min häst har tappat minst 100kg!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Smurf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 448
Sv: min häst har tappat minst 100kg!

"förstå sig påare" finns inte i min värld..det är min veterinär som givit mig råd om hans foderstat...

han äter upp all mat nu..han har lämnat i 2 dagar men nu verkar det ha vänt..
fick just lära mig nått nytt att shirehästar behöver ett ganska stort fettintag...inget jag hört förut..intrressant...jag ger rapsolja...får då fortsätta med det då...

Senast ändrad av en moderator:

Smurf skrev:
"förstå sig påare" finns inte i min värld..det är min veterinär som givit mig råd om hans foderstat...

Jag tänkte i det närmaste på "engelsmännen" du nämnde i tråden ovan, som tycks ha skrämt dig ifrån att ge din häst tillräckligt med protein..

Är det din veterinär som har rått dig att fodra med 3 kg Grund till en växande Shirehäst? Jag hade vänt mig till en annan veterinär för en secon opinion om jag varit du..

Smurf skrev:
fick just lära mig nått nytt att shirehästar behöver ett ganska stort fettintag...inget jag hört förut..intrressant...jag ger rapsolja...får då fortsätta med det då...

Det är ju det här jag menar (just detta är säkert ett bra råd, men jag tar det för att exemplifiera) svälj inte allt du hör ("shirehästar behöver..." osv) med hull och huva utan dubbelkolla alla råd du får! Inte minst när du befinner dig i den situationen du gör just nu!

Jag hoppas du har *riktigt* bra värden i höet du fodrar med och att det ordnar sig för din häst med avmaskning och tandraspning.

axel skrev:
Höet kan så här års bara innehålla energi.
Du kläcker ur dig de mest fantastiska saker ibland...

Om höt knappt har något protein så var det antingen superlågt från början, eller så är höt KRAFTIGT mögelangripet, och då fodrar man knappast med det.

Förklara gärna vad du menar, och hänvisa till källor är du snäll.

Dåligt uttryckt!:confused:
En del höpartier kan innehålla lite protein o mer energi så här i slutet av säsongen.
madicken kläcker bara ägg:D :o
All lagringar försämrar näringsvärdena

Senast ändrad:

Energi och protein förändras inte vid lagring däremot vitaminerna.
/Cats

Här kläcks inga påskägg :angel:

Men enda sättet för höt att tappa protein är om det är mögligt. Vitaminer däremot är flyktiga och försvinner under lagring.

Det stämmer inte. Det är rätt svårt att bryta ner protein vet du. Fett däremot kan härskna = oxidera, men protein oxiderar inte, så värdena på protein förblir densamma även efter lagring.

Och om protein nu skulle brytas ner av lagring, så skulle det ju inte hjälpa om man fodrade med andra fodermedel, inte om de också lagrats lika länge som höet...då skulle det ju vara lågt proteinvärde i de fodermedlena också. Och det är det ju inte.

MVH Z

Gav till min shire olja, korn och majs. B-vitamin nu när dom fäller. Olja är bra kompletering och stora och tunga shires behöver olja för muskulaturens skull.

Madick skrev:
Du kläcker ur dig de mest fantastiska saker ibland...

Om höt knappt har något protein så var det antingen superlågt från början, eller så är höt KRAFTIGT mögelangripet, och då fodrar man knappast med det.

Förklara gärna vad du menar, och hänvisa till källor är du snäll.

Lite intressant jag läste nyligen...

Veterinärer har gjort stora undersökningar på hö och hösilage/ensilage. Hö har efter ca 8 månader förlorat 90% av sitt ursprunliga värde. Dvs en analys gjord strax efter skörd är inte aktuell alls under vinter och vår. Hösilage/ensilage däremot har efter 5år endast förlorat 10% av sitt ursprunliga värde( själlfallet under förutsättning att det är rejält plastat och inte har skadats på något sätt) Kan vara bra att veta när ni ska beräkna foderstaterna.

Och som tidigare sagt, lyssna inte till andra enbart. Ta in så mycket info du bara kan men lyssna i första hand på din häst! Han är den enda med det helt rätta svaret. Men har han redan förlorat 200kg är det bråttom att hitta rätt.

Proteinöverskott gäller främst hästar med normalt eller överhull. Alla hästar behöver protein, framförallt en som är kraftigt underviktig.

Lycka till!

Imagine skrev:
Lite intressant jag läste nyligen...

Veterinärer har gjort stora undersökningar på hö och hösilage/ensilage. Hö har efter ca 8 månader förlorat 90% av sitt ursprunliga värde. Dvs en analys gjord strax efter skörd är inte aktuell alls under vinter och vår. Hösilage/ensilage däremot har efter 5år endast förlorat 10% av sitt ursprunliga värde( själlfallet under förutsättning att det är rejält plastat och inte har skadats på något sätt) Kan vara bra att veta när ni ska beräkna foderstaterna.

KÄLLA!! VAR har du läst det, vilka veterinärer har gjort de stora undersökningarna? Var har resultaten publicerats?

Då jag är MYCKET intresserad av allt som rör foder är jag väldigt förvånad över att så stora undersökningar med så fantastiska resultat undgått mig.

jag har köpt min häst av stall herkules...pratat med dem lite...det var där jag fick höra om oljan bland annat....
jag har avmaskat han med novomectin...ingen mask har kommit ut...

han har redan börjat lägga på sig hullet...:banana:

äter med stor aptit, får 3kg grund 1kg havre 4 dl rapsolja per dag
och 25 kg hösilage..mer äter han inte upp...

så det känns rätt bra...min medryttare som ridit honom kommer att få en chock när han kommer till veckan..(vart borta i 2 veckor)

lilleman kommer att ha mycket mer energi...:crazy:

till historien som är lång, hör det att mina hästar ha fått gå ute i vinter, med täcken å allt och fri tillgång till hösilage,,medans vi har kämpat livet ur oss att kunna bygga stallet klart, med en son på nu snart 2 och en till som skall komma nu om 4 dagar...

har ej haft kraft ork att ens titta på hästarna...jag har tyckt han har blivit tunnare, men nu när de går inne sen 1½ månad tillbaks och börjat fälla pälsen så har han blivit drastiskt magrare...

och verkar ha blivit lite fel informerad om fodret...hmmm:smirk:

Liknande trådar

Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 754
Senast: lady_vip
·
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud... 6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 611
Senast: Lickety
·
Foder & Strö Min häst har börjat tappa en del hull. Han är fortfarande normal i hullet men jag vill inte att han ska tappa mer, tvärtom så får han... 2 3
Svar
57
· Visningar
7 567
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 202
Senast: MissMisty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V