min häst har tappat minst 100kg!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Smurf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 448
S

Smurf

hej...

jag har en 5 årigb shirevallack som under alla omständigheter har tappat ca 100-150kg i vikt...:(

fått råd om att ge kraft grund 3 kg om dagen med 2dl rapsolja om dagen och mera grovfoder alltså närmare 30kg om dagen...:crazy:

nån som vart med om liknande på era hästar...
(hör till dem som helst ger bra grovfoder och inte så mycket foder)

fråga: hur lång tid tar det för honom att gå upp dessa kilon tro??:banana:

och blir de super pigga av kraft grund?:eek:

tacksam för svar...

Sv: min häst har tappat minst 100kg!

oj! crap skulle kanske ha varit under foder

Inte jätte insatt men på ren känsla skulle jag nog ge lusern i första hand, mer protein i det, och när det börjar pratas om viktminskning så här års så brukar det ofta vara brist på protein. gå in och kolla på krafft.nu för mer info om deras foder

Krafft grund blir de inte speciellt pigga av, iallafall inte mitt fullblod som äter nästan 3 kg om dagen.

Varför har han rasat i vikt, har han varit sjuk?

Krafft grund ger jag inte mkt för, innehåller inte särskilt mkt smrp. Varför blev du rekommenderad att ge det + olja, har ni väldigt höga proteinvärden i höt?

Jag skulle som någon annan skrev hellre fodra upp med lusern. Grovfoder och mumma för hästar som behöver gå upp i vikt. Innehåller bra med protein.
Har du grovfoderanalys? Har du inte det skulle jag ännu mer välja lusern framför grund, just för att säkra en del av proteinet iaf. Brukar OFTA vara brist på just detta när hästar faller ur.

Senast ändrad:

ge fritillgång på hö med bra värden!

hästar blir inte pigga av krafft grund. det är ingenting som jag har hört i allafall. Krafft grund hör väl till det mest vanliga krafft fodret att ge hästar i sverige, på många ridskolor utfodras det till hästarna, och där vill man ju inte ha super pigga hästar, så du kan nog fodra med krafft grund utan att behöva oroa dig för att hästen ska bli pigg av det.

Vad har han ätit tidigare? Vet du vad som orsakat viktminskningen?

Ring din vet och kolla med dem. Viktminskningen kan bero på olika faktorer, inte bara foder.

Får han B-vitamin tillskott? Annars skulle jag kunna lova dig att han har brist på det. Många hästar får det väldigt jobbigt när det ska bytas päls, och då kan dom behöva extra B-vitamin för att hålla hullet uppe. Har haft massor av hästar som rasat i vikt under den här tiden på året.

Första frågan är självfallet varför han tappat så mycket?

Men rent generellt bör du inte ge kraftfoder med hög energihalt. Då blir han bara pigg och gör av med protein i onödan.

Viktigaste av allt är fri tillgång på ett höghygeniskt stråfoder. Näringsvärdet bör ligga ganska högt. Koplettera sedan med Lucern eller Krafft Protein, majsolja och vetekli.

Hade han varit min hade foderstatens grund varit enligt följande:

Fri tillgång på stråfoder och vatten. Gärna havrehalm som komplement för tarmarna.

Kornkross
Lucern
Vetekli
Olja

Och om han tappat muskler, även sojamjöl.

Vissa hästar tycker inte om Lucernet och ge honom då istället Linfrö ( OBS måste stöpas)

Om du inte redan har gjort det så ta ut veterinär och ha regelbunden kontakt med denna för uppföljning!

Lycka till!

jag vill vara försiktig med proteinet..just på grund av att han är ett stort tungt kallblod..korn skall vi inte ge nått kallblod igentligen...
proteingallor och annat...

men detta är råd jag fått av engelsmän när jag köpte honom...
speciellt när han skulle växa så mycket..rädda för lösa benbitar...
om man fodrar dem med för mycket protein..

men hur som helst så¨är han ju 5 nu ocgh växer ju än,..men inte inte så fort och mycket

men hur det än är så lämnade han massa hö i natt och äter inte upp kraftfodret..veterinären kommer till veckan och skall raspa tänderna på han...ser lite knepig ut när han skall tugga fodret...

hoppas att det inte är nått allvarligt fel på han....bara att det är några tänder som kankse är vassa eller nått?:confused:

undrar hur långt tid det tar att få upp hulllet igen...
sadlarna passar ju som sagt inte...

Varför han tappat vikt vet jag ju inte, måste givetvis utredas.
Men hursomhelst, tänkte bara säga att min shire både minskar och ökar i vikt ibland väldigt snabbt, så när du väl åtgärdat problemet så ska det inte ta lång tid alls att få upp hullet igen. Så häng inte dig på det, bara lista ut hur du ska göra.
De har högt fettbehov dock så olja är bra att ge dom.

Smurf skrev:
jag vill vara försiktig med proteinet..just på grund av att han är ett stort tungt kallblod..korn skall vi inte ge nått kallblod igentligen...
proteingallor och annat...

men detta är råd jag fått av engelsmän när jag köpte honom...
speciellt när han skulle växa så mycket..rädda för lösa benbitar...
om man fodrar dem med för mycket protein..

men hur som helst så¨är han ju 5 nu ocgh växer ju än,..men inte inte så fort och mycket

men hur det än är så lämnade han massa hö i natt och äter inte upp kraftfodret..veterinären kommer till veckan och skall raspa tänderna på han...ser lite knepig ut när han skall tugga fodret...

hoppas att det inte är nått allvarligt fel på han....bara att det är några tänder som kankse är vassa eller nått?:confused:

undrar hur långt tid det tar att få upp hulllet igen...
sadlarna passar ju som sagt inte...

Nutritionsforskare är numera på det klara med att det inte är proteinöverskott som kan bidra till lösa benbitar.

I stället är det om hästen drivs till snabb tillväxt av ett energiöverskott i foderstaten som skelettproblem lättare kan uppstå hos vissa raser. Största risken tycka vara om energiöverskottet är från spannmål.

Däremot är tillräckligt med protein nödvändigt för att skapa ett starkt skelett.

Förhoppningsvis kan vet avhjälpa orsaken till att din häst äter dåligt. När du sen ska göda upp honom igen är närmare 500 gram smältbart råprotein och uppemot 90 MJ riktvärden för en inte helt färdigutvecklad Shire.

K grund är inte så mkt att ha för att göda upp en stor kille tycker jag. Det är näringsfattigare men dyrare än havre. Satsa på ett foder med mkt protein och mkt energi, gärna fett som Rava skriver. HH

e inte så jätteinsatt.. men en sak att kolla kan vara om han dricker ordentligt, annars kan det göra att han tappar matlusten...
:)

han dricker ordentligt...skall kolla om nån halvtimma om han ätit upp sitt foder...
avmaskade honom i dag..ehh. kollade då vikten :eek: han har tappat närmare 200kg!!!!!!

veterinären kommer till veckan och kollar tänderna på honom...

jasså så shire har en tendens till att öka och tappa vikt lite hipp som happ??
det visste jag inte...
ja då får jag fortsätta att köpa olja...

stackarn..hoppas det fixar sig:(

ok...
men men hoppas att han mår bättre snart igen!:)

Proteingallor, foderpigghet och att sadlarna inte passar längre är kanske inte det man ska oroa sig över när den växande hästen håller på att tyna bort!!

Hur ser värdena i hans foderstat ut?

Kanske är det så "enkelt" att din häst håller på att protein-svälta?

Hoppas du får¤proffesionell¤ hjälp av din veterinär att komma till rätta med detta problem! (Att lyssna på "förstå-sig-påare" kan vara bra, men jag tycker alltid att de kritiska öronen ska vara påkopplade och man ska vara beredd på att ta in info från fler källor än en..)

Höet kan så här års bara innehålla energi.
En så stor häst kan behöva en hel del soja o kli, det räcker inte med Luzern om den tappat så mkt i vikt.
skulle ge ca. 4 kg Fet havrekross( typ Matilda-havre)

Jag är inget proffs, men min häst, en varmblodstravare, tappar också vikt på senvintern. Hon får nu:
2 kg Krafft Sport
1 dl Majsolja
B-vitamin
1,5 kg Lucern, pellets

Dessutom har hon fri tillgång på hö ute, får hö inne också samt har halm i boxen på nätterna.

Det här har jag sett resultat på... Hon är fin nu, jämfört med tidigare.

Liknande trådar

Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 754
Senast: lady_vip
·
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud... 6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 611
Senast: Lickety
·
Foder & Strö Min häst har börjat tappa en del hull. Han är fortfarande normal i hullet men jag vill inte att han ska tappa mer, tvärtom så får han... 2 3
Svar
57
· Visningar
7 567
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 202
Senast: MissMisty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V