Min klätterapa till dotter ger mig snart hjärtinfarkt!!!

LitenIsa

Trådstartare
Ja som rubriken lyder. Min 14 mån gamla dotter kommer snart ha ihjäl mig:D. Hela hennes vakna tid på dygnet går åt till att kolla så hon inte slår ihjäl sig:o. Hon klättrar på ALLT! I dagsläget står alla våra köksstolar uppe på bordet annars är hon där uppe på 2 röda. Hon har inget vett att förstå att det är farligt och gör ont att trilla ner. Har tappat räkningen på hur många gånger hon trillat ner från soffan, badrumspallen, köksstolar, storasysters tripp trapp stol osv osv:o.

Hon är inte dum heller. När köksstolarna hamnade uppe på bordet så roar hon sig med att tömma ut leksaksbackarna och använda dem som pall så hon kommer upp överallt. Hon klättrar på handtagen till byrån och vidare upp på den. Bokhyllor ser hon som berg som MÅSTE bestigas.

För att inte tala om toaletten. Allt ska ner i den. Har många gånger gått för att kissa och fått börja med att fiska upp dockor, leksaksbestick, hela innehållet från papperskorgen, kläder mm mm.

Tömde tvättmaskinen härom dagen på ren tvätt. Och ut trillade även en väldigt ren och fin gummistövel:D.

Visst är dem härliga? Det är semester att få åka till jobbet och lämna vilddjuret ett par timmar på dagis. Hennes storasyster som nu är 2½ höll aldrig på med sånna här farlliga och livliga aktiviteter.

Någon som känner igen sig?

Kanske ska tillägga att jag ofta försöker att blunda och låta henne utforska världen men hennes metoder är ju så farliga.

Kan man låsa in henne i ett madrasserat rum tills hon lugnar ner sig lite:idea::angel:?

Sv: Min klätterapa till dotter ger mig snart hjärtinfarkt!!!

Haha, känner igen mig! Vi hade *alla* stolar liggande på golvet när ingen satt på dem en hel sommar. Annars var förstfödingen uppe på borden och härjade så fort vi vände ryggen till. Vi hade vadslagning, maken och jag, om när han skulle behöva åka till akuten för att lappas ihop för första gången, före eller efter dagisstarten. Tackolov dröjde det ytterligare ett år. Och han klättrade på luckhandtag, backar, vagnar, you name it. Vi gick in och stoppade aktiviteter som kunde bli livsfarliga eller handikappande, resten av tiden fick han härja under övervakning. Något annat funkade inte!

Jag bävar för hur det kommer att bli här framöver...

Lillskrutt snart 11 månader är en riktig klätterapa (det har han efter far sin... ;)) Han går inte än men kryper och står stadigt. Klättrar på allt! Upp i soffan, i byrålådorna, i bokhyllan, på lådorna i köket osv. Det är ett evinnerligt passande även om han får utforska lagom mycket. Bryr sig inte nämnvärt om han slår sig och har fått sin beskärda del av blåmärken redan :grin:

Kommer på nya möbler som måste fästas i väggen hela tiden, undrar var detta kommer att sluta

Det är så jag och min man resonerar också. Stoppar sånt som är livsfarligt och resten av tiden får hon vara "lös".

Peppar peppar så har hon inte skadat sig så vi behövt uppsöka sjukvård ännu. Men det känns som en tidsfråga;).

Hur länge håller dem på så här? Hon började gå när hon var 10 mån, eller gå och gå hon började springa på en gång:D. Och kort därefter började klättringen. Puh, man blir ju gråhårig i förtid...

Bra fråga hur länge, vi kan visserligen ha normal möblering nu men han klättrar på en massa annat. Hittar honom på köksbänken och 1.30 hög byrå om det vill sig illa. Var det inte din yngsta som sov väldigt dåligt med? Min gjorde det, och började gå vid 10.5 månader. Vi kunde ju gifta ihop dem! Och uh, få kanonvilda barnbarn som *måste* bo i madrasserade celler ;)

ja suck, min dotter klättrade innan hon kunde gå... vi har haft spännremmar runt ALLT hemma :D. Nu blir hon 2 om en månad och klättrar FORTFARANDE men nu förstår hon ju när man säger till, så hon gör det mest om man vänder ryggen till. Det är jobbigt, man vill inte vara ivägen och för mycket 'nej nej nej' men man måste ju ha lite säkerhetstänk också.
Pust, jag anar en ljusning iallafall, kanske man skulle sätta på ett sånt där klot runt benet som fångarna har i serietidningarna :D

Dottern är 2.5 år och klättrar än. ;)

Jag föreslår grindar och uppvridna handtag in till rum man inte har full koll till. Badrummet t ex. Och ytterdörren. :D

*vinkar*
Min 20 mån är likadan. Han började gå (läs springa) vid 9 mån och har inte slutat än. Klättrar, pillar hoppar på allt! Nu kan han klättra upp i fönsterkarmarna och öppna fönsterna!! Ugnsluckan öppnar han och klättrar på så vis upp på köksbänken.
Här spänns, binds och haspas allt som är farligt. Resten får han lära sig "the hard way"

Min klätterapa klättrade upp på bord, stolar, spis, köksbänk, hyllor när hon var kanske 11 mån - men gick inte förrän hon var 15 mån :D.

Oj oj..

Iaf min goa klätterapa skulle bli helt skogstokig om jag stängde in henne i en lekhage. Vi har gjort så att vi helsäkrat ett rum ( v-rummet nu ) där man kan slappna av lite som vuxen och dottern kan härja, men annars är det passa, passa, passa som gäller!

Vi gick in och stoppade aktiviteter som kunde bli livsfarliga eller handikappande, resten av tiden fick han härja under övervakning. Något annat funkade inte!

Så gör vi också! Vi har extralås på ytterdörren, låser alltid dörrarna in till badrum, kontor och skafferi. Så han har bara sitt lekrum, köket och matrummet att vara i. Behöver jag säga att det är spartanskt möblerat? :D Enda sättet att hålla sig vettig är att ha honom ute var dag så mycket som möjligt!

Been there, done that ...got the t-shirt!

Lock på spjälsängen och igenspikade fönster, säkerhetskedja på dörrarna ...

Det konstiga är att dessa vilddjur mycket sällan gör illa sig de är väl medvetna om sina kroppsliga förmågor.
Skulle de någongång passera sin egen gräns blir de lätt hysteriska av rädsla.

Mitt tips, sätt fast allt som kan tippa, sätt in låd och skåpspärrar och lås dörrar och fönster!
Jag förutsätter att allt som kan gå sönder redan är borta ;)

:D:D:rofl::rofl::rofl::rofl::bump::bump:
Lilltösen likadan. Mer vild än tam, och har fått sin beskärda del av blåmärken. Ramlat från soffan. Ramlar värst när hon är lite trötter och slarvar. Hon skulle bli tokig om jag försökte stänga in henne. Flyförbannad och gallskrika i timmar och det går ju inte i en lägenhet. Ramlat även ordentligt på öppna förskolan vid rutschkanan som finns inne, men efter lite tröst var hon uppe igen och skulle klättra och åka. Lilltösen blir i slutet av månaden 20 månader. Riva i kökskåpen är en rolig sak, men på flera har vi barnsäkrat dem och då blev hon inte glad på oss till en början men har funnit sig i det nu. Nu slamrar hon så gått det går och gör oss galna så.
Klättra upp på toalettstolen och stå för att borsta tänderna har blivit något nu av en vana senaste tiden och hon ska ha mig eller pappan stående där också. Hon gör vissa saker obevakat också och det går prima. För mkt övervakning skulle hämma henne och göra henne till en vekling. Hon är så pass envis att vissa nitar behöver hon gå på för att fatta. Låter styggt och där måste man ju se till och styra lite men vissa måste bli.
Något som hon tycker är roligt är också att hoppa/ slänga sig ner från sin växa-säng och ner på den madrass som hon har på golvet vid sin säng för sådana gånger hon skulle ramla ut på natten. Till en början blev jag förstås lite rädd när jag såg hur hon slog kullerbytta osv. Men men... peppar peppar... hon klarar det och har koll ändå. Visst hon slog sig en gång men var snart uppe och skulle hoppa/ slänga sig ner igen.
Visst måste vi hindra henne när hon klättrar på soffryggen... goa vildingen..... men hon är också en go snusmurvla och mkt bestämd hur hon vill ha saker.

Det konstiga är att dessa vilddjur mycket sällan gör illa sig de är väl medvetna om sina kroppsliga förmågor.

Ja det där ser jag på mig själv. Jag var vild som en tornado men har hittills aldrig trillat i en trappa, ner från träd eller annat tokigt. Jag blev väldigt säker. Som en bergsget ungefär! Min mycket mer försiktiga bror däremot har trillat ner för hur många trappor som helst, stackarn.

Var det inte din yngsta som sov väldigt dåligt med? Min gjorde det, och började gå vid 10.5 månader. Vi kunde ju gifta ihop dem! Och uh, få kanonvilda barnbarn som *måste* bo i madrasserade celler ;)

Det stämmer. Saga har aldrig förstått det där med att sova. Vilka kanon avkommor dem skulle kunna få ihop:D

Been there, done that ...got the t-shirt!

Lock på spjälsängen och igenspikade fönster, säkerhetskedja på dörrarna ...

Skulle de någongång passera sin egen gräns blir de lätt hysteriska av rädsla.

Mitt tips, sätt fast allt som kan tippa, sätt in låd och skåpspärrar och lås dörrar och fönster!
Jag förutsätter att allt som kan gå sönder redan är borta ;)

Vi har gjort det du skriver. Är mest min egna puls jag oroar mig för. blir ju mörkrädd när jag ser vad hon tar sig för.

Vilka härliga barn ni har allihop. Ska vi bunta ihop alla vilddjur och placera dem i samma lokal ett tag och se vad som händer;)? Skulle vara rätt spännande med fler tornados.

Angående lekhage så skulle hon garanterat klättra ur den rätt fort. Om inte annat skulle hon bli skogstokig om jag stängde in henne i en sådan. Nej, hon får härja runt under kontrollerade former.

Om du bara orkar så låt henne hålla på. Min var helt hopplös på att klättra - och ramla - och upp igen. Hennes äldre bror var helt annorlunda.

Så här i efterhand minns jag inte hur länge hon höll på. Men länge var det, ungefär tills hon började rida (då var hon 3).

På hoppträningen får hon beröm för sin fina balans, jag vet inte om det möjligtvis är ett resultat av allt testande. Hon har har klarat sig fram till 14 nu med "bara" en bruten fot (skolgymnastiken) för några år sen.

En läkare på barnläkarmottagningen sa en så bra kommentar när jag suckandes bad om ursäkt för att min 1,5 årige son for runt som en vilde i undersökningsrummet

-Det är bara bra, då blir han lugnare när han blir äldre.

Och det stämmer, slöare tonåring får man leta efter :rofl:

När jag skulle hämta min yngsta son på dagis, tror han var runt 2, brukade jag få hämta ner honom högst upp i ribbstolen. Personalen brukade mest sucka djupt.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka