Min nervositet förstör för mig!

Sv: Min nervositet förstör för mig!

Tack för peppen! Jag hoppas verkligen att jag är så modig i slutet så jag klarar av att genomföra detta. jag vill så himla gärna samtidigt som jag är livrädd.

Klart du klarar av det! Tror jag säkert. Och att börja rida för en mindre publik tror jag blir jättebra. Testa att låta dem berätta roliga historier för dig när du rider, berätta några själv? Bara för att koncentrera dig på något annat. Kan ibland hjälpa till så man börjar slappna av. Det blir ingen "seriös" ridning men för vissa hjälper det till att börja andas och slappna av.

Ha det så kul!

Jag känner så väl igen mej i din beskrivning:o

Jag ville verkligen inte rida för någon, jag var helt nöjd med min ridning på mitt eget vis, men så kom ju då min lilla tjej som inte kunde så mycket och jag insåg att jag behövde hjälp för att kunna ge henne en ärlig chans.

Jag har sådan tur att jag har en vän som är en mycket duktig instruktör och jag vände mej ju givetvis till henne först.
Hon tyckte att det var jättekul och sa att kom då och då, och jag sa va? nä! till ridhuset:eek: det kan ju finnas folk där:crazy:

Nu, efter att ha ridit ett antal lektioner så ser jag fram emot träningen, visst höll jag på att kräkas de första gångerna och att jag ens fick med mig hästen dit är ett under men jag vände på det och tänkte att fler än jag kan få njuta av att se min fina lilla tjej:love:

Jag tänkte bort min egen ridning med alla dess skavanker och special lösningar pga mina handikapp, jag struntade i om någon stod och fnissade eller ansåg att jag var dålig för jag gjorde det för hästens skull.

Och faktum är att jag har nästan bara fått positiva komentarer, en tjej sa att jaha en fux med virvlar i pannan, ja den får man väl passa sig för, jag sa va? fux? nä hon är rödblack:D sedan har jag bara fått höra hur otroligt söt hon är, hur snabbt hon lär sig och hur duktig hon är (sträcker på mej, stolt matte) att jag, som alltid sedan jag började rida avskytt att "visa upp mej" kan se fram emot att åka och träna och verkligen sörjer de gånger kroppen säger nej, förvånar faktiskt mej själv.

Det är kul att lära:banana::banana::banana:

TinyWiny tack för din underbara historia.

Och ni andra tack för era uppmuntrande ord.

Har upptäckt att min lilla kille är väldigt lättlärd så jag måste ta hjälp. Kan inte lära både honom och mig western själv enbart på att läsa eftersom han snabbt lär sig och då även lär fel om jag visar fel. Förhoppningsvis kommer jag få rida för en duktig tjej i stallet redan nu i helgen så får vi se hur det går. Bara hålla tummarna.

Hästen har nu i två dagar gått så kanonbra så han är nästan värd att visas upp. :love:

Det jag tycker är jobbigt är att jag är själv stel och svagare i vänster sidan så jag kan inte rida lika bra med den sidan. Mina förhoppningar nu är att både tjejen som ska hjälpa mig och clinicen kan ge mig tips och ideér så jag ändå kan rida honomlika bra i båda varven.

Lovar att berätta hur det gick när clinicen är över.

Tänkte inflika en liten mening fast alla har sagt massa bra saker. :)
Du skrev att du var rädd att han ska tro att du är nybörjare eller hopplös.
Eftersom han aldrig sett dig rida vet han inte hur länge du hållt på eller hur bra du faktiskt KAN rida, alltså ser han dig för första gången och efter det kan det ju bara gå bättre :)

Jag är själv katastrofnervös jämt med detta har hjälp mig :)

LYCKA TILL :D

Det har du ju helt rätt i. Han har ju ingen aning om han inte frågar sig för i början för att dela in grupperna men då behöver jag ju bara säga att både hästen och jag är nybörjare på western.

Tack så jättemycket!

*KL*

Jag vill åter igen tacka alla goa människor som peppat mig. Efter två dagars bra ridturer också så känns det inte riktigt så jättehemskt.

Kul! Jag hoppas att det fortsätter gå framåt. Har vi sett bilder på den nya hästen förresten?

Kul! Jag hoppas att det fortsätter gå framåt. Har vi sett bilder på den nya hästen förresten?

Jag lade in en tråd på gnägg som heter Ny Buke häst. Men jag kan slänga in en bild här också. :love: Bilden är tagen hos förra ägaren. Tyvärrvill han gärna ha mulen i kameran så han är svår fotograferad här hos mig.

Han är snyggare nu än han är på bilderna. Han har hullat på sig lite och fått lite mer muskler.

26852610.jpg

26852536.jpg

Men så söt, han ser verkligen snäll ut! Vilken söt stjärn han har :love: Jättefin!

Men så söt, han ser verkligen snäll ut! Vilken söt stjärn han har :love: Jättefin!

Han är underbar. Han följer mig som en hund. Stannar jag stannar han. Lägger jag tygeln över halsen och sedan trär igenom den genom den delen av tygeln som hänger så står han där. Jag rider ju på två delad tygel. Jätte mysig häst som älskar att gosa. I dag när han skulle ut i hagen så lade jag grimskaftet runt halsen och hängden sedan in den i den delen somgick från grimman och uppmot manken för att den inte skulle åka i backen. Sedan sa jag Kom som jag alltid gör när han ska följa med. Hästen står still. Jag säger igen och han står still. Tar ett tag innan jag kom på att när tygeln hänger så så är det still så självklart går han inte om grimskaftet hänger så Men så fort jag tag bort grimskaftet så det inte hängde över och tyngde motsatta sida så gick han med utan att jag höll i det.

Nä en bättre häst kunde jag inte fått tag i. Fast jag tror han börjar få gråa hår av mig. Fullt med vita hårstrån bak vid virvlarna och i sadel läget. :crazy:

Haha tror inte att de vita håren är gråa hår på grund av dig, min har också sådana i perioder och mest när han fäller.

Hur får man tag på en sådan häst förresten?? Verkar helt underbar, du har verkligen tur (fast du är förtjänt av det också!) och de kan lära en mycket, som du sa när han inte ville gå.

Lycka till i framtiden också, och skriv gärna hur det gick sedan för tränaren!

Haha tror inte att de vita håren är gråa hår på grund av dig, min har också sådana i perioder och mest när han fäller.

Hur får man tag på en sådan häst förresten?? Verkar helt underbar, du har verkligen tur (fast du är förtjänt av det också!) och de kan lära en mycket, som du sa när han inte ville gå.

Lycka till i framtiden också, och skriv gärna hur det gick sedan för tränaren!

Jag hade enorm tur när jag hittade denna pojk. Hittade annosnen 5 minuter efter att de lagt ut den och han lät perfekt så trots min telefonskräck så ringde jag på en gång. Dessutom var han knasigt billig. Betala bara 1000 kr för honom och lika mycket för att få honom hemkörd.

Lovar att jag ska uppdatera hur det gått sedan.

Tänkte berätta om någon är nyfiken att i dag red jag för en instruktör för att öva innan clinicen.

Innan vi skulle rida darra jag som en galning, var gråtfärdig och spyfärdig samt höll på att kissa på mig i ren skräck. Detta kände ju pålle så han larva sig lite när jag skulle sitta upp och sedan gick han och tramsa lite när jag skritta fram.

Efter ca 5 minuter lyckades jag slappna av och kunna fokuser på det jag skulle. Och faktiskt så är jag nöjd. Vet de flesta av mina brister och instruktören tyckte inte alls att det gick dåligt utan hon tror det kommer gå bra för oss. Så nu känns det lite bättre men jag kommer ändå vara sjukt nervös när det är dax.

Så roligt att det gick bra- grattis! Och även om du tror att du kommer känna likadant nästa gång så tror jag att du lättare slappnar av. Nervös tror jag många skulle vara, det är nog inget ovanligt.

Lycka till på clinicen!

Hejja dig!

Förästen vill tränare inte såga ryttare. De är ju där för att hjälpa och rådgiva så man kommer vidare om du förstår vad jag menar.:bump:

jag är precis lika dan, och det är så jobbigt för det förstår så himla mycket för en, och lektionerna går alltid dåligt då nervösiteten sprider sig till hästen, har tyvärr inga tips, mer än lycka till!! och kom ihåg hur glad och stolt du kommer vara efter lektionerna!!! den känslan e värt allting!!

*kl*

Det jag vart mest förvånad över var att hon faktiskt bara hacka på det som jag vet att jag gör fel. Låser vänster handen, lutar mig in i volter, tittar ner på hästen och lutar mig lite mycket framåt i traven vilket resultaerar i att min häst stormar fram. Trodde hon skulle hitta något som jag inte visste om men det var bra för nu kunde hon tjata på mig när jag glömde bort mig så behövde jag inte fokusera helt på det själv.

Känns bra i dag också men givetvis kommer jag vara supernervös när dagen för clinicen kommer.

Sitter med en nervös klump i magen och försöker tänka positivt. I morgon gäller det alltså. Dagen då clinicen börjar.

Red för en instruktör för 1 vecka sedan och det gick riktigt bra och jag var bara nervös de första 5 minuterna. Så nu får vi hoppas att det går bra denna vecka också. Men visst känns det jobbigt alltihop och jag kommer förmodligen inte sova särskilt gott i natt.

Instruktören jag red för tyckte faktiskt inte att det såg så himla hemskt ut så jag behöver väl inte börja knyppla i alla fall.

Ni kan väl tänka på mig denna vecka är ni snälla????

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 276
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 487
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 706
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Husvagnsrenovering
  • Dejting

Hund, Katt, Andra Djur