min hund passgår

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare annso
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 5 121
Sv: min hund passgår

min staffe passar också, när tempot jag går i inte "passar" hennes tempo.
Jag tror absolut inte hon har ont utan gör det för det blir bekvämare för henne för att hålla min takt.

Jag tror det är vanligt bland staffar också faktiskt.

Exakt så tror jag det är.
Blir faktiskt förvånad att många skriver att den har ont.
Var och varannan hund som är lite större passar när man är ute och gå i koppel med dom.
Vi går helt enkelt för sakta för de ska kunna trava normalt.
Sen finns de dom som sällan går upp i trav, just för de blivit så bekväma och vana vid att gå passgång.
Men bortser man från dessa hundar så brukar hunden gå upp i trav bara man ökar takten till att springa eller cykla.

Mina går lösa för det mesta och då travar dom. Kommer koppel på, så passar dom. Matte går helt enkelt för sakta :o

håller med, min doberman brukade gå i passgång när hon gick i koppel. det gjorde hon från hon var liten. enligt uppfödaren var det vanligt att dom gjorde så när man gick sakta. passade dock aldrig om man sprang med henne.

Jag tävlar flitigt i agility med min hund och han har gått enormt bra på utställning men när vi är ute och lunkar och han är kopplad så passgår han rätt så ofta. Om man ökar tempot slutar han. Det är väl en bekväm gångstil när man går i ett visst tempo. Jag har aldrig funderat på att han skulle ha ont och det tror jag inte han har heller.

Vissa tror att hunden är döende om den så mycket som nyser. Veterinärerna måste älska dessa hundägare.

*KL*

Passgången är ett sätt för en hund att spara energi på.

Intressant med tanke på att wikipedia uttrycker såhär om passgång:

Hästen sätter i samma sidas benpar nästan exakt samtidigt med ett svävmoment innan den sätter i andra sidans benpar. Detta går mycket snabbt och är ansträngande för hästen.

Passgång är generellt sätt en energisparande gångart, jfr kameler tex. När det talas om passgång i hästtävlingssammanhang antar jag att de menar amerikanska pacers, och då går det rejält fort, snabbare än svenska travhästar. Därav ansträngande, men det är inte mer ansträngande för de hästarna att paca ett lätt träningspass än det är för en svensk travhäst att jogga.

Det är en helt annan sak. Eftersom detta är i full fart. Inte att man går med hästen i lunkande fart ;)

"Passgång är inte önskvärt, men det är en gångart som används främst av hundar i arbete för att förlänga steget när de följer efter fårflocken. Gångarten används också mot slutet av arbetsdagen, när hunden är trött"

Skrivet om Pyreneiska vallhundar. Min veterinär nämnde detta när jag frågade om Focus när han passgår. Och det stämmer bra, med tanke på att han passar oftast när han är trött.

Intressant med tanke på att wikipedia uttrycker såhär om passgång:

Hästen sätter i samma sidas benpar nästan exakt samtidigt med ett svävmoment innan den sätter i andra sidans benpar. Detta går mycket snabbt och är ansträngande för hästen.

Hur mycket kan man å andra sidan lita på det som står i Wikipedia?

Undersökningar visar ju att Wikipedia är mer tillförlitlig då vem som helst kan gå in och revidera informationen och att många kunniga människor använder sig av Wikipedia och hjälper till att hålla faktan korrekt. Men självklart är inte allt korrekt utan mest en fråheställning.

hundarnas pass är nog mer likt isisarnas "grisepass". en gångart som de tar till när de vill vara bekväma. den flygande passen är en utveckling av den naturliga passen, den måste ju tränas fram och är mer anstängande och svårare att hålla helt ren.

hundarnas pass är nog mer likt isisarnas "grisepass". en gångart som de tar till när de vill vara bekväma. den flygande passen är en utveckling av den naturliga passen, den måste ju tränas fram och är mer anstängande och svårare att hålla helt ren.

Jo precis, och min undran var om detta kallades "flygande pass". Men då vet jag! :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 876
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 172
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 585
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Fått ett erbjudande som ni kan få ge råd kring. Vill ha en hund till men inte en valp så rådfrågat uppfödaren. Hon har nu en ung tik...
Svar
17
· Visningar
1 055
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka