Bukefalos 28 år!

Min sambo kallar mig tjock

Sv: Min sambo kallar mig tjock

Dessutom brukar smala personer inte skämmas och ha lika många issues och komplex för sin kropp, vilket gör att de kanske ger sig hän mer?

Det där är inte ett dugg sant.

Dessutom sitter komplex i huvudet och är just komplex därför att de (ofta) inte har någon verklighetsförankring, alltså spelar det ingen roll hur det yttre ser ut. Det är många, många andra faktorer som avgör vilka komplex man har.
 
Sv: Min sambo kallar mig tjock

Håller helt med Trani, jag tror du tänker på +100kg.

Om en man bara värdesätter en tjej efter hur knullvänlig hon verkar på utseendet är det ingen man. Utan hamnar i tonårspojketräsket oavsett ålder för mig.

Jag tycker ts kille helt enkelt har varit fruktansvärd mot henne och skulle nog behöva växa upp lite.

F.ö tror jag inte personligen att jag blir så jävla mycket bättre på att knulla om jag går ner 20 kg, jag kommer få mindre bröst att få komplex över istället bara.

Trani: Vart låg bi-kvinnorna någonstans i den undersökningen?
 
Sv: Min sambo kallar mig tjock

Allra sämst. De är i högre grad normalviktiga än både heterosar och homosar men är lika missnöjda med sin kropp som heterosarna. Forskning kring bisexualitet är generellt sett inte uppmuntrande läsning.
 
Sv: Min sambo kallar mig tjock

Annan forskning visar att bisexuella i större utsträckning än andra missbrukar alkohol och droger, samt drabbas av både psykisk och fysisk ohälsa (eller söker vård för det, kommer inte ihåg vilket). Så helt klart mår bisexuella generellt sämre än både hetero- och homosexuella. Det gäller alltså oavsett kön. (Finns en bra brittisk sammanställning av forskningsläget som heter the Bisexuality Report, finns tillgänglig gratis på nätet!)

Det som kluddar till det lite är ju frågan om vem som är bisexuell. Sexuell identitet och praktik (alltså huruvida du känner dig homo, hetero eller bi vs. vilket kön dina sexpartners har) hänger inte ihop så väl som man kan tro. Min uppfattning är dock att den mesta forskningen kring bisexualitet utgår från människor som själva identifierar sig som bisexuella.

Det verkar alltså som att människor som "väljer" att kalla sig bi (eller i alla fall inte homo eller hetero) rätt och slätt mår ganska kass.

Jag tror att det hänger ihop med att det inte finns särskilt stort utrymme till att vara bi. Dels får man som bi all den skit som kommer av att samhället är heteronormativt och homofobiskt (där får vi samma negativa erfarenheter som homosexuella) men till det kommer också homonormativitet från homosexuella. Alltså skit från andra hållet, så att säga. Plus att bisexualitet är så jäkla osynligt. Vi blir så gott som aldrig bekräftade av omgivningen för det vi är utan måste hela tiden själva trycka på att det finns något annat förutom homo- och heterosexualitet. Det är tärande. Dessutom finns inte samma gruppkänsla som finns tillgänglig för homosexuella. Det finns inget självklart bi-community som vi kan hämta stöd och kraft ifrån. Istället finner man sig hela tiden i olika situationer där man passerar som antingen homo eller hetero. Igen då, vill man betraktas som något annat än de två givna sexuella kategorierna så får man vackert ställa sig upp och proklamera det. Vilket kräver en ansträngning.

Jag tror också att det finns mycket skam i det hela. Skam över att inte vara normal (hetero), skam över att inte vara lojal (mot homosexuella, särskilt hos kvinnor), skam över att hela tiden passera. Skam över att vara för mycket när man kallar sig bi (girig, promiskuös, omöjlig att tillfredsställa - vill ha ALLT och tror sig vara något speciellt. "Kan du inte nöja dig?") och skam över att inte ta ställning när man låter sig passera ("låtsas" vara det ena eller andra. "Kan du inte vara ärlig och stå upp för den du är?").

Och tillbaka till det här med identitet/praktik. Massa människor ägnar sig åt bisexuell praktik (ligger med män, kvinnor och andra) utan att kalla sig bi. De som då väljer att kalla sig bisexuella blir gärna misstrodda. Det heter att det är hittepå, att man bara vill vara speciell (typ emo), att man borde bestämma sig, att det är en övergående fas för "egentligen" är man givetvis homo eller hetero. Dvs jäkligt mycket ifrågasättande och väldigt lite bekräftande från omgivningen. Och ingen stark politisk agenda eller social grupp att stödja sig mot. Man står där ensam och försöker försvara sin perversitet/töntighet (beroende på vem du frågar). => Skit som man får inte för att man inte är hetero eller inte homo, utan just för att man är varken eller!

Typ så tänker jag om det. (Lite kladdigt och eventuellt fullt med upprepningar.)
 
Senast ändrad:
Sv: Min sambo kallar mig tjock

För att koppla det till kroppsuppfattning så lär det väl vara så att allt detta skit bisexuella får ta lätt leder till generellt taskigt självförtroende.
 
Sv: Min sambo kallar mig tjock

Eller åh, man kan ju uttrycka det som så att bisexualitet är en otrygg identitet som trots detta upplevs som det minst obekväma alternativet. Det säger ju något om hur obekväma vi bisexuella känner oss i detta förbannade heterosamhälle. :crazy:

(Jag skriver vi och oss en del, inte för att jag anser mig tala för alla bisexuella utan för att jag inkluderar mig i gruppen och talar delvis ur min erfarenhet.)
 
Sv: Min sambo kallar mig tjock

Bra inlägg, mycket träffande.

Just "bi-fientligheten" i homokretsar förvånade mig första gången jag upptäckte den, det var förstås ett väldigt naivt antagande till att börja med men jag tänkte mig att människor som själva utsatts för mycket fördomar skulle vara mer öppna och accepterande. Men man kan hitta fördomar inom hbtq världen mellan, och inom, i princip alla grupper, och det är på något sätt nästan mer frustrerande än de fördomar som kommer från den uråldriga heteronormen.
 
Sv: Min sambo kallar mig tjock

Kul att du tyckte det kändes träffande! Eller kul är väl fel ord för det är ju inte så roligt i sig, men att du bekräftar mitt försök att formulera det som är så svårt att ringa in och sätta ord på.

Ja bifobin är inte rolig. Jag tycker att den får en att känna sig både sviken och som en svikare. Min första riktiga förälskelse, som själv var homosexuell, sa till mig då det begav sig att "du kommer ändå lämna mig för en kille". Då ville jag bara vända ut och in på mig själv för att visa henne att hon hade fel. Idag blir jag så jäkla arg när jag tänker tillbaka på det. Och jag undrar om hon ens fattade att det gjorde ont när hon sade så. Hon dumpade mig f ö. :meh:
 
Sv: Min sambo kallar mig tjock

Ja verkligen jättekul! :D

Den typen av antaganden går ju liksom inte att motbevisa, vad man än säger och gör så handlar det i slutändan om att den andra måste välja att tro på en. Och visst känner man sig orättvist anklagad.
 
Sv: Min sambo kallar mig tjock

Nu ska man ju verkligen inte generalisera, men är det inte så att smalare människor är mer atletiska och mer rörliga, vilket gör att det kanske blir lite roligare i sängen? Dessutom brukar smala personer inte skämmas och ha lika många issues och komplex för sin kropp, vilket gör att de kanske ger sig hän mer?

Stämmer inte. Jag är smal som en sticka, har noll och ingen kondition (men är vig) och har ganska stort komplex med att jag ser ut som ett vandrande benrangel.
 
Sv: Min sambo kallar mig tjock

Håller med Foinix om ett väldigt bra inlägg.

Angående bifobin hos (vissa) homosexuella kan jag verkligen förstå dess existens i ett heteronormativt samhälle. Jag tror att det finns en underliggande rädsla för att bisexuella ska "fega ur" och välja den trygga, av samhället accepterade heterosexualiteten. Varför göra det svårt för sig när man inte behöver liksom? Speciellt för personer med lite lägre självkänsla kan nog ett sådant hot mot ett förhållande te sig outhärdligt.

Minns i alla fall att jag själv tänkte i såna banor när jag hade en bisexuell partner (innan jag själv började identifiera mig som bi fick omvärdera lite :angel:), även om jag tack och lov hade vett nog att inte vädra de farhågorna högt...
 
Sv: Min sambo kallar mig tjock

Ja visst, jag kan förstå det. Bisexuella "stör" ju homokollektivet genom att uppehålla sig mitt emellan. Bisexualitet hotar både hetero- och homosexualitet genom att ligga på gränsen, eller utanför, och vara störande för alla. Det brukar ju jämföras med så kallade mulatter, som genom att vara varken vita eller svarta (eller båda samtidigt) hotar båda gruppernas existens och gränsen mellan dem.

Kanske är det också blandat med lite avund? På att bisexuella har så att säga möjlighet att leva "normalt" och passera som hetero. Är man i ett monogamt särkönat förhållande syns det ju inte att man inte är hetero. Som homosexuell kan man aldrig passera på det sättet. Jag menar inte att det är något som någon strävar efter, att passera, men just att ha möjligheten - eller förmågan - att göra det.

För tjejer kan det också hänga ihop med det politiska, enligt min erfarenhet. Att man som bi inte har "tagit avstånd från" eller klarar sig utan män är suspekt. Man är inte solidarisk med kollektivet icke-hetero-kvinnor (dvs flator, eftersom det inte finns utrymme för bisexuella). Om en kvinna utan man är som en fisk utan cykel så är det ju underligt att vi envisas med att bry oss om cyklar... Så då är vi antingen fusk-hetero (vågar inte vara flator) eller fusk-homo (egentligen hetero fast vi luras).
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 195
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 224
Senast: mars
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 187
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 493
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp