Mindre plast på hösilage. Effekter?

För tunn plast kan leda till att det inte blir ordentligt syrat, och då blir det otjänligt om man har otur. Ensileringsprocessen kräver att det är ordentligt tätt!
 
  • Gilla
Reactions: ptr
För tunn plast kan leda till att det inte blir ordentligt syrat, och då blir det otjänligt om man har otur. Ensileringsprocessen kräver att det är ordentligt tätt!

Fast det mesta foder som köps till häst är inte ensilerat, det är för torrt. Det blir därför bara lufttätt lagrat - och jag skulle säga ÄNNU viktigare med hela balar! Minst 8 lager på rundbal och 12 på fyrkanter. Hör flera som säger att de importerade gärna kommer med 4... å gärna fyrkanter då.
 
Fast det mesta foder som köps till häst är inte ensilerat, det är för torrt. Det blir därför bara lufttätt lagrat - och jag skulle säga ÄNNU viktigare med hela balar! Minst 8 lager på rundbal och 12 på fyrkanter. Hör flera som säger att de importerade gärna kommer med 4... å gärna fyrkanter då.

Ja, ser många skräckexempel bland importannonserna där det är så tunn plast att man ser gräset igenom. Svårt att reklamera ett lastbilslass som åkt från Polen...
 
Det kommer in både vatten och syre, det är inte tätt och höet blir dåligt. Sedan är det även kvalitén på själva plasten. Den vita är UV-beständig och dyrare, den gröna är inte det och håller sämre.
Under mina år i Nederländerna slängde jag mer hö än jag kunde ge hästarna. Otroligt frustrerande och dyrt
 
Det kommer in både vatten och syre, det är inte tätt och höet blir dåligt. Sedan är det även kvalitén på själva plasten. Den vita är UV-beständig och dyrare, den gröna är inte det och håller sämre.
Under mina år i Nederländerna slängde jag mer hö än jag kunde ge hästarna. Otroligt frustrerande och dyrt
Jag har ju lite svårt för att förstå varför man år efter år väljer en metod som gör att grovfodret förstörs?
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag har ju lite svårt för att förstå varför man år efter år väljer en metod som gör att grovfodret förstörs?
Har också funderat över det.
Men i Nederländerna är det genomgående i hela samhället att allt ska vara så billigt som möjligt. Är det rea på något i affärerna så är det slut på hyllan på några timmar tex.
Man samlar poäng om man handlar i en affär och får en handuk gratis. Det är jättepopulärt. Alla räknar klisterlappar. Shell försökte sluta med sina klistermärken som man samlar när man tankar och folk slutade i princip att tanka där.
Kvalité kommer inte i första hand, utan alltid priset.

Sedan tror jag också att om man aldrig har sett riktigt bra hö så har man ju inga referenser, man tror att höet är bra. Hästarna tuggar i sig det för de har ju inget val. Sedan står de ofta på halm som de kan tugga på också.
Skulle en höbonde ta det dubbla för en höbal för att han har använt mer plast än vad de andra höbönderna tar, så skulle nog ingen köpa det höet.
Det är inte så noga, det som är viktigt är att det är billigt.

Så folk tänker annorlunda där. De kallas ju för europas smålänningar ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderade på hur det funkar med hösilage, om man tar såna stora ball, men inte plastar in dom. Hur blir hållbarheten och kvalite på höèt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 543
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
848
Senast: Amk
·
Foder & Strö Jag pratade precis med en anhörig om priset på hösilage. Anser att priset jag betalar är rimlig och jag skulle även anse att en ökning...
Svar
16
· Visningar
3 174
Senast: tabac
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 383
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp