Bukefalos 28 år!

Mini Aussie

MixiePixie

Trådstartare
Hej!
Jag har börjat intressera mig för att skaffa en till hund att tävla med. Har funderat mycket på en aussie och BC men känns lite dumt att skaffa en vallhund när jag inte har några får :/ Och jag vill inte ta mig an mer hund än vad jag klarar av ;) Dock lärde jag känna en tjej som hade en Mini aussie som jag inte tror är godkänd i sverige än men har blivit erkänd som ras av FCI? Det jag undrar är om någon har erfarenhet av dem och om de är som en aussie bara hälften så stor? Funderar om aktiveringesbehovet är detsamma och hur mentaliteten ser ut. Har fått uppfattningen att det är en hund som har ungefär samma mentalitet som en aussie men att den inte är lika inriktad på vallning och det räcker om man vill träna. I mitt fall vill jag satsa på lydnad/agility elit och även tävla något inom spår och freestyle. Dock vet jag inte mkt om aussie generellt heller så ni får gärna informera mig yttligare om dem och hur ni tycker rasen är :)
 
Sv: Mini Aussie

En "vanlig" aussie är inte särskilt vallinrikad, ska man ha en vallhund så finns det bara två raser som avlas enbart mot vallning och det är BC och Australian stock dog (working kelpie)

Mentaliteten hos en ras som enbart selekterats på utseende (storlek) är nog knappast bättre än i ursprungsrasen och inte ens där är den särskilt "bra" sett till genomsnittet av populationen.

Eftersom de inte räknas som renras i Sverige så får man inte tävla i bruks (spår) samt inte internationellt i agility eller lydnad. Det finns inte heller någon officiell redovisning av mentalitets eller hälsotester eller några krav på avelsdjuren.

Det finns många "riktiga" raser som kan fungera till det du vill göra :)
 
Sv: Mini Aussie

Man kan visst tävla internationella klasser i agility och utomlands (och även lydnad tror jag) Men man kan däremot inte söka till landslag.
 
Sv: Mini Aussie

Ok då hade jag missförstått :) Trodde att man inte fick söka landslag på grund av att man inte fick tävla internationellt. Varför får man inte söka landslag då?
 
Sv: Mini Aussie

Jag tror att det beror på att VM och NM är ett FCI arrangemang och därför får bara FCI anslutna raser delta(rätta mig om jag har fel). Det är t.om så att även om du har en reggad hund så måste du kunna visa upp 5 generationer i stamtavlan annars kan du inte söka.
Men kan man tänka sig att skippa just VM och landslag så finns det många andra stora tävlingar att vara med på och kvala till. Tex EO och WAO som har blivit väldigt stort senaste åren och SM såklart. Och nu kan ju blandraser få cert, så kallade certifikatresultat och bli "champion".
Hur det funkar i lydnaden vet jag dock inte.
 
Sv: Mini Aussie

För övrigt heter de numera Miniature American Shepherd och är inte godkända av varken FCI eller SKK.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 062
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 764
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 142
Senast: DeCloe
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 439
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp