Bukefalos 28 år!

Min sambo kallar mig tjock

Sv: Min sambo kallar mig tjock

Hade jag märkt att min sambo diskuterade hur tjock jag var med sina vänner så hade jag blivit väldigt väldigt besviken på han! Iofs så har jag ju haft problem med ätstörningar och får till och från ångest över hur tjock och ful jag är, trots att jag snarare är att se som åt det andra hållet.
 
Sv: Min sambo kallar mig tjock

Hur kan man säga sånt om människan man älskar och hur kan man komma över att människan man älskar säger en sådan sak? Hur ska jag kunna känna att vi är jämlikar igen?
Fast vänta här nu. Du blir sur och känner att han är elak, när han egentligen bara säger det som det är.

Du är ju överviktig. Du säger ju det själv. Varför ska han tycka att du inte är överviktig då? Ska han sätta på sig galna smal-goggles och tycka att du inte alls är överviktig när du faktiskt är det?

Tvivlar du på att han inte tycker om dig som du är? Då hade han ju knappast varit tillsammans med dig, eller hur?
 
Sv: Min sambo kallar mig tjock

Lite så tänkte nog jag också. Men visst förstår jag att man blir ledsen.
 
Sv: Min sambo kallar mig tjock

Fast det är en väldig skillnad mellan att tycka något och att säga något kan jag tycka, och det är framför allt en väldigt stor skillnad mellan att tycka något och att diskutera det med utomstående bakom ryggen på TS. Visst kan TS sambo få tycka att hon är överviktig (även om jag personligen hade föredragit någon som inte brydde sig om det), men då kan han/hon prata lite försiktigt med TS om det istället för att gå in i osmakliga diskussioner med sina vänner osv. Jag vet till exempel att min pappa tycker att mamma är lite väl mullig, och det är vi alla medvetna om, men han skulle aldrig få för sig att fästa sig vid det, och än mindre diskutera det med någon överhuvudtaget.
 
Sv: Min sambo kallar mig tjock

Fast får man inte prata med sina vänner om sin partner?? Det är ju bara fjantigt att man måste hålla inne på det. Jag tycker att det är skönt att jag kan bolla med mina vänner och att vi kan prata om allting som vi tänker på och som berör oss.

Sen om det handlar om att man tycker att partnern är överviktig eller om man tycker att den inte hjälper till med hushållsarbetet tillräckligt mycket är ju skitsamma. Man måste kunna få prata och bolla med sina vänner om det som känns jobbigt.

Tack och lov finns ju Buke där man kan diskutera i relationstrådarna ifall man inte har vänner man kan ta det med.
 
Sv: Min sambo kallar mig tjock

Men Ramona, ser du ingen skillnad alls i att bolla med sina vänner och att på fullaste allvar sitta och säga att "min tjej är ju fem gånger fetare än vad din är"? Du kan inte se skillnad i hur det känns för en?
 
Sv: Min sambo kallar mig tjock

Men Ramona, ser du ingen skillnad alls i att bolla med sina vänner och att på fullaste allvar sitta och säga att "min tjej är ju fem gånger fetare än vad din är"? Du kan inte se skillnad i hur det känns för en?
Nej, faktiskt inte eftersom meningen är tagen helt ur sitt sammanhang och vi inte har en aning om vad som står varken före eller efter. Det går liksom inte att lägga in någon värdering i det eftersom man inte vet tillräckligt.
 
Sv: Min sambo kallar mig tjock

OK, då tycker vi olika. Skulle min kille beskriva mig så skulle det vara jävligt svårt att behålla mig. Nån som uttrycker sig så omoget och otrevligt skulle inte bli långvarig.
 
Sv: Min sambo kallar mig tjock

Fast nu vet vi ju inte exakt hur han menade heller. Kanske kompisen klagade över sin flickvän, medan ts pojkvän svarade med att hans flickvän är fem gånger tjockare, och de är ju fortfarande ett par.

Och kanske det är nåt de funderar på tillsammans, och vad gör det. Tur att han har kompisar att bolla med.
 
Sv: Min sambo kallar mig tjock

Jo, så kan det ju absolut vara. Jag skulle dock inte vilja vara med någon som motiverade någon på det viset, genom att använda mig som nåt mätinstrument för fulhet, fethet, dumhet eller vad det må vara.

Kanske är supertramsigt och överdrivet men det spelar ingen roll - jag skulle inte känna mig bekväm med det. För mig är det respektlöst och själv skulle jag aldrig uttrycka mig så om min partner.
 
Sv: Min sambo kallar mig tjock

Fast vänta här nu. Du blir sur och känner att han är elak, när han egentligen bara säger det som det är.

Du är ju överviktig. Du säger ju det själv. Varför ska han tycka att du inte är överviktig då? Ska han sätta på sig galna smal-goggles och tycka att du inte alls är överviktig när du faktiskt är det?

Tvivlar du på att han inte tycker om dig som du är? Då hade han ju knappast varit tillsammans med dig, eller hur?

Skillnaden med att tycka det och att säga det som en elak sak till sina kompisar anser jag själv är ganska stor? Till och med sättet man säger det på. Antingen kan man smutskasta någon eller så kan man bara be om råd & vilja prata av sig. Jag vet inte hur ni är funtade men det är inget man gör på det sättet han sa det på i alla fall, inte om den man älskar. Jag ser det som rent skitsnack.

Självklart så hade han ju inte vart tillsammans med mig om han inte tyckte om mig för den jag är, det fattar jag också. Som några väldigt kloka säger, man får gärna tycka det men då kanske man kan överväga att ta det på ett schysst sätt. Klart det är känsligt.

"Jag vet till exempel att min pappa tycker att mamma är lite väl mullig, och det är vi alla medvetna om, men han skulle aldrig få för sig att fästa sig vid det, och än mindre diskutera det med någon överhuvudtaget. "

Det var toppen sagt, tack Mineur :bow:

Vänner är alltid bra att bolla med, men finns det inte en gräns någonstans?
 
Senast ändrad:
Sv: Min sambo kallar mig tjock

Men hur är det elakt när det är sant?

Det hade varit en grej om du vägt 50 kg och han kallat dig tjock, eftersom det var osanning och han bara var ute efter att vara elak. Men nu har han bara pratat med sin kompis och sagt som det är. Hur var han elak? Eftersom han inser sanningen så är han elak? Eller är han elak för att han uttalade sanningen?

Din pojkvän blir inte en dålig människa bara för att du mår dåligt av att höra sanningen.
 
Sv: Min sambo kallar mig tjock

Fast det är väl klart att det går att uttrycka sig elakt även fast det är sant? Hade snubben sagt "jag är orolig för min flickvän, hon har en övervikt och jag tror att hon riskerar att dra på sig följdsjukdomar" hade jag helt hållit med dig, men det var ju inte det det gällde här. Bara för att ts har en övervikt betyder inte det att han har ett frikort att uttrycka sig hur illa som helst om henne.
 
Sv: Min sambo kallar mig tjock

men det var ju inte det det gällde här.
Fast ärligt talat, vad gällde det här då?

Vi har fått läsa EN mening som killen skrev och vi har ingen aning om i vilket sammanhang den skrevs eller vad diskussionen ledde fram till.
 
Sv: Min sambo kallar mig tjock

Men seriöst, i vilket sammanhang säger man något sånt då, som gör det ok?
Typ att kompisen skriver att han tycker att sin flickvän är tjock, och pojkvännen svarar med att hans flickvän är 5 ggr tjockare och att han älskar henne över allt annat ändå, att de har det bra tillsammans och att han tycker att hon är världens finaste oavsett hur stor hon är.

Eller att kompisen skriver att han inte vill vara med en tjej för att han inte tänder på henne då hon är för fet och pojkvännen skriver att hans flickvän är 5 ggr större och att de har sjukt bra sex.

Vi har liksom ingen aning om varför det är skrivet och vad som kom före eller efter. Alla i tråden har bara tagit för givet att det är elakt. Men hur kan den meningen vara elak??
 
Sv: Min sambo kallar mig tjock

Typ att kompisen skriver att han tycker att sin flickvän är tjock, och pojkvännen svarar med att hans flickvän är 5 ggr tjockare och att han älskar henne över allt annat ändå, att de har det bra tillsammans och att han tycker att hon är världens finaste oavsett hur stor hon är.

Mmmm, så var det nog. Känns som att det går ihop bra med detta:

min kille hade skrivit "....... är 5 gånger fetare än vad din flickvän är" och den konversationen gick ut på att kompisens tjej inte heller var en planka men återigen; jag var FEM gånger fetare än henne.

Sen så lyckades han även säga till kompisen att jag aldrig gjorde någonting, jag ville alltid äta onyttigt, jag ville aldrig träna, jag umgicks bara med min mamma osv mm..
 
Sv: Min sambo kallar mig tjock

Innan "....... är 5 gånger fetare än vad din flickvän är" så hade kompisen skrivit något som "Hey, kolla in min nya tjej, visst är hon snygg?" Båda samtyckte till att hon var snygg och att smala tjejer var så sjukt mycket sexigare & hetare att ligga med. Ingenting med det. Kompisen nämnde sitt ex - som här står nämnd som "flickvännen" och det var alltså henne jag blev jämförd med. Kompisen skrev "....... var fet" och då la min pojkvän till "....... är 5 gånger fetare än hon är"

och det som stod efteråt var inte "men jag älskar henne så mycket ändå och önskar att hon kunde se till att hon är frisk och fortsätter må bra"
 
Senast ändrad:
Sv: Min sambo kallar mig tjock

Men hur är det elakt när det är sant?

Fast troligtvis är ju hans uttalande inte sant heller.

Tänkte mest eftersom du fäster dig så mycket vid att det är okej att säga vad som helst så länge det är sanning. Kan inte riktigt se hur TS skulle kunna väga 5 gånger mer än någon annan. Då handlar det ju inte om kurvor eller mullighet utan om verkligt grav fetma.

TS:

Jag förstår om du är ledsen, det hade jag också varit. Sen hade jag nog på allvar funderat på om jag skulle kunna vara tillsammans med någon som bakom min rygg pratar om mig på det sättet som din pojkvän verkar göra.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 223
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 313
Senast: mars
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 263
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 535
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp