Mini datorer!

Sv: Mini datorer!

har en compaq h110c mkt bra, men det är klart att jag anser att skärmen är för liten emellanåt. har en en 15,6 dator med som är min ordinarie men den här lilla är kanon när man reser:)

Jag har en Samsung NC10 tror jag den heter, kompletterar den med min stationära. Funkar kanonbra till det jag gör, skriver lite och kolla film. Skärmen är 10.1 och det duger. Tangentbordet är fullskaligt, så det funkar med att skriva ordentligt på den.
Den har jättebra batteritid och det var viktigt för min del. Den har även bluetooth så jag kan surfa med I-phonen som modem om jag vill.
Jag skulle inte vilja ha mindre skärm.
Nu har jag xp, men funderar på att uppdatera till win7 ultimate, men har inte kommit till att göra det. Men har lånat en extern cddisk till den så det funkar.
Det är 160 gb hd, hade gärna haft lite till, men jag hamstrar ganska mycket onödigt. Ska även uppdatera minnet, det är 1 gb nu, vill ha 2. Då är den färdigpimpad :p

ja min compaq är 10,1 men jag gillar att den går att stoppa ner i väskan bara.
Skulle jag bara ha en skulle jag köpa en dell 13 tumsskärm

Jag har en acer aspire one, 10.1'' och den är super :love:

KL

Kul att höra att så många är nöjda med sina små datorer! Då känner jag mig inte lika tveksam till funktion och storlek längre.

Något tips på modell? Något man ska akta sig för?

Jag har en Asus UL30A med 13" skärm. Jag är verkligen nöjd.

På grund av mitt jobb kunde jag inte köpa en minidator dels för att de har för små skärmar och dels för att ram-minnet är för lite.

Det bästa är att den har upp till 12 timmar batteritid vilket stämmer ganska bra. Behöver bara ladda en gång om dagen och då använder jag datorn i mitt jobb.

Väger endast 1,7kg vilket gör att den går att bära med sig överallt.
Tyvärr finns ingen CD-enhet men det spelar ingen roll för mig då jag aldrig använder det förutom när jag installerar program och då kan jag lika gärna använda en extern.

Bluetooth finns och kom med windows 7.
Sköna knappar och pekplatta.
Snabb att stänga av och starta.

Billig!

jag gillar behändigheten med den, men har ff svårt med mitt tangentbord som är 92% av ett normalt:)
en compaq 110c med 10,1 tums skärm. Har fungerat klanderfritt i ett haövår, men fick med det kassa batteriet med max 4-6 timmars tid finns ett med bättre hållbarhet.

jepp,jag har den lilla skärmen :) nej jag vill inte ha större med tanke på att jag bara skriver på datorn max tre timmar åt gången -det lilla formatet är överlägset -den går ner i väskan och väger mindre än ett mjölkpaket :)

Dock har jag en annan dator med större skärm när jag sitter hemma och skriver tentor/arbeten etc -men som skoldator är den perfekt (sa jag att den var billig oxå ;) )

Kul att höra allas erfarenheter!

suisyola: Ang att skriva arbeten etc, jag funderar på om det skulle gå att klara sig med enbart minidator. Kommer inte vara någon evigheter framför datorn, men säkert ett par timmar om dagen.

Vad kostade din dator?

Sputnik: Ang ditt tangentbord, vet du om det finns andra minidatorer som har närmare fullstort tangentbord? Vad tycker du är jobbigt med det lilla tangentbordet? Är det knöligt att skriva etc?

nej det är ju eg mest alla tangenter utom de med bokstäver som är för små så jag ofta trycker på fel:) men jag har ju lärt mig efter hand och det funkar ok. det är nog en vanesak, jag har ju ett fullstort på den andra laptopen med numeriskt tangentbord och då blir det väldigt olika hur man håller händerna.

det finns några som har större tangentbord, men det bästa är nog att gå in på nån affär och testa trr jag då känner man själv hur den funkar, denna lilla ann jag i en tävling så jag kanske inte hade köpt en sån liten annars:) men den är super att ha i väskan.

Tack för svaret!

Ska inte ladda ner musik eller filmer eller redigera bilder eller liknande. Utan mest kunna surfa och skriva lite arbeten etc.

Varför Win 7 istället för XP?

Ha du något tips på vilken modell? Eller är de flesta ok? Det bästa är kanske att kolla live för att få lite uppfattning om hur de är utformade med tangenter etc.

Det känns dumt att köpa ett gammalt operativsystem när win 7 fungerar bra på en minipc. XP har ju ganska många år på nacken nu.

Asus EEE tycker jag t.ex. den här skulle säkert duga för dig.

Men jag tror att Sony Vaio är lite lättare och smidigare (jag har bara fått fingra lite på en)En Sony Vaio

Men jag tycker du ska gå till någon elektronikkedja och prova olika minipc, du måste ju inte köpa datorn där utan kan t.ex. använda dig av prisjakt för att hitta bästa pris.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag drunknar i skärmtid; jobbar framför en skärm hela dagarna, slösurfar ledig tid på jobb och hemma. Nu känner jag att det räcker...
Svar
5
· Visningar
461
Senast: nullo-modo
·
IT & mobiler Jag har ingen dator hemma men tycker jag behöver något att skriva på. Jag har ju min jobbdator på jobbet och så telefon, har därför...
Svar
12
· Visningar
402
Senast: Anna-Bella
·
IT & mobiler Min skärm på mobilen har en rejäl spricka där en mini-flisa helt saknas så det är "öppet" ner i telefonen på framsidan. På baksidan fler...
Svar
13
· Visningar
1 634
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 647
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka