Bukefalos 28 år!

Min sadel tappar färg?

Sv: Min sadel tappar färg?

Har frågat två olika sadelmakare om det och båda sa att man INTE skall ha narvsvärta på redan behandlad läder.

Har även haft en svart Jaguar en gång i tiden som falmat till grå på vissa ställen och mailade då Jaguar och frågade om jag kunde färga in sadeln vilket de inte rekommenderade!

Men visst, prova på. Var dock medveten om att du kan förstöra sadeln.
 
Sv: Min sadel tappar färg?

Fast en av de sadelmakare som vunnit sm i sadelmakeri flertalet ggr färgar ju redan färgat läder ofta med gott resultat.
Hen rekommenderar det även för att få äldre och slitna saker att se fräschare ut, men det finns ju flera olika sorters läderfärg och vissa lär ju vara bättre än andra som med allt annat.
 
Sv: Min sadel tappar färg?

Enligt mina lärare (sadelmakeriskolan) går det bra att använda det på redan färgat läder. Jag och flera andra i min närhet har gjort det (färgat över grälla färger med svart). Däremot kan färgen på lädret påverkar resultatet. Det går också bra att använda för att färga kanter, om den vattenbaserade kantfärgen inte täcker ordentligt.

Vad sadeltillverkarna rekommenderar, säger jag inget om eftersom jag aldrig frågat dem. Det är ju dock lite skillnad på att färga en fläck och på att färga om en hel kåpa (t.ex.). Jag skulle inte färga om en större yta på en redan färdig sadel. Narvsvärta är ju som sagt spritbaserad och därmed uttorkande, och kan göra narven fläckig/flammig om den kommer där man inte vill ha den.
 
Sv: Min sadel tappar färg?

Enligt mina lärare (sadelmakeriskolan) går det bra att använda det på redan färgat läder. Jag och flera andra i min närhet har gjort det (färgat över grälla färger med svart).

Nu har jag frågat specifikt om skav/skador på sadel. Det går att färga med narvsvärta, men för att undvika att det oskadade lädret blir flammigt bör man hålla sig på det skadade området.
 

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag ställa en fråga till alla er bukare. Visst ska en lädersadel tåla regn? Jag har en Cliff Barnsby Omega, ca 1månad gammal...
2
Svar
25
· Visningar
3 470
Senast: alp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Tråden för spår
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp