Min hund kan inte kissa

sanna_vbg

Trådstartare
Har en gråhundshane på snart 7 år. Han opererades för perinealbråck "bråck på ändtarmen" i fredags. Vid denna operation kastrerar dom även hunden pga återfalls risken annars är stor. :cry:
Läste att prostatan kan bli förstorad och olika hormoner påverkar och då kan detta bråck bildas. Detta drabbar endast hanhundar.
Under helgen försökte han kissa men han klarde inte av det, åkte in med han idag, och då fick dom tömma blåsan som då var överfull.
Veterinären kunde inte förstå varför han inte kunde kissa, fick tabletter Stesolid och Mestinon som skall ges 1 timma innan rastning, för att slappna av och ge båsan bättre tryck, hoppas detta hjälper. Han hade ingen förstoppning i urinröret, och mår bra och äter och dricker för övrigt. Aningen trött, får även Rimadyl som smärtlindring och microlax för att avföringen skall hållas mjuk. Han har inte heller bajsat, men tarmen var inte full, så det var ingen fara med det än så länge, men jag är jätte orolig. Tror själv det kan vara prostatan som är svullen eller något, men vet ej:confused:. Tacksam för alla svar.

Sv: Min hund kan inte kissa

Du får säkert bättre svar strax, jag ville bara säga att min helt friska hanhund (kastrerad men för 2 år sedan) får "kiss-stopp" om hans blåsa är för full. När han tex. badat i sjön och fått i sig en massa vatten, kan han stå 10 - 15 minuter och försöka kissa, ibland kommer ingenting, ibland några droppar. Det tar lång tid innan strålen kommer igång och i början bara skvättvis. Det är som om en överfylld blåsa gör att trycket bli för stort eller något liknande?
Kanske din hund fick en fylld blåsa av olika skäl och SEN blev det svårt för honom att släppa ut kisset. Kanske har han lite ont också och vågar inte slappna av?
Lycka till!

Tack nu känns det lite bättre, jag ska ge han tabletterna lite senare och sen gå ut och rasta han, hoppas han kan kissa då, om inte idag så i morgon iaf, annars blir det doktorn på onsdag.

Om han inte kan kissa så ska man inte vänta med veterinärbesök till onsdag. Ett urinstopp kan bli livshotande.

Jo jag vet att det är livshotande hom han inte kissar, men veterinären sa att kissar han inte nu på kvällen är det inte så konstigt " måndag" för dom hade tömt blåsan, men han ville att han skulle kissa idag tisdag, gör han inte det får man komma in direkt onsdag morgon, det var vad han sa.
Nu kissade han inte igår kväll. Men i morse när jag vaknade hade han pissat ner och bajsat i hela köket.
Jag vill gärna se att han kissar själv också, men han ville inte kissa då vi var ute, men han kanske hade tömt blåsan i natt och inte var kissinördig längre. För blåsan kan väl inte fyllas upp så den är överfull nu igen?? Tabletterna borde väl värkat? Han drack ju inte så mycket igår, och han hade ju pissat säket på 4-5 ställen ganska mycket.
Ska ge han lite mat och dricka senare + tabletterna sen ska jag gå ut och gå en timma senare, hoppas han kissar då, önska mig lycka till...

Om han har kissat på flera ställen och inte bara läckt urin är det ett gott tecken! Läcker han urin bör det bli blött där han ligger. När blåsan blir tillräckligt utspänd kan hunden få något man kallar blåsatoni. Det innebär att blåsans utspända vägg inte längre kan dra sig samman = ingen tömning. Det kan vara en följd av att han hållit sig med flit pga ont efter operationen. En blåsatoni kan bli kronisk, men i ert fall - där det inte finns någon känd skada - borde det ordna sig, tycker man.

Håller tummarna!

Är så orolig nu, för han kissar inte själv, inte vad jag har kunnat se. han bara läcker. Är rädd att blåsan är full igen. Jag kan inte känna att den vore full, men jag är ju ingen expert. Ska till veterinären nu igen vid 14.40. Jag hoppas inte blåsan är full utan att han läcker pga tabletterna, men då borde han ju kissa själv tycker man. Blir så ledsen, tänk om han måste avlivas pga av detta. Veterinären sa att det var ovanligt, inget han varit med om vid denna typ av operation. Han tyckte inte det lät bra. :cry:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka