Bukefalos 28 år!

Min hund blev biten idag

Sv: Min hund blev biten idag

Asch, hade skrivit ett långt svar men buke strulade.

Då vet jag vad du menar för halsband iallafall, gick den sönder vid fästet i ena öglan ?
 
Sv: Min hund blev biten idag

Nej? En snakekedja är en 5-6 mm tunn nylonlina, helstryp. Bra för tex pälshundar då det inte sliter på pälsen på samma sätt.

Jag tror märket heter Snake, finns kopior och andra märken, här ett annat men ser ni den svaga gummerade fästdelen?

http://www.jenshundartiklar.com/popup_image.php?pID=172&osCsid=3a6dx0ff

Om det fungerar.

Hmm... Kanske totalt onödigt i en sån här tråd men jag Måste bara, det du visar är en dressylänk.
Snakekedja är ett utställningshalsband, den heter snake då den ser ut och för sig som en orm. Bild .:)

Åter till tråden: Trist händelse och hade jag varit du så hade jag anmält direkt Även med dom uppgifterna du har, som räcker gott och väl i mina ögon.
 
Sv: Min hund blev biten idag

Men tack, kändes ju lite knasigt att jag aldrig hört den benämningen på en dressyrlänk ( nylon eller kedja )..
 
Sv: Min hund blev biten idag

Sen tycker ju jag helt personligt att om man tar sig an en hund "tränad till kamp" är man förmodligen inte personen som inser öht vad man har i kopplet och det får mig osökt att tänka på alla som tycker hunden är ju sååå gosig där hemma och vi måste-ju-bara-rädda-den när en spruta kanske hade varit det bästa för alla inkl hunden själv. Men det är väl en parentes.
.

Inte för att bli alltför OT så anser jag att påståenden om kamptränade hundar ska tas med en nypa salt. Det känns som något man gärna drar till med istället för att se sanningen i vitögat och erkänna att man varken haft tillräcklig koll på sin hund eller rasens bakgrund. Bebben sammanfattade det hela väldigt bra för någon dag sedan i denna tråd: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1090609

TS i den tråden uppvisade en bristande förståelse för rasens bakgrund och dess egenskaper. I standardfallet hamnar hunden till sist i slagsmål och det slutar med en omplacering eftersom hunden fått en ""knäpp". När hunden sedan hamnar hos nästa person är den ofta aggressiv mot hundar av samma kön och har kanske några ärr från sitt tidigare slagsmål. Eftersom denne ägare ofta har lika dålig koll på rasens bakgrund vill denne gärna hitta en förklaring till varför hunden har ärr och inte gillar alla andra hundar. Här kommer kampbakgrunden in. Hunden måste helt enkelt ha blivit misskött och kamptränad för att ha utvecklat dessa beteenden.

Det kan alltså ofta finnas en betydligt enklare och mer odramatisk förklaring till varför hundarna har ärr och varför de har utvecklat en könsbunden hundaggressivitet.
 
Sv: Min hund blev biten idag

Words! :bow::bow:

Jag anser mig vara amstaff-realistiker snarare än rasist.

Sen blir jag mörkrädd när du beskriver matten, i mina ögon en typisk högst olämplig ägare till en sådan hund.
 
Senast ändrad:
Sv: Min hund blev biten idag

Ja efter att jag lugnat mig och fått lite inblick i vad som hände och hur hunden gickpå insåg jag ju att det där med kampen är fel, eller isåfall bara ngt som skrytits med. Visst jag anmäler men det hjälper inte direkt på ngt vis, bara OM det händer igen. Det är därför jag av matten handfasta råd. Nu är hon medveten om vad hon har i kopplet men hon vet inte hur man hanterar det bara för att hon ägt en rottis innan. Den var stabil och superlugn och innebär inte att hon per automatik kan hantera alla hundar av tyngre raser för det.
 
Sv: Min hund blev biten idag

Inte för att bli alltför OT så anser jag att påståenden om kamptränade hundar ska tas med en nypa salt. Det känns som något man gärna drar till med istället för att se sanningen i vitögat och erkänna att man varken haft tillräcklig koll på sin hund eller rasens bakgrund. Bebben sammanfattade det hela väldigt bra för någon dag sedan i denna tråd: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1090609

TS i den tråden uppvisade en bristande förståelse för rasens bakgrund och dess egenskaper. I standardfallet hamnar hunden till sist i slagsmål och det slutar med en omplacering eftersom hunden fått en ""knäpp". När hunden sedan hamnar hos nästa person är den ofta aggressiv mot hundar av samma kön och har kanske några ärr från sitt tidigare slagsmål. Eftersom denne ägare ofta har lika dålig koll på rasens bakgrund vill denne gärna hitta en förklaring till varför hunden har ärr och inte gillar alla andra hundar. Här kommer kampbakgrunden in. Hunden måste helt enkelt ha blivit misskött och kamptränad för att ha utvecklat dessa beteenden.

Det kan alltså ofta finnas en betydligt enklare och mer odramatisk förklaring till varför hundarna har ärr och varför de har utvecklat en könsbunden hundaggressivitet.

Håller absolut med dig och jag nämnde ju själv just den biten där man anser att sin hund är såå gosig hemma. Jag la ingen större vikt vid om hunden verkligen "tränats till kamp" eller ej, vad man nu menar med det, jag tänker mer att om den personen har en hund som gr under den beskrivningen o beter sig därefter, rastar den utan munkorg och med en tunn länk till koppel, då inser inte matten vad den har i kopplet. Du skriver ju själv om att matten i exemplet inte fattar vad hon har för hund, så jag ser inte vad som var så fel med mitt inlägg.
 
Sv: Min hund blev biten idag

Fast APBT, om det nu mot förmodan skulle vara en renrasig sådan kan knappast anses tillhöra de tyngre raserna.
 
Sv: Min hund blev biten idag

Jag tycker faktiskt inte att du ska polisanmäla, jag vet att jag nu kommer få arga människor på mig men det är ju faktiskt inte hundens fel. Den kommer avlivas om du anmäler det och jag tkr att den precis som alla andra förtjänar en andra chans till ett riktigt liv. Hon ska däremot absolut betala veterinär kostnaden!
 
Sv: Min hund blev biten idag

Jag tycker faktiskt inte att du ska polisanmäla, jag vet att jag nu kommer få arga människor på mig men det är ju faktiskt inte hundens fel. Den kommer avlivas om du anmäler det och jag tkr att den precis som alla andra förtjänar en andra chans till ett riktigt liv. Hon ska däremot absolut betala veterinär kostnaden!
Hundar avlivas knappast för att de bitit en annan hund.
En anmälan är bra för då finns det dokumenterat hos Polisen om det skulle upprepas.
 
Sv: Min hund blev biten idag

Alltså... Jag hade sett ganska allvarligt på det där. Det där är ingen vanlig skada efter ett "litet gruff". När min tik var yngre så var hon ett riktigt rabiat monster. Klassikern mager, slagen omplacering blir gödd och modigare för varje dag. Till slut var hon så farlig att jag var väldigt nära att avliva henne. Nu blev det inte så, men det är en annan historia. Poängen är att hon hamnade i slagsmål rätt ofta, men det var bara EN enda hund som fick sys, och det med fyra stygn. Den gången var attacken hyfsat befogad. Resterande gånger har det inte blivit något blodvite!

Detta var en hund som jag betraktade som mycket farlig. Den hunden som bet din hund har orsakat större skada än så. Eftersom den inte verkar ha hamnat i något bra hem så är risken överhängande att det sker igen. ANMÄL! Om så inte för din hunds skull, så för framtida offers. Vad det är för ras på hunden borde inte spela någon roll för om du ska göra en anmälan eller ej, men jag får intrycket att du funderar på att strunta i det för att det var en kamphundsblandning?? Vad är det för ett konstigt resonemang??
 
Sv: Min hund blev biten idag

Jag tolkar TS som att hon inte vill färgas av att det var just en amstaffbladning, att göra något överilat bara för att det är en kamphund. Men jag håller ändå med, att anmäla tycker jag att TS ska göra oavsett ras.
 
Sv: Min hund blev biten idag

Korrekt. Jag ska anmäla men det är kö och jag har inte tid, kalas igår, kalas idag och så har han dragit loss det övre dränet så jag måste fota och visa en vetrinärbekant på ett forum. Gör det ikväll när jag har lugn och ro.
 
Sv: Min hund blev biten idag

Jag tycker faktiskt inte att du ska polisanmäla, jag vet att jag nu kommer få arga människor på mig men det är ju faktiskt inte hundens fel. Den kommer avlivas om du anmäler det och jag tkr att den precis som alla andra förtjänar en andra chans till ett riktigt liv. Hon ska däremot absolut betala veterinär kostnaden!

Den lär definitivt inte avlivas. Det kan vara svårt att få folk att avliva sina hundar även om de tuggat på småbarn. :crazy: För en enstaka händelse när det gäller hundattack på hund är det även svårt att få munkorgsbeslut. Därav är det viktigt att anmäla, för nästa gång kanske det kan få fart på polisen.
 
Sv: Min hund blev biten idag

Med tyngre menar jag tyngre för matten. När en kompakt i förhållande till sin storlek 40 kgs hund drar i kopplet eller som när hon knappt lyckades hålla honom kvar i nackskinnet, ja då är det en biffig hund i mina ögon att hantera. Det var så jag menade. Min hund väger 17 kg så honom orkar jag hålla hur mycket adrealin som än sprutar ur honom och utrustning klarar hans vikt.
 
Sv: Min hund blev biten idag

Nja 30 vägde den kanske snarare men det får bara matten att verka ännu klenare faktiskt. Korsning är den ju, tänk inte renrasig staffe nu. Den var jämnhög med min 50 cm vovve.
 
Sv: Min hund blev biten idag

Nja 30 vägde den kanske snarare men det får bara matten att verka ännu klenare faktiskt. Korsning är den ju, tänk inte renrasig staffe nu. Den var jämnhög med min 50 cm vovve.
Vad har Staffe med Amstaffmix att göra?
Ingen av raserna lär producera så höga/tunga hundar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp