Min hund väcker mig på nätterna

Linneahammaar

Trådstartare
Jag har en Parson Russel som är 12 år, den senaste tiden har han väckt mig cirka 2 gånger var varannan natt i cirka 1 månad nu vilket gör att jag får svårt att sova på nätterna.
Det går lite i perioder helt plötsligt slutar han sen börjar han väcka mig igen.
Jag har testat ignorera honom men han fortsätter gå runt och gny.
Jag har testat säga till han på skarpen men då lägger han sig kanske 10 min sen är han uppe igen så oftast så får jag springa ut med han.
Jag är glad att han väcker mig för det är bättre än att han kissar inne, men sen när jag kommer ner med han så dricker han kanske mycket & sen får jag typ dra han från vatten Skålen den kommer han ut & då springer han & kissar.
Vet inte riktigt hur jag ska göra efter som om jag tar bort vatten skålen kommer han väcka mig för att dricka, men ger jag han vatten så kommer han behöva gå ut på natten.
Tacksam för svar! :)
 
Dricker han ner nu än innan?

Om han gör det skulle jag vara orolig för att hunden är sjuk (inflammation, fästing sjukdom eller något annat).
 
Ja han dricker mer , mest under nätterna så dricker han som mest, men han har bra matlust för övrigt och är pigg. Men även när man är ute och går med honom så brukar han stanna och äta snö vet inte om det är något speciellt men det är ju vätska i snön.
Han har även fått en liten kula/knöl på sitt huvud, men den är väldigt liten typ som en fettknöl, men kanske borde kolla upp det hos veterinären?
 
Bara en av våra har haft andra symtom än att bara dricka mera och hon som han uppvisa fler symtom hade gått så långt med så var bara avlivning som gällde.

Du känner säkert din hund bäst.
 
När mammas tik började dricka mer misstänktes det diabetes då det är ett vanligt tecken på det vad jag förstod. Nu hade hon inte det så då togs det flera prover för fel på sköldkörteln men inget hittades. Även ul gjordes för att utesluta pyo. Vet. trodde ändå att det var fel på sköldkörteln då andra symptom passade in. Tyvärr fick hon avlivas för hon blev sämre :(
 
Min äldre tik började dricka mer pga ökad törst och efter en tur till veterinären med ett urinprov på burk, så visade det sig att att det var kraftig urinvägsinfektion.

Frågade om det här med ökad törst och veterinären ansåg att det alltid ska kollas upp pga att det indikerar på att inte allt står rätt till.
 
Ökad törst är även ett klassiskt symptom på cushings hos hund.

Att säga till honom på skarpen är kanske inte helt schysst, då han ju faktiskt gör rätt när han försöker säga till... Att vara riktigt kissnödig utan att få kissa är inte kul!
 
När mammas tik började dricka mer misstänktes det diabetes då det är ett vanligt tecken på det vad jag förstod. Nu hade hon inte det så då togs det flera prover för fel på sköldkörteln men inget hittades. Även ul gjordes för att utesluta pyo. Vet. trodde ändå att det var fel på sköldkörteln då andra symptom passade in. Tyvärr fick hon avlivas för hon blev sämre :(

Gud så tråkigt, får kolla upp fet i tid så att det inte blir försent med tanke på att han är gammal med :/
 
Ökad törst är även ett klassiskt symptom på cushings hos hund.

Att säga till honom på skarpen är kanske inte helt schysst, då han ju faktiskt gör rätt när han försöker säga till... Att vara riktigt kissnödig utan att få kissa är inte kul!

Brukar inte säga till han på skarpen längre, det va bara många som sa att det kunde blivit en ovana, men kände själv att när han visar så tydligt att han behöver gå ut så märkte jag att det va bara till att gr han vatten & gå ut med honom :)
 
Mät hur mycket hunden dricker per dygn. Normalt är ca 1 L /dygn för en hund på 20 kg = 2,5 dl för en 5 kg hund. Kan ju såklart variera lite beroende på hur aktiv hunden är.

Min gamling drack mer än normalt i höstas, kissade också mer. Samma sak där, ville ut nattetid. Var till vetten och fick kollat honom. Han hade förhöjda njurvärden och fick börja äta specialfoder. På cirka 1 månad rättade njurvärdena till sig och han drack normalt igen. Nu efter ca 3 månader är det nån enstaka gång han är uppe på natten. Njurfodret ska han äta livet ut. Det är inte mycket dyrare än det vanliga, och bara han mår bra så är det värt det. Han är nu 14½ år, men de flesta som inte vet tror han är cirka 10 år.
 
Min gamling är både inkontinent och käkar kortison, så hon har lite bekymmer med kissningen. Jag är ute med henne varje natt, hon väcker mig när hon behöver gå ut. Ibland tillhör det ålderdomen att de inte kan hålla sig lika länge.

Jag hade kollat upp honom väldigt snart.
 
Mät hur mycket hunden dricker per dygn. Normalt är ca 1 L /dygn för en hund på 20 kg = 2,5 dl för en 5 kg hund. Kan ju såklart variera lite beroende på hur aktiv hunden är.

Min gamling drack mer än normalt i höstas, kissade också mer. Samma sak där, ville ut nattetid. Var till vetten och fick kollat honom. Han hade förhöjda njurvärden och fick börja äta specialfoder. På cirka 1 månad rättade njurvärdena till sig och han drack normalt igen. Nu efter ca 3 månader är det nån enstaka gång han är uppe på natten. Njurfodret ska han äta livet ut. Det är inte mycket dyrare än det vanliga, och bara han mår bra så är det värt det. Han är nu 14½ år, men de flesta som inte vet tror han är cirka 10 år.

Den siffran varierar också väldigt mycket beroende på vad hunden äter! Torrfoder och salt godis som korv = dricker massor. Färskfoder och neutralt godis = dricker nästan ingenting.
 
Mät hur mycket hunden dricker per dygn. Normalt är ca 1 L /dygn för en hund på 20 kg = 2,5 dl för en 5 kg hund. Kan ju såklart variera lite beroende på hur aktiv hunden är.

Min gamling drack mer än normalt i höstas, kissade också mer. Samma sak där, ville ut nattetid. Var till vetten och fick kollat honom. Han hade förhöjda njurvärden och fick börja äta specialfoder. På cirka 1 månad rättade njurvärdena till sig och han drack normalt igen. Nu efter ca 3 månader är det nån enstaka gång han är uppe på natten. Njurfodret ska han äta livet ut. Det är inte mycket dyrare än det vanliga, och bara han mår bra så är det värt det. Han är nu 14½ år, men de flesta som inte vet tror han är cirka 10 år.
Vi har varit & kollat upp det som du sa, sen bytte vi foder och det va bra för nu dricker han Som vanligt och har även slutat väcka oss på nätterna :) väldigt skönt!
Även skönt att Veta att vovven också mår bra
 
Skulle vara intressant att veta vad ni bytte foder från - och till? Som ren kuriosa bara.
Så skönt att jycken mår bra!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 697
Senast: G-uldlock
·
  • Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
29
· Visningar
1 919
Senast: hundtant
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 112
Senast: Viva
·
Hundhälsa Hunden kräktes i går em upp all sin mat (färskfoder) och därefter varit dålig i magen. Har kräkts vitt skum/genomskinligt slem i natt...
Svar
3
· Visningar
1 334

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp