Mineralinnehåll i sojakross

Hellas

Trådstartare
Hej alla foderkunniga! Vi har i stallet där min häst är uppstallad tyvärr ett hösilage med väldigt lite protein. Detta ställer till det för mig på flera sätt, bl.a. eftersom hästen är överviktig och behöver banta. Jag har försökt att räkna på en foderstat som ger största möjliga grovfodergiva utan att han får något större proteinunderskott. Det är knepigt, minst sagt :( . Har aldrig haft så dåliga värden på hö under alla år och brukar normalt aldrig ge kraftfoder öht utan endast hö och vid behov lite lucern. Jag har landat i att jag behöver ge något kraftfoder med mycket hög proteinhalt. Det mest proteinrika som erbjuds i stallet är då sojakross från Granngården, vilket jag håller på att vänja in försiktigt. Mitt problem är nu att det inte finns några uppgifter på förpackningen om mineralinnehållet i sojakrossen. Inte heller kundtjänst på Granngården kunde hjälpa mig. Är det någon här som vet hur mineralinnehållet ser ut, i alla fall på ett ungefär?
 
Energi-
nivå
ÄmnePer 100 gram (371 kcal)
Sojabönor torkade

energimatare_hog_ganska

Ganska
hög
Fett









Protein
Kolhydrater
Fibrer

B9 - folsyra
B1

B6
B3
B2
E-vitamin
Fosfor
Järn
Kalium
Kalcium
Magnesium
Zink


Antioxidant
18 gram: 2,5 gram mättat fett. 4,2 gram enkelomättat fett, mest oljesyra. 10 gram fleromättat fett, mest linolsyra.


34 gram
19 gram
15 gram

375
mikrogram (125 % av RDI)
1,1 milligram (79 % av RDI)
0,81 milligram ( 58 % av RDI)
2,2 milligram (12 % av RDI)
0,31 milligram (19 % av RDI)
0,85 milligram (8 % av RDI)
550 milligram (69 % av RDI)
8,4 milligram (60 % av RDI)
1700 milligram (55 % av RDI)
225 milligram (28 % av RDI)
265
milligram (88 % av RDI)
4,9 milligram (33 % av RDI)
 
Jag räknade med foderstat program och hamnade inte högt på någon mineral. Man ger ju inte flera kilon med soja.
Jag gillar det som foder..
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 141
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 757
Senast: orcide
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 087
Senast: MissMisty
·
Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 654
Senast: Hannah0407
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp