Min pappa är alkis.

Min pappa har supit sen tonåren. Mamma har alltid städat efter honom.
Han blev nykter för ca 15 år sen (han fyllde 80 idag) och det har väl varit lite upp och ner men han har känts stabil.

Nu märker jag att han börjat smygdricka lite. Någon öl på golfbanan osv.
Han var och spelade golf med min son som är 22 år, och då hade han tagit en öl och min son blev mkt illa till mods. Efter rundan frågade min pappa om de inte skulle sätta sig i restaurangen en liten stund men då sa min son att han inte hann det och måste åka hem, de åkte ju ihop så då blev det inge mer öl för min pappa.
Ibland kör han ju själv till golfbanan och jag tror faktiskt inte det stoppar honom heller.. iaf inte i längden. När han var i sitt missbruk så har han kört oss barn i bilen när han druckit så..

Mamma låtsas nog som inget.

Ingen i min familj verkar förstå att man inte kan ha alkohol runt en nykter alkoholist. För det bjuds på alkohol när de har gäster tex.

Nu ska vi göra en resa ihop, mamma pappa och mina två systrar och jag och respektive. För min ena syster och man så är det väldigt viktigt med alkohol till maten och jag blir så illa till mods över det så jag känner fan att jag inte ens vill följa med nu :(

Jag dricker mer än gärna bubbel, men inte i närheten av ngn som är alkoholist och uppenbart har stora problem.

Svamligt jag vet, men behövde bara skriva av mig tror jag.

Jag måste ta tag i det här men känner mig orkeslös inför det, som ni kan förstå så har hans drickande påverkat min uppväxt väldigt mycket.

De har precis sålt sitt hus på landet och flyttat till ’min’ ort, köpt fin lägenhet och jag har tio minuters gångavstånd så hjälper de mycket och umgås med ffa mamma. Så känns så jävligt om han är på väg in i ett stort återfall.

Han har aldrig känt skuld över sitt drickande eller hur det påverkat andra. Det som fick honom att sluta var att han höll på att dö av alkoholen och mamma hotade med att kasta ut honom.

Blä.
 

Nej! Det måste du inte.

Jag hade helt enkelt avsagt mig umgänge i din situation och talat om exakt varför, men utöver det så ligger det inte på mig att ta tag i något.
Jag tycker så synd om mamma då. Fattar inte hur medberoende hon måste vara som har stått kvar i alla år, helt sjukt.
 
Jag tycker så synd om mamma då. Fattar inte hur medberoende hon måste vara som har stått kvar i alla år, helt sjukt.
Kanske är det just ett sånt wake up call hon behöver?
Förklara att du orkar inte se/vara omkring situationen, men att du finns där för henne om hon behöver.

Finnas för någon kan man ju göra utan att fysiskt vara där.
 
Kanske är det just ett sånt wake up call hon behöver?
Förklara att du orkar inte se/vara omkring situationen, men att du finns där för henne om hon behöver.

Finnas för någon kan man ju göra utan att fysiskt vara där.
Ja jag ska börja med att prata med båda iaf så får vi se vad responsen blir, jag vill ju kunna stötta och hjälpa mamma om hon tänker orka sätta ner foten.
 
Jag tycker så synd om mamma då. Fattar inte hur medberoende hon måste vara som har stått kvar i alla år, helt sjukt.
Det enda jag kan ge till råd är att hjälpa din mamma till att få rätt stöd och finnas där om hon vill ta itu med medberoendet. Och självfallet finnas där i den mån du orkar för henne.

Kom ihåg att ta hand om dig själv också, det är jättelätt att glömma bort sig själv som barn till en alkoholist.
 
Har du fått hjälp att hantera dina känslor runt din barndom/din pappas missbruk?

Det är kanske där du borde starta. Kontakta någon utanför familjen t.ex. AL-ANON

Nu misstänker du att din pappa skulle kunna köra rattfull. Den dag du vet att han gör det, kontakta polisen.
 
Har du fått hjälp att hantera dina känslor runt din barndom/din pappas missbruk?

Det är kanske där du borde starta. Kontakta någon utanför familjen t.ex. AL-ANON

Nu misstänker du att din pappa skulle kunna köra rattfull. Den dag du vet att han gör det, kontakta polisen.
Jag ska nog försöka prata med någon, vore en bra idé. Har tänkt många gånger men blir inte av riktigt.
Det har ju känts lugnt i många år nu.

Hade det bara varit pappa då hade jag iaf funderat på att bryta.

Men nu har min son en väldigt fin relation med sin morfar och jag har en relation med min mamma som jag inte vill avstå, jag lider med henne hur hennes liv blev som medberoende och jag vill stötta henne livet ut.

Iom att det inte verkar gått så långt än, så kanske jag kan iaf göra ett försök, för mitt sinnes skull, mammas och sonens skull. Men jag kommer inte stånga mig blodig.

Om inte mina systrar kan avstå alkohol på resan som vi alla ska göra ihop så kommer jag göra klart för dom att jag inte åker med.
Alkohol nära min far gör mig illa till mods.
Systrarna blir ju galna om han dricker men tycker tydligen att han bara ska kunna hantera att vara runt alkohol.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 213
Senast: MML
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 420
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 102
Senast: Pratsch
·
Övr. Barn Kommer inom kort att göra en orosanmälan gällande min granne tyvärr. men jag velar fram och tillbaks på om jag verkligen ska göra det...
2
Svar
20
· Visningar
4 462
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp