Min hund attackera en hund idag....

Alfakrulls

Trådstartare
Jag har en boxertik på 2 år, världens snällaste när det kommer till människor.
Älskar allt å alla, precis som en boxer ska vara.

MEN, de senaste tiden har jag börjat inse och uppleva att hon inte alls är en särskild trevlig hund.....mot andra hundar!
Hon kan lixom småhugga mot hundar man möter om de går för nära osv, men då har ja korrigerat henne och hon har bakat av och fortsatt gå fint å trevligt.
Hon blir även väldigt lätt svartsjuk så om någon hund kommer fram till mig, eller för nära mig så kan hon bli väldigt arg.

För nån månad sedan var jag och en kompis ute och gick med hundarna, precis som vi brukar göra flera gånger i veckan.

Dessa hundar känner varandra väl och Buffa har växt upp med dessa.
De är två hanar, en liten och en stor.

Hundarna lattja i havet och lekta å stoja, när de började bråka om en pinne, (Buffa 28 kg och en andra lilla hunden, 4 kg) och Buffa tar då tag i denna hunden i nackskinner och ruskar om honom och vägrar släppa, jag fick tag i hennes halsband hon hade på sig ( stryp) och fick dratt åt de så hårt att hon nästan tappa andan, så släppte hon.
Detta beteende gjorde mig mycket ledsen och illa till mods, men jag antog att de var i lekens hette de lixom blev fel där, med pinnen och så.
Efter detta har hundarna träffats flera gånger och leker som vanligt, dock finns ju detta i bakhuvet så helt avslappnad är varken ja eller ägaren till de andra hundarna.

Men, i alla fall, nu ikväll hände det igen!
Buffa satt kopplad på gården, som hon är van vid att göra, å så kom grannen gående förbi med sin hund ( denna hund känner Buffa oxå mycket väl, de har hälsat å lekt ihop mycket + det är en hane, 5 kg) och Buffa gör ett jätte utfall, halsbandet går av och hon hugger tag i denna stackars lilla hund rakt över nacken.

Alla skriker och gapar, sparkar å slår å jag vet att ju mer de gormar desto hårdare håller Buffa......vi fick till slut loss henne men vi var 4 stycken som drog och slet och höll henne i bakbenen. Hon flög på denna lila hund helt oprovicerat, de har ju gått förbi här 10000 tals gånger och hon har aldrig brytt sig....... :cry:

Jag känner mig så otroligt ledsen och illamående över detta jävla beteende hon lagt sig till med....:(

Detta är alltså andra gången hon gör på just detta viset, och tusen tankar snurrar just nu i mitt huvud! Avlivning? Munkorg? Aldrig nånsin mer sitta ute utan uppsyn?

Båda gångerna har detta varit kastrerade hanhundar som hon känner väl som hon har flygit på, denna sista gång helt oprovicerat :cry:
Detta är inte okej för mig.

Självklart bad jag tusen gånger om ursäkt, var han skadad skulle de självklart höra av sig osv.....hon var ju lika upprörd och förvånad som jag eftersom de alltid varit kompisar innan osv. Men han klarade sig undan med ett skrapsår i nacken, som tur är. :(

Jag vet igentligen inte vad jag vill uppnå med denna tråden mer en att få skriva av mig och höra era tankar om detta?

Detta är alltså en Boxer tik på 2 år, som älskar allt å alla, dock börjat visa tydliga problem emot hundar. Har alltid gåt bra innan men nu är det väldigt tydligt att det gör det inte längre.

/Sanna, Mycket ledsen hundägare idag! :cry:
 
Sv: Min hund attackera en hund idag....

Plötsliga förändringar som du beskriver brukar egentligen handla om att det är något fysiskt fel på hunden, börja med att ta den till veterinär.

Annars så får du börja fundera, stora hundar som ger sig på små brukar vara ett jaktbeteende som slås på. Jagar hon olovades i andra situationer?

För att få bukt med problemet tycker jag du bör ta hjälp av nån som kan se hela bilden av din hund liv.
 
Sv: Min hund attackera en hund idag....

<snip>
Jag känner mig så otroligt ledsen och illamående över detta jävla beteende hon lagt sig till med....:(
<snip>

Forutsatt att hon ar frisk:

Forst av allt. Det ar en HUND ... for en hund ar det inte nodvandigtvis ett "javla beteende". Om hon sitter fastkopplad och en annan hund kommer nara kan hon antingen ha ett revir beteende eller sa kanner hon sig (eller hennes resurser) hotad.

Hur mycket motionerar du henne? Vilken sorts traning far hon? Vad gjor du nar hon visar "svartsjukt beteende"? En tvaarig hund borjar bli vuxen och de flesta har en test period runt tva ars alder.
 
Sv: Min hund attackera en hund idag....

Jag tränar en hel del med Buffa, så aktivering får hon så de räcker!
Både fysiskt och menalt, med spår, lydnadsträning och långa dagliga promenader.

Ja, jag vet att de får en trotsperiod vid 2 års ålder, så kan mycket möjligt vara så att det är på detta viset de visar sig.
Denna hund var inte i närheten av vad som är hennes, eftersom den gick på vägen, ca 30 m ifrån gården.
Sen finns de även stacket, ut mot vägen, men då ja vet att hon hoppar över det så sitter hon i lina inne på gården.

När hon uppvisar det här svartsjuke beteender brukar jag bara bestämt putta bort henne, om det är fel eller inte vet jag inte, kanske ska man visa ännu tydligare att det inte är okej? Dock är hon inte svartsjuk med alla hundar, man kan aldrig riktigt veta vilka hon reagerar på, kan vara olika från gång till gång!

Jag var väldigt ledsen när jag skrev det första inlägget, å har nu lugnat ner mig och kan nu se klarare på situationen.
Jag älskar ju verkligen min hund, och det gör så ont i hjärtat när hon gör så! =(
 
Sv: Min hund attackera en hund idag....

Har precis pratat med min grannar om detta ( de va deras hund Buffa hoppa på)
Och de berättade hur det gick till, eftersom jag var inne när detta hände.

Tydligen har då Buffa kommit springandes till stacketet, halsbandet gick av och hon hoppade över.
Matten till andra hunden ryter åt Buffa att gå hem, å Buffa backar av och går tillbaka in på tomten.
Men då kommer den andra hunden in på tomten och Buffa hoppar då på honom....

På ett sett känns de bra att veta att Buffa attackera honom inte så direkt, de va inte det hon tänkte när hon sprang fram för hon kom med glad och viftande svans, backade av och gick tillbaka.....
Men, sen hände de ändå å de blev galet i alla fall.

Aja, hon har i alla fall förbrukat alla chanser att sitta ute i linnan, även om det nu va halsbandet som oturlignog gick av (linnan e en stålvajjer så den går inte av i första taget) och grannen ansåg att om hon skulle vara ute så skulle hon ha munkorg på sig om hon satt bunden, men ja känner inte att jag kan sätta på henne en Munkorg, i mina ögon är det fruktansvärt så då har ja henne hellre innne, det är ju inte så att hon måste ligga där ute, hon ligger lika gärna inne i huset.
 
Sv: Min hund attackera en hund idag....

Ursh vad jobbigt. Känns speciellt allvarligt eftersom hon verkar fullfölja ordentligt och inte släpper i första taget.
Börja med att ta hunden för koll hoss veterinär.

Men sedan kan det ju vara bra att omgåendde investera i ordentligt hållbart halsband och koppel för promenader samt en munkorg om ni rör er bland andra hundar, för det skulle ju vara hemskt tråkigt om hon skulle klippa någon hund så den dör eller skadas allvarligt. Tror knappast hunden bryr sig särkilt mycket om att ha munkorg på sig, speciellt inte om munkorg betyder ut och ha roligt, det är nog mer du som tycker det ser hemskt ut ;)
 
Sv: Min hund attackera en hund idag....

Nu va de inte kopplet som gick sönder, då hon satt fast i en stålvajjer.
Utan de va själva halsbandet som gick sönder ( en kedjelänk).....

Och är man ute och går är de inga problem med henne, hon bryr sig inte om andra hundar på det sättet, och lyssnar fint på de komandon hon får när vi är ute och går, så länge de andra hundarna inte kommer fram till henne eller beteer sig illa, då är hon inte sen på att svara upp.

Likaså uppe på hundklubben där vi tränar mkt, där e hon ju alltid lös bland andra hundar, både som hon känner å inte känner, uppvisar aldrig något dålig beteende där.....så ja vet inte om det var "Vakthunden/gårdshunden" i henne som vakna till liv då han kom in på tomten oinbjuden + att hon är väldigt beskyddande mot min andra lilla voffsing.
Kan nog klia mig gråhårig på varför detta hände.......

Men ja, ska prata med veterinär imorgon, så får vi se!
 
Sv: Min hund attackera en hund idag....

Du kanske ska skippa att ha hunden i band och om du skulle tänka tanken att ha hunden i hundgård - skippa det.

Hunden behöver uppenbarligen ditt (närvarande) stöd för att uppföra sig ordentligt. Då är det i vart fall under en tid framöver behövligt att hunden bara rör sig utanför huset i ett koppel, med dig eller en annan (vuxen) person som är kapabel att läsa hunden.

Försök att lära in att det inte är hotfullt/farligt att möta andra jyckar. När min jycke - en schäfertik - började å dumma sig så hade jag henne därefter alltid kopplad på promenader. När vi mötte andra hundar fick hon och mina två andra hundar lägga sig ner å vara stilla tills de andra/den andra hunden gått förbi. Det fick jag helt enkelt fortsätta med. Så var det bara! Om inte jag var där och "bestämde" så tyckte hon att hon kunde lösa situationen... Eftersom mina jyckar låg ner vid mötena med andra hundar - så uppstod inga konflikter eftersom de mötande hundarna inte upplevde mina jyckar som ett hot. Då lärde de inte in ytterligare att det här var något att ladda upp inför, utan matte säger att hon ska fixa det här. Då litar de på att matte gör det.

Vissa hundar laddar upp då de är inom en inhägnad och kopplade utan stöd av hundägare. (Vissa även MED hundägare - hur nu hundägarna har lyckats med det...) Fortsätt inte med att utsätta hunden för situationer som denne behöver lösa själv - det är så jag tänker. Hoppas att det blev tydligt. Lycka till!
 
Sv: Min hund attackera en hund idag....

Min förra tik gjorde liknande saker när hon var runt 3 år, innan dess fungerade det med alla hundar.

Hon blev iof påhoppad så det var inte hon som startade första gången men innan hade hon alltid gett sig. Denna gång blev det blodigt allvar och vi fick bokstavligen slänga en hink vatten samtidigt som vi slet isär dem (de släppte när de fick vatten på sig och sedan slängde vi oss efter varsin hund.. och ja de stod en vattenhink tillgänglig så de va inte som att vi ställde oss och tappade upp en)

Andra gången var det när en av hennes bästa kompisar hoppade och stojjade vid en kompis till mig, då flög hon på tillsynes oprovocerat och bet sig fast i halsen. Som väl är va alla hundvana och tog det lugnt vilket hjälpte mkt.

Hon var även mkt "kaxig" mot hundar som hon mötte och fick ögonkontakt med medan hundar som var lugna och sket i henne gick hur bra som helst.

Vi tog efter detta hjälp av en mkt duktig instr som redan på första gången konstaterade att hon inte alls var aggressiv utan bara mkt osäker "bit innan du blir biten själv". Hon fick efter detta endast umgås med stabila i regel äldre och minst jämnstora hundar. Sedan gick vi hos instruktören i några v. Helt bra blev hon aldrig mot andra hundar och jag hade henne inte lös där det kunde dyka upp okända hundar, om okända hundar kom fram lösa såg jag till att inte utsätta henne för att behöva konfrontera dem så såg till att hamna ivägen osv. Sakta byggdes hon faktiskt upp, inte så hon kunde leka och stoja med vem som helst men i alla fall så jag inte behövde vara orolig.

Vi började även med lite skvallerträning osv. Mest för att hon verkligen skulle börja fokusera på mig istället för att ta till "dumheter".

Kanske inte så konkreta råd så sett men mer att du inte är ensam om att ha fått den vändningen. Självklart är det en bra idé att kolla att hon inte har ont fysiskt. Är det inte det så få tag i en riktigt bra instr, inte bara en som är utbildad instr utan som har koll på just det problem du har.
 
Sv: Min hund attackera en hund idag....

Som jag ser på händelsen utefter vad som beskrivits i tråden så tog din hund saken i egna händer när en hund klev in på er tomt. Det är inte något sjukt beteende egentligen om än oönskat. Det är verkligen inget skäl till avlivning om någon yppar det.

Att hon inte släppte hunden beror nog på hur ni betedde er, skrik slit och slag triggar! Det är alltid bra att ha det i åtanke.

Däremot tror jag verkligen att det skulle vara bra för er att ta hjälp utifrån och ingen mer lina eller utevistelse på tomten när du inte närvarar.
 
Senast ändrad:
Sv: Min hund attackera en hund idag....

Jag tänkte mer allmänt att det är bra att ha halsband (och koppel) som håller för hundens styrka. Speciellt med hundar som man verkligen vill kunna hålla ifall något händer (tex om en liten golvmopp kommer fram och muckar under promenaden ;) )

Med munkorg menade jag tex vid sådana tillfällen på klubben om hunden är lös med andra hundar. Okej om det är en liten klubb där det är en god kommunikation och alla på plats vet att hon har flygit på mindre hundar tidigare. Men är jag tex på en klubb med min hund skulle jag inte bli glad om en sådan hund sprang lös utan munkorg, och då inte främst pga vad som hände på eran tomt utan det i kombination med det på stranden. Visst att det aldrig hänt på klubben men det har inte bara hänt på hemmamarker och risken för min hund är för mig inte värd att ta. I och med att jag har en liten hund som i princip skulle avlida om en större hund bet tag om nacken/ryggen sådär och ruskade är jag extra känslig ;)
Hade det varit min hund hade jag nog satt på munkorg även under promenader i områden andra hundar håller till för att man vet aldrig när en uppkäftig ouppfostrad liten bjäbbig sak kommer framspringande och vill vissa att den minsann inte är så liten... (förutsätter kanske lite felaktigt att full kontroll inte has vid provokation av annan hund, även i koppel)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 902
Senast: BornAgain
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 216
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 734
Senast: hollypolly
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 279
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp