Min shettis fryser!!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare BertaLotta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 970
B

BertaLotta

Eller shettis och shettis, förresten, han är nog någon typ av korsning med british spotted pony. Han är liten (ca 80 cm) och prickig i alla fall...:angel: OK, nu till problemet: Han har fällt av all vinterpäls och har nu lika kort päls som han hade i somras :eek: . I normala fall har jag inte täcke på honom i hagen, men nu fryser han. Hela den lilla hästen står och skakar när han kommer in. Det kan hända vissa dagar även om han haft täcke på sig, men jag ser ingen riktig logik i det hela. Om man jämför två dagar som jag tycker att det är ungefär likadant väder och som han har samma täcke kan han ena dagen vara helt oberörd när han kommer in och andra dagen står han och skakar i 10 minuter efter att han kommit in:( Nu har han ett ganska tunnt fodrat täcke, för jag vill kunna spara det tjocka tills det blir kallare (om det nu blir det....) Någon som har liknande erfarenheter eller tips?

Sv: Min shettis fryser!!!

Min islandshäst har också stått och skakat vid insläpp vissa dagar. Hon har samma regntäcke på sig varje dag och skakar bara ibland trots att täcket är helt torrt. Men jag tror att det blir värre när det blåser, och det har det ju gjort en del.:angel:
Mina hagar är väldigt öppna, helt utan vindskydd och de står väl och spänner sig i blåsten. Så nu åker fleecetäcket på under och jag tar in hästarna så fort jag kan dessa dagar.

OK, då är jag inte helt ensam om detta problem...

Det lustiga är att mitt holsteinersto som inte har satt någon päls över huvud taget inte fryser. Hon är dräktig, så jag vill inte täcka henne för mycket (det kan ju faktiskt vara likaldant väder i maj när hon ska föla som det är nu - och då kan hon ju inte ha täcke!) men hon har kvar sommarpälsen och hon står bara och myser när stackars Lilleman bara skakar :confused:

Har ponnyn tillgång till hö i hagen? Hästar som har mat fryser inte så lätt. Maten hjälper dem hålla värmen.

Givetvis, det glömde jag skriva :idea:

Mina hästar får mat fyra gånger om dagen. Lilleman går i samma hage som min stora och de får ett rejält lass hö vi 11-12 (5 kg), dvs han äter huvuddelen av sin grovfodergiva under dagen. Den stora pållan är verkligen inget matvrak, så höet de får i hagen brukar räcka ett bra tag. Skulle gissa att Lilleman äter ca 2-2,5 kg hö i hagen. I övrigt får de mat ca kl 07, 17 och 22. Vid dessa tre tillfällen får de både kraftfoder och hö, men i hagen/till lunch får de av praktiska skäl bara hö.

Snälla, lägg på det tjocka täcket så att han slipper frysa!

Ju mindre häst man har, desto viktigare är det att klä på dem om pälsen är kort, eftersom små hästar förlorar värme mycket lättare (det är därför de har så himla tjock vinterpäls och så små öron).
Blir det ännu kallare så får du helt enkelt lägga på ytterligare ett täcke eller hålla honom inne.

OK, så har jag aldrig tänkt, men det verkar ju logiskt... Större yta per volymsenhet ger större värmeförlust...

Jag försöker givetvis se till att han inte fryser, men det är så konstigt att han flera dagar med -i mina ögon- likadant väder inte kan ha samma täcke utan att frysa vissa av dagarna. (Jag har vägt in den totala vädersituationen, dvs temperatur, ev nederbörd/luftfuktighet och vind.)

Ingen annan som har någon häst som fällt vinterpälsen?

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 612
Senast: Stergo
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 162
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 443
Senast: Unafraid
·
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka