Bukefalos 28 år!

Minigrisar - bara bete?

Mli

Trådstartare
Jag har tre minigrisar som går ute året runt och som får suggfoder bas och rester varje dag. Men nu på sommaren funderar jag på om de verkligen behöver särskilt mycket mat. De går på stora marker och betar både gräs och pillar i sig diverse rötter och annan växtlighet. Hur mycket extra mat behöver egentligen vuxna minigrisar? Den ena är gammal och tunn, henne ger jag extra dagligen. Men de andra två kastraterna är redan ganska så runda.. Jag vet ju att grisar inte kan ta tillvara på särskilt mycket näring ur gräs, men hur är det med vildsvinen? Vad äter dem som gör att de kan hålla sig i trim? Hur gör ni andra med minigrisar som går ute på bete?
 
Sv: Minigrisar - bara bete?

Grisar hittar sommartid massor av gott de äter ju både olika växter, rötter och kryp som de hittar.

Så om dina kastrater blir feta sommartid så dra in lite på deras kraftfoder.

Det gör i alla fall jag med mina minigrisar om de går där de kan hitta mat alternativt nån dag får mycket rens ur trädgårdslandet.
 
Sv: Minigrisar - bara bete?

Men de får ju så lite suggfoder redan, kan man dra in på det helt? Att de bara får lite rester och sånt som godis istället? Inte på gammelsuggan då, hon behöver extra mycket energirik mat. Pannkakstårta med uppblött suggfoder är en höjdare :-)
 
Sv: Minigrisar - bara bete?

Jo du kan dra in på det helt om de är väldigt tjocka och där är gott om saker att hitta i deras hage. Märker du att de magrar av är det ju bara att börja lite med suggfodret igen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 387
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 529
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 143
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 622
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp