Bukefalos 28 år!

min mail är selektiv!

tanten

Trådstartare
Kanske hamnar detta i fel fourm - flytta i så fall!

Idag skulle jag diskutera en text jag skrivit åt en bekant. Mailade den strax före helgen men hon hade inte fått den så vi satt i varsin telefon och jag sände den igen. Det funkade inte. Dvs den försvann glatt från mn skärm och la sig i skickat-korgen. Men inget kom fram på hennes skärm.

Efter två försök till både henne och hennes mans mailadresser loggade jag in på webmailen och testade därifrån. Exakt samma adress (kopierad) och samma innehåll. Det kom fram! Skumt!

Jag skrev några ändringar och mailade den igen. Det kom inte heller fram - men plingade till hemma hos henne så fort jag gick via webmailen.

Vet att jag sänt mail till Finland före jul men mottagaren säger att han inte fått nåt. Skrev igår ett viktigt mail till en bekant som borde reagerat men ännu inte hört av sig. Börjar undra hur mycket av min post som egentligen kommer fram?????? :eek: :confused:

Någon som haft liknande erfarenheter - epost som inte levereras?
(Jag har Bredbandsbolaget och mottagaren nu idag har Telia).

Jag har litat blint på att mail levereras men har från o med ikväll lagt in läskvitton på all min mail. Hur gör ni?
 
Sv: min mail är selektiv!

(Klart det är fel forum;))

Är du säker på att felet inte är hos mottagaren? Min teliamail har ballat ur sen november, jag ser att mail tas emot men de landar inte i inkorgen. De försvinner.

Däremot kan jag kan se dem ute på telias webmail. Har du kollat med mottagaren om hon kan se dina mail där?
 
Senast ändrad:
Sv: min mail är selektiv!

Vad använder du för mailprogram?

Kolla att det inte är inställt att arbeta i frånkopplat läge. Till exempel Outlook brukar kunna ha problem med det. Då hamnar mailen i någon slags utbox (kommer inte ihåg det exakta namnet). Det brukar synas i Arkiv-menyn har jag för mig.

Programmet kan gå över i frånkopplat läge för att man ska kunna arbeta trots att man inte har kontakt med nätet. Tanken är att alla mail man skickar ska gå iväg när man sedan ansluter till nätet, men det är inte alltd det fungerar.
 
Sv: min mail är selektiv!

Vad använder du för mailprogram?

Kolla att det inte är inställt att arbeta i frånkopplat läge. Till exempel Outlook brukar kunna ha problem med det. Då hamnar mailen i någon slags utbox (kommer inte ihåg det exakta namnet). Det brukar synas i Arkiv-menyn har jag för mig.

Programmet kan gå över i frånkopplat läge för att man ska kunna arbeta trots att man inte har kontakt med nätet. Tanken är att alla mail man skickar ska gå iväg när man sedan ansluter till nätet, men det är inte alltd det fungerar.

bredband= alltid ansluten. Så det går bort. De hinner knappt landa i utboxen innan de hivas iväg.

Fast jag fattar hur du menar efter många långa år med uppringt modem....
 
Sv: min mail är selektiv!

Om du har pop3mail från 'annan' domän än din isp, måste du kanske ha autentisering för utgående post. Eller så kan det vara en annan sak...ingående post från 'din' domän, men för utgående använda exv telias smtprelay... kolla inställningarna från maildomänen och från din isp.
 
Sv: min mail är selektiv!

Om du har pop3mail från 'annan' domän än din isp, måste du kanske ha autentisering för utgående post. Eller så kan det vara en annan sak...ingående post från 'din' domän, men för utgående använda exv telias smtprelay... kolla inställningarna från maildomänen och från din isp.

now I'm lost...

alltså, jag har Bredbandsbolaget med bredbandsbolagets mail. Alltså finsn inga andra operatörer inblandade. Eller? Och det har ju funkat klanderfritt tills nu. Mao i flera år.

Gah!
 
Sv: min mail är selektiv!

Jaha- Jamen glöm mitt tidigare inlägg....:D Då va det jag som var helt lost.

Ps: kolla driftinfo hos bbb...kan vara något sånt kanske?
 
Sv: min mail är selektiv!

Efter två försök till både henne och hennes mans mailadresser loggade jag in på webmailen och testade därifrån. Exakt samma adress (kopierad) och samma innehåll. Det kom fram! Skumt!

Jag skrev några ändringar och mailade den igen. Det kom inte heller fram - men plingade till hemma hos henne så fort jag gick via webmailen.

Hur skickar du när du inte skickar via webmailen? Via Outlook?

/Jonaz
 
Sv: min mail är selektiv!

bredband= alltid ansluten. Så det går bort. De hinner knappt landa i utboxen innan de hivas iväg.

Trots att man är ständigt uppkopplad så kan Outlook få för sig att gå över i frånkopplat läge. Det kan inträffa vid någon störning i nätet. Sedan måste man manuellt välja att koppla upp igen. Det har hänt mig ett par gånger på jobbet, och det är väldigt lätt att missa att mailen inte går iväg. Men om du har koll på att de försvinner från din utbox är det nog inte det som är problemet.

Fungerar det bra att ta emot mail?
 
Sv: min mail är selektiv!

Mail är inget ögonblickligt kommunikationssätt, vanligt är att det inte ens räknas som allvarligt nog att varna om det är mindre än ett halvt dygns fördröjning. Anyway, om det försvinner och du inte får någon varning inom sådär tre dygn är det antingen fel hos dig, mottagaren själv eller så att två mellanhänder missköter sig. (Den ena som inte fungerar och den andra som inte meddelar att något hänt.)

Anyway, inte märkt av några problem med telias mail på ett bra tag.

Och hur jag gör? Använder telia. Utgående mail via lunds stadsnät eftersom det är den isp jag har. Dock via telia om jag skickar från webmailen.

Om mottagna mail "försvinner" i mailprogrammet så kolla eventuella antivirus-program/brandväggar/adblockers/spam-skydd/whatever som kan vara inställda på att hantera inkommande mail och kanske sorterar dem som spam.

Ännu en sak: bredband och alltid ansluten innebär inte att mail alltid skickas direkt; beror på ens inställningar. Jag har t.ex. inställd att skicka först när jag explicit säger till programmet om det.

[edit]
Läskvitton kan man inte lita på...
 
Sv: min mail är selektiv!

Den här tråden kom lägligt

Jag har drabbats, eller vad man ska kalla det.
I går kom det 5-6 mail från samma avsändare som var skickade 2006-2007!!!:eek:
Hon som skickat har hotmail som används regelbundet och jag har en swipnetadress som kollas flera gånger varje dag.
Undrar var dom hållt hus hela tiden.....
mail.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp