Gula vätskande sår katt (tapper päls/skinflådd)

Ananas11

Trådstartare
Tacksam för hjälp! Min katt har tappat päls över stora delar på kroppen, såren vätskar gul vätska och hon slickar sig konstant. Jag är på semester och har varit borta en månad och kattvakten har skickat filmer och videos då jag ej sett detta i verkligheten. Jag har inte möjlighet att åka med henne till veterinären förens på onsdag nästa vecka när jag kommer hem. Någon som har någon som helst aning om vad det kan vara? är extremt orolig. Min katt är 15 år och har nedsatt immunförsvar pga åldern.
 

Bifogade filer

  • AC3C528C-7F85-4CEE-99C8-9FBFB15A32DB.jpeg
    AC3C528C-7F85-4CEE-99C8-9FBFB15A32DB.jpeg
    256,2 KB · Visningar: 156
Som sagt, fick reda på detta nyss (!!!!) hon ska till veterinär. Men går ej ikväll pga kl är 21.
 
Kontakta firstvet de har väl tider till mitt i natten och sätt på någon sorts krage, går att göra av en papptallrik eller ngt om man inte har en sån ”tratt” hemma. Vad som så hon inte slickar och kliar.
Och imorgon så fort de öppnar skulle jag åkt akut.
 
Röstar på någon form av allergi. En katt jag hade såg ut som vanligt när jag åkte till jobbet på kvällen och hade sedan ett handflatestort, skinnflått och vätskande sår på halsen när jag kom hem. Min första misstanke var att någon av hundarna bitit honom men ex hade inte märkt något alls. Visade sig att han hade fått födoämnesallergi och var allergisk mot fiskprotein, som ett brev på posten kom även fler allergier när han utreddes med både pricktest och blodprov.

Hans sår påminde om det din katt fått fast satt mer på sidan av halsen.
 
Röstar på någon form av allergi. En katt jag hade såg ut som vanligt när jag åkte till jobbet på kvällen och hade sedan ett handflatestort, skinnflått och vätskande sår på halsen när jag kom hem. Min första misstanke var att någon av hundarna bitit honom men ex hade inte märkt något alls. Visade sig att han hade fått födoämnesallergi och var allergisk mot fiskprotein, som ett brev på posten kom även fler allergier när han utreddes med både pricktest och blodprov.

Hans sår påminde om det din katt fått fast satt mer på sidan av halsen.

Foderallergi brukar hålla sig runt huvudet, dock.
 
Så halsen är inte runt huvudet? Min katt fick det på halsen, jag vet och veterinären vet vad han hade för problem.

Jo absolut! Men det står att det är på stora delar av kroppen. Hade det bara varit typ såret på bilden, hade jag också trott stenhårt på foderallergi.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har en honkatt på 1,5 år sedan innan och för en månad sedan flyttade 2st ungkatter på ca 5 månader till oss. En hane och en hona, inte...
Svar
8
· Visningar
5 807
Övr. Katt Vår 1-åriga sibiriska honkatt har tappat hela sin "krage", visst har hon päls kvar men den är korthårig?! Det började för ett halvår...
Svar
4
· Visningar
3 430
Senast: Marty
·
Hästvård Hej! Vill kolla om någon här har varit med om det här innan. Min häst tappar päls små kala fläckar över hela kroppen det har han haft...
Svar
10
· Visningar
15 260
Senast: Efwa
·
A
Hundhälsa Jag har en Rottweiler tik på 12 månader. Nyligen så har hon vart skendräktig extremt med. Och så har hon börjat äta mindrre. Blivit mer...
Svar
4
· Visningar
4 086
Senast: Amelia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp