något annat att tänka på än att gå och kolla vad som händer vid horisonten. Kräv att han utför det du ber om omedelbart. Du ska se att gå glömmer han att kolla in allt annat.

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
40 172
Senast: scizofren
·
Hästhantering Har sökt i flera lastningstrådar men hittar inte svaren jag söker så startar en ny lastningstråd. Problemet med min häst är bland... 2
Svar
28
· Visningar
3 741
Senast: skuggi
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som... 2
Svar
22
· Visningar
2 817
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet