S

simora88

är nu 7år och han är glad å gosig som vanligt.. fast han är jättegrinig nuförtiden när han byter päls..
mina kompisars kaniner kommer nätt å jämt upp till 3år innan dom "dör"..
e d så ovanligt att kaniner blir 7år?
(född maj 1996)
läste i en bok att över 6år va ovanligt? kan d stämma?
 
Min kanin blev 7 år innan han dog.. Tror fast jag vet inte om man kan/ska ge någon vitamin som gör fällningen mer utspridd.. Vi får vänta på emptys svar :D
 
han har haft kalkstenar å vitaminstenar av alla dess smaker.. stänger tycker han bara om när det är blåbärs smak :smirk:
han är lite tufsig nu.. han byter.. *suck* kan knappt peta på han.. men ja måste borsta han för när han skuttar runt så lossar pälsen på fel "ställen" å då blir mamms jättealergisk.. hon har svårt nog med höet.. (päls, pollen allergiker å astma)
 
jag har själv en pensionerad avels och hoppkanin som också är 7 :) och hon kräver också lite extra tillskott vid fällning och sättning.
det kan dock vara svårt att veta hur man ska tillgodose en äldre kanins behov.
ofta blir fällningarna och sättningarna långdragna och sker inte i intervall med varann och det kan dröja flera månader innan djuret är utfällt.

de tillskott man kan ge utöver den vanliga foderstaten är extra vitaminer i naturlig eller syntetisk form, ex. brännässla och det av veterinär rekommenderade bvitamintillskottet beviplex.
men grunden är en bra foderstat, yttre skötsel såsom daglig kamning och borstning har mindre eller rentav föga betydelse. fällningen är en inre process och kan inte bearbetas 'utifrån'.
(som cirkulationshöjande massage är dock inte borstning att förakta!)

b vitamin är det första tillskott man tänker på när det gäller fällning och sättning men oftast beror inte problemen på en enda orsak utan en rad sammanhängande faktorer.
linfrö, bryggerijäst och kruskakli är b vitaminrika tillskott man kan komplettera foderstaten med i förebyggande syfte.
vidare är det ju otroligt viktigt med grönfoder året om - och bra sådant!

om du lägger upp hans foderstat här så kanske vi kan ta en titt på den :bump:
 
Tror min gamla lärare eller om det var mammas arbetsgivare(:crazy:) som hade en 14 årig kanin.. Den gick på speciella trasmattor för att inte halka omkring allt för mkt..
 
okej.. han har ingen "direkt" diet..
utan han får ha massa hö varje dag, har nästan alltid "stänger" med smak av blåbär eller honung.. (oftast best friend..) en näve pellets.. (Lottie´s marsvin/kanin pellets som kan köpas på granngården?) vitaminer: A, D, E, C, selen, Kalcium och fosfor.. å så brukar jag blanda utt det ´med lite Festival kaninblandning (grön påse, Best friend, finns bla på ica) och ibland köper vi "godis" till han.. Johannesbröd och mjölklinser som han får när han gör sina "konster".. han brukar få gräs varje dag när det växer sånt ute, morötter, sallad, knäckebröd.. å så när jag går förbi och äter nått bluir han aldeles galen.. då ska han åxå smaka.. han ÄLSKAR piggelin glass.. han skuttar som en liten tok :) när jag var hos min moster fick han springa lös, och deras hund hade torrfoder och prinskorv i en skål.. gissa vem som va där och börja nalla? jo han :eek: han är jättekräsen och "vägrar" att äta på ärtor å sånt... och saltsten har han förstås..
 
min första kanin blev 12 -han hade inga viktproblem och var lös i hela kök + hall hela sitt liv .
Men stänger man in sin kanin i en liten pluttbur blir dom inte gamla...feta blir dom med .
 
Det beror på hur man sköter dom och hur dom trivs i miljön...Jag hade två dvärgvädur-hanar, varav en av dom hade jag haft i åtta år. Dog -93 och det va sommaren. :cry: :cry: :cry:
Han var jättegosig och var jämt med mej ÖVERALLT!! På cykeltur fick han följa med fast då var det en kort tur, när t.ex familjen skulle till mina morföräldrar på besök fick alltid Herr Skutt följa med. Just det, överallt hade han fått följa med.
Denna andra hannen Busen sålde morsan ( :devil: :devil:) till en familj vars pojkarna var intresserade av den!!
Jag var :devil: på morsan,då.
Tänkte faktiskt skaffa mej en kanin snart, helst en vädur då jag tycker väldigt mkt om deras lugna temperament. Min Skutt var absolut lugn och snäll.
Det finns ju många kaniner som kan bli 13år eller lite mer, det beror som sagt på hur man sköter om dem, osv.

-------------
hem.passagen.se/aspbarkfoder
 
men han e altid lös i huset :)
fast nu när han har haft sin kaninsnuva (IGEN! *suck*)
så har han fått stanna uppe.. å här finns det bara mattor att springa på *halt golv*
hans kroniska kaninsnuva är så jobbig.. bara han blir mini kall/blåst på¨blir han sjuk.. :cry:
 
jag har dvärgvädurs ungar till salu!!! Fats de har precis öppnat ögonen,bara 12 dagar gamla!
Föräldrarna är små (1-1½ kg) o JÄTTEKELIGA!!
Färgerna är: 1 viltgul manteltecknad (gul med vitt bröst,bläs,mage o alla tassar)
1 madagaskar (kastanjebrun med grå mask i ansikte,grå öron svans, mage o sidor,
1 manteltecknad madagaskar med bläs -min favo!
2 st viltgula manteltecknade med varsin svart fläck, en har bakom öronen en har bak på rumpan- de är alltså japan manteltecknade men "japanfläckarna" syns knappt,
+ 1 vit o svart japan som jag ska behålla.

Min kanin var oxå snuvig sina sista år hon blev 9 år. Jag gav henne allt det där Empty pratade om o det blev bättre med fällning o hullet då ,men snuvan kom o gick men hon verkade inte lida av den.
 
Jag har två dvärgvädurar. Den ena är 6 och den andra är 7. De är ena riktiga vildingar (fast tama alltså) fortfarande. Jag tror inte att de förstår att de är pensionärer...
 
men min kanin har KANINSNUVA och "snuva" är inte lika farligt..
han får medicin av vetrinären för jämnan.. han ser hemsk ut då.. pälsen blir klibbig å äcklig så man få klippa bort lite hår så håret kan torka lättare från snoret för ananrs blir det sår.. :crazy:
som tur är har han aldig bejövt klippa tänderna som lillen :)
 
okej...för optimala förhållanden;

- fri tillgång på bra hö (inte 'djuraffärshö' , svindyrt och av undermålig kvalitet)
- inga sk gnagarstänger ( rent godis vilket ger ett obalanserat intag av 'dåliga' kolhydrater)
- beroende på storlek 2-3 matskedar pellets med minst 18 % fiberhalt
- ingen sk kaninblandning (borde betecknas som livsfarligt!)
- 2-3 dl grönfoder varje dag av varierande sort, ex. morot, kålrot, kålrabbi, broccoli, endiver, rotselleri, stjälkselleri, persilja, majrova, persiljerot, fänkål, alfalfagroddar...

besök gärna agrias sida om kaninskötsel och utfodringsavsnittet, den är ganska vettig (i de flesta avseenden)
www.agria.se
 
Min dvergvedder-kanin døde allerede da han var ett år og åtte måneder :cry: det var grusomt! Han hadde noe mystisk med magen sin, han fikk vondt innimellom, og satt seg i syke-stolen sin :rofl: stakar... Ikke pent å le, men det var ganske komisk at han hadde èn bestemt stol han hoppet opp i hvis han ikke følte seg bra. Vi dro selvfølgelig til dyrlegen de første gangene det skjedde, men det var ikke stort de kunne gjøre visstnok :( og plutselig en morgen lå han død på kjøkkengulvet :cry: det var helt forferdelig.

Jeg spurte alle jeg kjente som hadde hatt kanin (dvergvedder) og kom frem til at 9 av 10 kaniner hadde dødd av noe mystiske mage-greier før de fylte 2 år!!!!!!! Akkurat slik som min! Den ene kaninen som altså ikke hadde dødd før fylte to år, var til gjengjeld blitt 14!!!!!!!!!!! :bump:

Så for meg virker det som at DVERGVEDDERE, hvertfall her i Norge, ofte har en medfødt defekt i mage/tarmsystemet, som fører til en alt for tidlig død. De som har denne defekten lever til de er ca 2 år, og de som ikke har den lever til de er 5-15 år. Men dette er bare spekulasjoner fra min side.

Jeg må, (så ikke dere tror noe annet ;) ), nevne at kaninen min hadde det veldig bra, han fikk det han skulle av fôr, og fikk gå løs inne hele dagen pluss at han fikk løpe på verandaen vår som går rundt hele huset. Til og med om vinteren slapp vi han ut litt så han fikk hoppe i snøen! :bump: JÂTTEKUL!!!!!!!!! Han var som en blanding av katt og hund, og ville ha kos hele tiden (og det fikk han òg)

Så grusomt trist at han døde så tidlig, han som hadde det så bra... Uff og uff, nå vil jeg ikke tenke mer på det, derfor avslutter jeg innlegget mitt her!
 
min kanin är 10 år =P tror det beror på hur bra skötsel dom får :bow:
 

Liknande trådar

Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 436
Senast: MattiZ
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
35 831
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Hejsan! Natten mellan 27-28 juni föddes vår första valpkull här :) Jag va orolig för att veta vad jag skulle behöva göra OM det...
Svar
4
· Visningar
784
Senast: Hedwig02
·
C
Övr. Djur Först måste jag berätta den glada biten: (OM DU INTE ORKAR LÄSA, MEN VILL HJÄLPA MIG MED PROBLEMET, RULLA NER!!) Min lille...
Svar
1
· Visningar
2 357
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp