"mini" stång...finns det?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare -moa-
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 52
  • Visningar Visningar 4 638
Sv: "mini" stång...finns det?

halvt kl

Problemet med att ta bettråd från veterinärer eller tandläkare kan vara att de flesta av dem inte rider på någon högre nivå. De kan då inte avgöra vad för bett som är funktionella. Och de vet inte nog om ridning för att se och känna vad som är optimalt i arbetsform. Och då menar jag mest avspänt, genomsläppligt, ergonomiskt och maximal vinkling bak tex.
De vet inte nog om bett och ridning för att ge råd om vilka bett som underlättar och möjliggör bra ridning.

Men vad bra.
Att du itne skriver i den här tråden är precis vad jag ville, i och med att det inte fanns någon som helst poäng då tråden inte överhuvudtaget handlar om det du skriver.

Så hoppas du inser vad poänglöst det är att hålla på och predika om si och så till folk när dom inte frågar dig om det är bra eller inte etc.

Och att det verkligen inte ändrar någons uppfattning om saken i fråga.

Och självklart får jag köpa vilka bett jag vill, och tack och lov så har du nu äntligen valt att sluta predika i den här tråden så då är alla glada :)

Hon har ingen plats för bett överhuvudtaget. Tungan ligger an mot gommen, och gommen är rak.

Så ser de flesta hästar ut. Skitmycket tunga överallt, bara väller ut mellan lanerna. Det är fullt normalt. Jag har ett par stycken själv faktiskt.

Senast ändrad:

Problemet med att ta bettråd från veterinärer eller tandläkare kan vara att de flesta av dem inte rider på någon högre nivå. De kan då inte avgöra vad för bett som är funktionella. Och de vet inte nog om ridning för att se och känna vad som är optimalt i arbetsform. Och då menar jag mest avspänt, genomsläppligt, ergonomiskt och maximal vinkling bak tex.
De vet inte nog om bett och ridning för att ge råd om vilka bett som underlättar och möjliggör bra ridning.

Mycket bra synpunkt, och orsaken till att de inte förstår sig på tungans känslighet. De ser till de kliniska skadorna.

Jag är medveten om det. Men de flesta hästarna har förmågan att få maten förbi bettet. Något som min dam inte kan.

Mitt bett är bra mkt smalare än 12 mm, och jag kan nog nästan garantera dig att det inte skär in i tungan på min dam. För då skulle hon tala om det! Hon är en fuxmärr med mkt integritet.

Men det är inte en stång du använde. Tränsbett kan man ha lite tunnare. Det är ju trängre i munnen där den ska ligga också, den ligger ju normalt ett snäpp högre upp i munnen än en stång. När man rider med stång tillkommer ju hävstångseffekten som raskt multiplicerar trycket per ytenhet på tungan. Tränsbett verkar dessutom inte på tungan på samma sätt, trycket fördelas ju även till mungipan/läppen som brukar vara mindre känslig än tungan. Dessutom fördelas trycket genom tungan mot lanen över en lite större yta med ett tränsbett med ledat munstycke, eftersom trycket inte kommer rakt mot lanens "ås" utan lite mer från sidan när bettet formar sig i hästens mun.

Det finns en säkerhetsaspekt också vad gäller att undvika för tunna stänger. Kinnkedjan styr munstycket så att den klämmer tungan rakt ner mot lanerna. Det gör att om hästen skulle komma lös och trampa på tygeln eller fastna någonstans så att det rycker till så kan tungan spricka. Extra lätt hänt om bettet är tunt och saknar tungfrihet även om det kan hända med nästan vilket bett som helst om man har otur. Trampar hästen på en tygel när den har tränsbett så åker bettet ju oftast i sidled i stället, och ingen större skada är skedd.

Jag har inga problem med att man rider på bridonger eller träns som är ner till 9-10 mm i diameter om hästen är hyfsat grundskolad och man är lite nätt i handen. Det är tunna stångbett som jag inte gillar.

Fast det är ju fortfarande handen som bestämmer hur skarpt bettet är ;)

fastnar hästen i tygeln så kan det hända läskiga saker! Lädertyglar har en tendens att gå av då, men jag rider med biothane, och de går inte av. Så jag vet tyvärr alldeles för väl vilka skador en häst kan få av det.

Nuvarande hästar tränas att stanna och vänta på hjälp när de fastnar.

Det där stämmer ö.h.t inte. Kandarstång utan port är att föredra i en liten mun, eftersom den helt klart tar mindre plats. Begreppet tungfrihet går i verkligheten aldrig att uppnå eftersom det inte finns något utrymme mellan tunga och gom då munnen är stängd. Det gäller för alla hästar : )

På en valack har du dessutom betar att ta hänsyn till, som utifrån individ också påverkar utrymmet där betten skall få plats utan att störa för mycket.

Kimmis: det där är ju en total skröna. Om ett bett, pga sin utformning, har olika skarphet när de aktiveras, så säger det sig själv att samma hand, oavsett, får en skarpare eller mindre skarp effekt. Ingen rocket science.

Det där stämmer ö.h.t inte. Kandarstång utan port är att föredra i en liten mun, eftersom den helt klart tar mindre plats. Begreppet tungfrihet går i verkligheten aldrig att uppnå eftersom det inte finns något utrymme mellan tunga och gom då munnen är stängd. Det gäller för alla hästar : ).

Stämmer visst. Läs inlägg 15, mittenbiten. Det kommer ju alltid att ligga tryck på tungan med en normal tungfrihet, men man fördelar det över en större yta. "Friheten" består alltså snarare i avlastning än i att munstycket inte skulle nudda tungan. På en väl tillverkad stång är oftast ovansidan på tungfriheten väldigt listigt avfasad för att den ska ta nästan lika liten plats som ett svängt munstycke när bettet ligger i 45 graders vinkel i munnen, samtidigt som man har försökt behålla så stor tryckfördelande yta som möjligt på undersidan.

Det finns för övrigt tungfriheter som avlastar hela tungan, de ser ut som ett stort, nästan helt stängt C där tungan ligger och så ligger munstycket an direkt mot lanerna utan något emellan (fast det är ju rätt läskigt på sitt vis, dessutom stör de gommen). Googla på segundo mouthpiece om du är nyfiken. Dessutom finns det stänger med platta rörliga munstycken som hela tiden ligger slätt i hästens mun. De är 2-3 mm höga men 2-2,5 cm breda - med en liten tungfrihet.

På en valack har du dessutom betar att ta hänsyn till, som utifrån individ också påverkar utrymmet där betten skall få plats utan att störa för mycket..

Japp. Fördelen med stång är dock att kinnkedjan styr munstycket bort från betarna, munstycket flyttar sig bakåt-neråt i munnen när du tar i tygeln. Är man orolig för att munstycket ska snudda betarna när tygeln inte är aktiverad kan man ju välja en lätt mjuk syntetstång.

Åter igen, kan du snälla inte bara lämna tråden då den inte överhuvudtaget handlar om det du sitter och insisterar på att dra upp.

Kan du itne starta en egen tråd om det ämnet istället om du nu så gärna vill disskutera det!

PS: här har du lite läsning ang. sk. tungfrihet och tryckfördelning.

Citat från Torbjörn i Söderköping (som väl alla vet vem det är)
"Torbjörn vill helst inte uttala sig generellt om bett men menar att alla betsel med någon form av port minskar tryckfördelningen och ökar risken för tryckskador.
- Men det handlar om hur betten används. Vår egen hand är det farligaste instrumentet. "

Hela artikeln finns på:
http://www.hippson.se/cldoc/7544.htm?__style=print

Senast ändrad av en moderator:

För dom som inte vet så ser ett bett med Segundo ut så här:

30687489.jpg

Och det är INGEN trevlig mundel... speciellt inte hur tungan ser ut när hästen fått den vikt in i den s.k. tungfriheten...

Så här ser Correction mundel ut:

30687488.jpg

Inte så kul den heller då den "kantiga" underdelen på tungfriheten också gör fula skador på tungan...

Det man oftast kallar för tungfrihet ser ut så här:

26661535.jpg

Mjukt rundad underdel som inte orsakar några större tryckpunkter....

Jag har i alla fall min åsikt om vad jag tycker är snällast av dom 3 vanligaste varianterna...

En stång med tungfrihet, ökar trycket på de punkter där bettet INTE är höjt från tungan. dvs det tar både mer plats och blir skarpare punkttryck.

du får inte tävla på en syntetstång så det är helt orelevant.

dina åsikter delas inte av veterinärer och hästtandläkare. vad grundar du dina teorier på?

Stämmer visst. Läs inlägg 15, mittenbiten. Det kommer ju alltid att ligga tryck på tungan med en normal tungfrihet, men man fördelar det över en större yta. "Friheten" består alltså snarare i avlastning än i att munstycket inte skulle nudda tungan. På en väl tillverkad stång är oftast ovansidan på tungfriheten väldigt listigt avfasad för att den ska ta nästan lika liten plats som ett svängt munstycke när bettet ligger i 45 graders vinkel i munnen, samtidigt som man har försökt behålla så stor tryckfördelande yta som möjligt på undersidan.

Det finns för övrigt tungfriheter som avlastar hela tungan, de ser ut som ett stort, nästan helt stängt C där tungan ligger och så ligger munstycket an direkt mot lanerna utan något emellan (fast det är ju rätt läskigt på sitt vis, dessutom stör de gommen). Googla på segundo mouthpiece om du är nyfiken. Dessutom finns det stänger med platta rörliga munstycken som hela tiden ligger slätt i hästens mun. De är 2-3 mm höga men 2-2,5 cm breda - med en liten tungfrihet.

Japp. Fördelen med stång är dock att kinnkedjan styr munstycket bort från betarna, munstycket flyttar sig bakåt-neråt i munnen när du tar i tygeln. Är man orolig för att munstycket ska snudda betarna när tygeln inte är aktiverad kan man ju välja en lätt mjuk syntetstång.

jo jag tror man får tävla på syntetstång numera, bara den har stål inuti? sen är ju tyvärr syntetbetten väldigt tjocka....

Okej det visste jag inte. Skulle dock inte använda det oavsett just pga tjockleken som du säger, eftersom det är små munnar vi diskuterar.....

En stång med tungfrihet, ökar trycket på de punkter där bettet INTE är höjt från tungan. dvs det tar både mer plats och blir skarpare punkttryck.

Fast nu förutsätter ju du att tungan är av plåt. Lägg ett bett med normal tungfrihet på en fläskfilé och se vad som händer.

Förtydligande: med normal tungfrihet menar jag en som är rätt avpassad för hästen, det vill säga att tungfriheten inte får vara bredare än utrymmet mellan hästens laner. De flesta bett som säljs har för bred tungfrihet. Bettet på Palles understa bild skulle jag klassa som ett som har bred tungfrihet, och det är ändå smalare än det mesta som säljs i ridsportbutikerna.

Jag antar att de hästtandläkare som uttalar sig om tungfriheter huvudsakligen har sett för breda tungfriheter eftersom det är dessa som säljs och som vanligt folk använder.

Senast ändrad:

Nej det gör jag inte, jag förutsätter att de fysiska lagarna gäller. Precis som bett med fler brytpunkter, får ett mera preciserat punkt tryck, än ett oledat bett.

Fast det är ett levande underlag vi pratar om. som sitter på ett djur med känselnerver. Att den kan röra tungan, eller att tungan ger sig under metallen, förändrar inte saken. Du har laner och käkar, inte bara tunga. Menar du på fullt allvar att tryckpunkterna inte skulle spela ngn som helst roll, effektmässigt i munnen på hästen? Jag skulle jättegärna vilja ha hänvisning till vilka källor du använder som styrker ditt resonemang?

Liknande trådar

P
Dressyr Har sökt i gamla trådar men hittar ingenting som givit resultat. Försöker hitta en kandarstång med en inte för tjock mundel, ca 14mm...
Svar
0
· Visningar
981
Senast: Pysselnisse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilken färg?
  • Svensk Politik 4
  • Att lämna i smyg

Hund, Katt, Andra Djur