Mineraler utan glukos och dextros som sammansättning?

Breen

Trådstartare
Har en IR häst med EMS som har haft fång. När jag nu satte mig ner för att räkna ut ny foderstat inser jag att alla vitaminer och mineraler jag tidigare använt har en sammansättning av glukos eller dextros. Nu måste jag erkänna att mina kunskaper inom detta är låga. Men jag utgår från att det innebär att mineralerna jag hittills använt har varit uppbyggda på sockerarter. Och eftersom jag ganska nitiskt försöker få bort alla källor till socker i min häst foderstat så känns det som jag borde undvika dessa mineraler.

Eller är det så liten mängd att det inte påverkar min häst att hon får i sig dextros eller glukos? Hur har ni andra medhästar som är IR och har EMS fått till era foderstater?

Jag hade behövt E-vitamin tex. Där finner jag bara E-vitamin med antingen melasserad betfiber eller med dextros. Tittat på fyra olika märken.

Selen har sammansättning dextros. Tittat på tre olika märken.

Lysin, metionin, Zink, Koppar. Här finner jag bara sorter med glukos och dextros.

Så går det överhuvudtaget att finna mineraler utan en sammansättning av socker eller ska jag ge upp tanken på en välbalanserad foderstat? Vilket är värst, låta henne få i sig glukos/dextros eller avstå från att hon får i sig rätt mängd mineraler?
Jag kan inte kompensera med högre mängd kraftfoder pga. hon då direkt blir överviktig igen. Hon får socker och stärkelsefri lusern. Och höet är valt efter den låga sockermängden, inte mineralerna.
 
Jag hittade förvisso en del utan sockerarter. Men på det stora hela så ansåg jag att mängden är så liten och fördel överväger nackdel. Jag var också helt rabiat med att utesluta socker/lättlösliga kolhydrater i övrigt. Men mineral där gav jag upp. Det blev på tok för trixigt även om det gick att få det sockerfritt.

Min var väldigt sockerkänslig men mineralerna gick bra.
 
Beställ mineralerna ifrån Polen istället. Då får du rena mineraler utan en massa annat i. Skicka pm om du vill ha adressen :)
 
Har en IR häst med EMS som har haft fång. När jag nu satte mig ner för att räkna ut ny foderstat inser jag att alla vitaminer och mineraler jag tidigare använt har en sammansättning av glukos eller dextros. Nu måste jag erkänna att mina kunskaper inom detta är låga. Men jag utgår från att det innebär att mineralerna jag hittills använt har varit uppbyggda på sockerarter. Och eftersom jag ganska nitiskt försöker få bort alla källor till socker i min häst foderstat så känns det som jag borde undvika dessa mineraler.

Glukos och dextros är samma sak och är den farliga sockerarten för IR-hästar, dvs. det är denna sockerart som orsakar en ökad insulinproduktion med risk för en “fångattack”.

Nu ger man vanligtvis endast små mängder vitaminer och mineraler så den glukosmängd som hästen får i sig genom mineral- och vitamintillskott är liten i förhållande till den mängd socker som finns i t.ex. grovfodret.

För att ta ett exempel. SeloE är ett selen- och E-vitamintillskott. Produkten innehåller 78% kolhydrater varav 36% är inulin som är ett slags fruktan. Resten av kolhydraterna är förmodligen socker, dvs. 42%. Dagsbehovet för en 500 kg häst är en halv skopa, dvs. 11 g som då skulle innehålla 0,42 x 11 = 4,6 g socker. Har man ett grovfoder med låg sockerhalt, t.ex. 6%, så innehåller 1 kg av detta grovfoder 60 g socker. Nu består endast hälften av sockret i grovfoder av glukos så mängden farligt socker i detta exempel är 30 g. Jämför detta med de 4,6 g som hästen får i sig via daglig dos av SeloE.

Ger man många tillskott som alla innehåller socker så kan sockermängden naturligtvis bli betydligt större. Vill man hålla nere sockerhalten i foderstaten så kan man välja produkter som inte innehåller socker eller endast en liten andel socker. Ett problem är att fodertillverkare inte verkar ange sockerhalten i sina produkter. Jag tittade på t.ex. KRAFFTs hemsida där man inte kan hitta information om vad deras produkter innehåller. Ta t.ex. deras E-vitamin produkt där man endast anger mängden E-vitamin (75 mg/ml). Vad resterande 92,5% av produkten innehåller tycker man tydligen inte att kunden behöver veta. KRAFFT är dock lång ifrån den enda syndaren. Det är svårt att hitta någon fodertillverkare som lämnar fullständig analys av innehållet i sina produkter. Man förväntar sig tydligen att kunden ska köpa “grisen i säcken”!

Man ska ha klart för sig att det inte finns någon som helst anledning att tillsätta socker till vitamin- och/eller mineraltillskott. Orsaken till att man tillsätter socker är att man tycker att produkten ska vara “välsmakande”. Köper man enskilda mineraltillskott så finns det sällan socker i produkten.
 
Nu är inte jag någon expert inom det här området, men jag vill också ha mindre socker i allt det min häst ska ha. Just nu sköljer jag ett väldigt torrt hösilage, med för höga sockervärden. Har också en IR-känslig häst.
Jag ger Biopromin-mineraler vilka ska täcka det mesta, de är det bästa jag hittat. Mycket bra för hovkvalitén bl a.
http://www.ameproducts.se/biopromin_ame_hast.html
 
Men vad finns det för mineraler utan socker?

Inga oorganiskt bundna mineraler innehåller socker. Organiskt bundna mineraler kan vara bundna vid någon aminosyra, protein eller kolhydrat. Det är endast mineraler bundna vid en polysackarid (”metal polysaccharide complexes”) som innehåller socker. Exempel är Poly zinc och Poly copper som är zink respektive koppar med ett sockeröverdrag.

Eftersom hästens zink- och kopparbehov är så litet (mikromineraler) spelar det ingen som helst roll om man ger dessa mineraler till en IR-häst. Mängden socker är försvinnande liten.

Problemet är när man köper färdigblandade mineraltillskott eftersom foderfabrikanter då blandar in socker i sina produkter. Detta är dock inte det enda problemet med färdigblandade mineraltillskott. Dessa innehåller i princip alltid höga halter järn som är ett gift för hästen om det ges i för stor mängd (det finns tillräckligt med järn i hästens normala foderstat och allt extra järntillskott är toxiskt). Dessutom är det omöjligt att balansera mineralerna i foderstaten med en kommersiell färdigblandad produkt.
 
Jag ger Biopromin-mineraler vilka ska täcka det mesta, de är det bästa jag hittat. Mycket bra för hovkvalitén bl a.
http://www.ameproducts.se/biopromin_ame_hast.html

Detta är förmodligen det sämsta tillskottet på marknaden. Det innehåller så lite mineraler att det är helt meningslöst att ge detta till sin häst. Jag kallar det för lurendrejeri för det är exakt vad det är. Jag har skrivit om detta meningslösa tillskott i tidigare trådar men orkar inte leta.
 
Hästarna går idag på gräs 12 timmar om dygnet (ibland 11, ibland 14) och sen är inne på natten. Vad behöver de då? De får mineralpelletts från Krafft nu. Den ena får selevitan pga blodprover som visade lite kajko. Hon får också en klick steeljoint.

Och sen nästa fråga. I höst när jag får hösilaget och analysen, det är då jag ska sitta och räkna utifrån analysen? Och sen köpa varje mineral för sig? Från affären i Polen?
 
Nu är inte jag någon expert inom det här området, men jag vill också ha mindre socker i allt det min häst ska ha. Just nu sköljer jag ett väldigt torrt hösilage, med för höga sockervärden. Har också en IR-känslig häst.
Jag ger Biopromin-mineraler vilka ska täcka det mesta, de är det bästa jag hittat. Mycket bra för hovkvalitén bl a.
http://www.ameproducts.se/biopromin_ame_hast.html

Problemet med biopromin jmf med många andra mineraler är att BP innehåller fruktansvärt lite mineral/dagsgiva. Så det gäller att man verkligen räknar på det.

Sen undviker jag nässla till fångbenägna.
 
Wiromin har återkommit och det finns inget tillsatt socker i deras flytande eller pellets.

Har du kollat så de inte har annan sockerart? Nu är det länge sen men då fick jag ganska många "inget socker"-svar. Fast de hade tex melass som bindemedel. Och att "det är inte socker, mindre sött än socker och inte alla samma blodsockerpåverkan som socker".

Kollade dock inte Wiromin då - de har inget som passar för grovfodret här
 
Har du kollat så de inte har annan sockerart? Nu är det länge sen men då fick jag ganska många "inget socker"-svar. Fast de hade tex melass som bindemedel. Och att "det är inte socker, mindre sött än socker och inte alla samma blodsockerpåverkan som socker".

Kollade dock inte Wiromin då - de har inget som passar för grovfodret här
Får fråga igen :)
 
Detta är förmodligen det sämsta tillskottet på marknaden. Det innehåller så lite mineraler att det är helt meningslöst att ge detta till sin häst. Jag kallar det för lurendrejeri för det är exakt vad det är. Jag har skrivit om detta meningslösa tillskott i tidigare trådar men orkar inte leta.
Det finns väl en som är ännu sämre Minesyl?
 
Tack alla för era svar och er kunskap!

Det blir till att beställa mineraler från Polen eller England framöver.
Även om mineralerna och vitaminerna jag använt i det stora hela kanske bidrar med en liten mängd socker i min hästs foderstat, så kan jag inte låta bli att bli väldigt irriterad på att alla tillverkare tycker att det är okej att stoppa i socker i produkterna. Samtidigt är det kanske jag som varit lite dum som inte läst det finstilta på förpackningarna. Färdiga mineralblandningar har jag undvikit pga. att jag förstått att järnet är onödigt. Att däremot enskilda produkter som tex. SeloE som jag gett i flera år skulle innehålla socker kunde jag liksom inte tänka mig, utan utgick från att det var just selen och e-vitamin jag gav och inget annat. KRAFFT:s flytande e-vitamin var en av produkterna jag var på väg att köpa häromdagen, för enligt hemsidan innehöll den bara e-vitamin, men på förpackningen i affären stod det melasserad betfiber, dock inte specificerat hur mkt/lite.

Minesyl och biopromin är det väldigt många som rekommenderat till mig som rena mirakel, men då behöver jag inte lägga pengar på det alltså.
 
Det finns väl en som är ännu sämre Minesyl?

Ja, minesyl tar nog priset som det absolut sämsta tillskottet på marknaden. Det är inte bara det att produkten innehåller så försvinnande små mängder vitaminer och mineraler att det inte ger någon positiv effekt alls utan det är t.o.m. skadligt eftersom det mesta av produkten består av laktos. Vuxna hästar kan inte tillgodogöra sig laktos utan det orsakar bara en störning i mikrofloran i grovtarmen och leder till diarré.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1118666

“lactose did not produce an increase in the plasma glucose levels but induced the passing of soft faeces, indicating that adult horses are lactose intolerant.”
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp