Mina hundar vill inte sitta i buren

Berin

Trådstartare
Jag har haft hundgrindar och galler i min bil (Volvo V70). Hundarna har suttit ihop och kunnat legat utsträckta och sovit när de ligger i bilen. Nu köpte jag för en dryg vecka sedan en Variocage XXL och delade av den med mellanvägg. Efter det vill hundarna inte åka med längre! Jag får locka med godis för att överhuvudtaget få in dem. Väl inne i buren så flämtar de, är stirriga, stressade och tycker att det är trångt. Jag vågar inte ta bort mellanväggen då det kan utvecklas till att de börjar bråka för att de känner sig trängda. Vad ska jag göra? Det finns ju inte större burar av Variocage att köpa heller. Ska jag byta tillbaka till grindar och galler?

Sv: Mina hundar vill inte sitta i buren

Jag hade bytt tillbaka. Är de vana och åka ihop så hade jag haft det så.

Ge dem lite tid! :)

Köp DAP-spray om du vill och testa en extra "åtgärd". (Sprayas på fällarna i buren ca 15 minuter före resa.)

Om du orkar och har tid/lust så börja på ruta ett och lär dem hur du vill ha det i bilen = ligg ner, var tyst!
Du/Ni skapar ju själv de nya rutiner ni vill ha.

/Swat

Just det! DAP har jag själv föreslagit andra när de har oroliga hundar. Att jag inte kom att tänka på det. :angel: Men jag tycker också att buren är trång! Det står att man ska kunna ha hundar som väger upp till 55 kg i den här buren men jag tycker att mina (små) hundar på 30 kg har det trångt. Ska jag helt enkelt kräva att de ska klara av det?

Är de burtränade sedan innan kan du kräva att de ska klara av att ligga stilla i buren. Är de inte burtränade så kan du heller inte kräva att de ska klara av att ligga lugnt i buren innan du tränat/vant dem vid det.

min bur till samma bilmodell är specialbyggd för att ge så mycket plats som möjligt, och jag tycker den är på snudd för trång (hundarna väger 25 resp 35 kg). MIM-buren är ju ännu mindre, även om man tar den största storleken. men du avgör själv, kan de vända sig, sitta upp och ligga bekvämt så bör det kunna funka.

hur har de legat i buren tidigare? med mellanvägg så hamnar de ju med rumpan mot körriktningen, kanske blir de helt enkelt åksjuka?

Det har aldrig varit problem att åka i bilen tidigare då de hade mer plats. Snarare tvärtom - de hoppade in så fort de hade möjlighet. Jag har valt Variocagen p g a att den har gått igenom krocktesterna med bra resultat. De är inte burtränade tidigare så det kanske är så att de "bara" är ovana. Just nu vänder och vrider de på sig och vet inte åt vilket håll de ska vara. Förut låg de nästan på varandra och sov.

Jag är helt övertygad om att de vänjer sig. Mina hundar är tvärtom, de blir lite stressade när de sitter för stort.

Jag tackar för era tips. Ska inhandla nya fällar och DAP på vägen hem. Sen ska vi träna att få dem att ligga stilla och tysta i buren :)

Nu kanske ni dagligen har hundarna i bilen på ett eller annat sätt, men jag hade nog börjat med att plocka ur buren och träna det separat från bilen ett tag. Kanske att de får sin mat i buren varje dag? Du ber dem gå in och lägga sig och får ligga där tills dom är lugna.

DAP är också en bra ide att kombinera med träningen, som du fick råd om.

Om nu inte hundarna stimmar upp sig alls i samband med bilåkning så kanske du inte behöver separera bil och bur, men det kan vara bra att "nollställa" allt i miljön också när man tränar in något nytt/vill ändra ett beteende.

Lycka till :)

Jag hade nog gett det lite mer tid.

Min hund har alltid älskat att åka bil och jag märkte ingen som helst skillnad på henne när vi satte in mellangallret i våran volvo-kombi. Den andra hunden har alltid varit orolig när vi åkt bil, men är mycket bekvämare med gallret :D Kul att se hur olika det kan vara :D

Min hund blir oftare flåsig sedan hon har fått börja åka i bur, framförallt vid längre resor. Jag har tolkat det som att hon lättare blir åksjuk i buren (hon kan dock stå/sitta/ligga åt vilket håll hon vill). Kan det vara något sådant?

Från grindar och galler till bur?
Säkerheten.
Både för mig, passagerarna och hundarna.

En liten fråga.................När du hade grindar med mellanvägg, kunde hundarna se varandra då?

Det funkade precis lika illa när jag bytte ifrån grindar med ett galler mellan dem, till en dubbelbur med vägg mellan dem. De flåsade och var allmänt stressade.

Vi fick faktiskt såga några hål i plåten så de såg varandra, och då blev de helt lugna. 3 kaffekopps stora.

Nu vet jag ju inte om bärigheten i mellanväggen blir sämre, men vi har 2 glada o lugna hundar i bilen. De sover, tittar ut ibland och älskar att åka bil.

Öppnar jag bakluckan, så hoppar de ibland upp innan jag hunnit öppna grinddörrarna.

Lycka till!

Jag hade inte någon mellanvägg när jag hade grindar. Det var stort och rymligt då. I den här buren kan man välja att ha mellanväggen eller inte. Anledningen till att jag har den kvar är att jag tror att de tycker det är för trångt och att det kan leda till bråk om utrymme. Inte roligt om man kör på t ex motorväg och inte kan stanna snabbt. :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka