Min katt har tappat mycket päls

Annakajsa

Trådstartare
Hej! Var bortrest 2,5 vecka och min cornish-rex-hona var bortlämnad till ett par som hon varit hos ett par gånger. Hon var där utan sin kattvän då det inte gick att lösa utan att lämna dem till kattpensional. Nu har hon tappat väldigt mycket hår på ryggen och sidorna (lite tunnhårig sedan förut). Såg inte det på en gång vilket förvånar mig mycket. Är det någon som vet hur de reagerar vid stress, kan de tappa pälsen så, hon har kala fläckar och kan det gå så fort? Annars äter hon, leker och går på lådan som vanlig,ingen klåda. Hon var jättefin i somras då hon nyligen fått ungar men bytte mamma/kattunge-foder när de flyttat hemifrån i maj. Då köpte jag icas torrfoder för steriliserade katter, det gillade båda väldigt mycket, de dricker bra med vatten så det var inget probelm. Nu bytte jag till kvalitetsfoder och ska testa ett par veckor innan jag kontaktar veterinär. Är det någon som har liknande erfarenhet, eller vet om katter kan bli stressade utan att det syns på något annat sätt. Hon hade inte uppträtt som hon inte trivdes men blev ändå nytt för henne utan vän och matte i nytt hem. Kan även säga att uppfödare sa att hennes katter brukar bli förskräckliga i pälsen och tappa päls när de blir äldre men henne får jag inte tag i nu.

// tacksam för tankar om detta
 
Det är vanligt att katter fäller päls vid stress och stressade kan de vara trots att det inte syns tydligt på utsidan.
 

Liknande trådar

Katthälsa Tacksam för hjälp! Min katt har tappat päls över stora delar på kroppen, såren vätskar gul vätska och hon slickar sig konstant. Jag är...
Svar
14
· Visningar
1 702
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
983
Senast: Celinehenn
·
Hundhälsa Ska försöka göra denna historia så kort som möjligt men det är nog lättare sagt än gjort. Så här är det: blandrastik tax och drever. 6...
Svar
9
· Visningar
1 899
Kropp & Själ Anonymt nick. Jag går i terapi men min terapeut har semester och kommer inte tillbaka förrän i slutet av augusti. Jag behöver verkligen...
Svar
11
· Visningar
1 087
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp