Mina "fin" stövlar är snustorra

pulkaskurk

Trådstartare
Förra veckan var inte hästen och jag riktigt av samma åsikt...

Så det slutade med att jag fick "bada" med mina finstövlar och sen jaga häst:devil: i massor med blötsnö osv..

När jag kom hem var jag sååå arg att stövlarna bara blev ställda i ett hörn och idag ska jag iväg och träna igen så tog fram dom och konstaterade att de var lite lätt leriga men framförallt SNUSTORRA i lädret, framförallt i fotdelen :(

Har torkat av dom med Boston Leather wipes och sen haft på skocreame och försökt att polera men de känns fortfarande torra som fnöske :(

Man "får" ju inte ha på typ läderbalsam, olja eller annat fett så hur ska jag göra för att få de fina och må bra igen?

Sv: Mina "fin" stövlar är snustorra

Men efter en sådan behandling så är det väl inte så fel med balsam/olja/fett? Eller kanske glycerintvål? Nåt som smörjer upp lite i alla fall lär väl behövas.

Håller med. Jag hade provat med glycerintvål för att få dem helt rena och sedan smörja med läderbalsam. Efter det kan man putsa upp med skokräm och en ullvante så de blir fina och glansiga.

har läst flera gånger att man inte får ha div läderbalsam på stövlarna...men läser man på burkarna står det ju ofta "även till jackor, stövlar, bilsäten etc" jag hade gett dom en rejäl omgång av ett bra läderbalsam. jag menar det är nog större risk att dom torkar sönder än att dom blir förstörda av balsamet?!

Precis. Skokräm och dyl är inte särskilt återfettande, så om man inte ska använda läderbalsam på ett par stövlar får man se till att inte använda dem i lera/snö eller utsätta dem för mycket regn.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka