Min katt beter sig konstigt =(

W

WeeMan

Han bråkade för ett tag sen med en grannkatt och nu vågar han knappt gå ut.. han blir helt stirrig ibland när han är inne och har attackerat min lillesyrra en gång. detta hände inte innan. han blir lätt stressad och jagar upp sig :(

har ingen aning om vad jag ska göra, föräldrarna blev sura när han bet lillesyrran o sa att om det händer fler gången måste vi lämna bort charlie (katten)

nån som varit med om liknande situation? vet inte vad jag ska ta mig till :(
 
Hur gammal är han? Är han kastrerad? Hankatter kan bli så stressade av sina hormonstormar att de beter sig väldigt konstigt åt.
 
han är precis i den åldern, men kastrerad är han. det var dock en månad sen bara och han är vääääldigt lättstressad
 
Går det att hålla honom inomhus, så han slipper träffa andra katter ett tag, eller blir han ännu mer stressad då? Det kan troligtvis gå över, om han slipper bli upprörd eller stressad. Ta det lugnt omkring honom, gosa bara i korta stunder, lek aldrig med händerna.

Sedan finns det ett feromonpreparat som heter FeliWay, som man antingen sprayar "i rummet" typ på väggar så, och som man kan sätta i eluttaget så att det långsamt utsöndrar dessa feromoner. De har en lugnande inverkan på katten, och gör den mer harmonisk och han får lättare att handskas med sina känslor under den här jobbiga "tonårsperioden". Dessutom tar det ett tag innan vissa katter får effekt av kastreringen, det borde snart märkas... Hoppas det går bra!
 

Liknande trådar

Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
954
Senast: escodobe
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 387
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 321
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 149
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • 1-årsvaccination
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp