Bukefalos 28 år!

Minimilön i Sverige?

Sv: Minimilön i Sverige?

Och därmed är inte 80% av den lönen bättre än 10% av den? Jag hänger inte med i logiken. Tyvärr.

Av någon anledning tycker du att de svagaste ska ha det riktigt för jävligt med löner för 25kr/h, såvida de inte vill vara med i facket och vara arbetslösa. Jag tycker att det är dags att göra något effektivt åt det, via lagstiftning.

Nej de behöver inte var med i facket. Kollektivavtal gäller alla.

Men vi kan släppa den delen eftersom du tycker att de som är svagast på arbetsmarknaden ska ha sämre löner och villkor än andra. Det är som sagt inte att värna om de svagaste.

Det är förstås inte eller att värna om fri konkurrens och marknadsekonomi, eftersom du anser att företag som inte kan överleva på den fria marknaden ska subventioneras genom att de svagaste betalar. Inte heller det är att värna de svagaste utan att utnyttja dem.

Det är också att snedvrida marknaden.

Så varför ska osunda företag, som inte klarar konkurrensen subventioneras av de svagaste på arbetsmarknaden?
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Kollektivavtalets villkor omfattar endast de om är fackligt anslutna. Facket förhandlar för sina medlemmar, inte för dem som står utanför.

Det är ju exakt det som händer, som Du beskriver i en av de sista meningarna, de svagaste utnyttjas för att de behöver pengar till uppehälle. Ett sätt att få bukt med såväl utnyttjandet som existensen av icke-lönsamma företag är att lagstadga om minimilön!

Det skulle säkert också påverka arbetskraftsinvandringen dessutom. Var ett utmärkt reportage om detta i P1 morgon för ett par dagar sedan.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Vi kan självklart sätta en minimilön i lag som ligger en bra bit över kollektivavtalens ingångslöner. Självklart, för att det ska vara praktiskt, måste då kollektivavtalen följas fortfarande, vilket gör att det blir en dispositiv lag med kollektivavtal som gäller över lag.

Det skulle vara ett intressant experiment, men inte speciellt nyttigt. Tänk dig köerna för att få gå ut ur facket och slippa kollektivavtalen, och framförallt trycket på företagsledningen att omedelbart säga upp kollektivavtalen så att de med lägre ingångslön (avtalsenlig) kan få upp sina löner till den lagstadgade miniminivån.

Du pratar bara runt och runt. Minimilönen är till för att skydda de allra svagaste från det värsta utnyttjandet. För att inte ställa till och påverka ordningen vi haft på svensk arbetsmarknad måste därför minimilönen läggas emellan de 0kr/h som gäller idag och kollektivavtalens ingångslöner. Det är min absoluta uppfattning.

Du ställer helt enkelt inte upp på att förbättra 0kr/h till 75kr/h. Tydligen bättre att fortsätta med nuvarande ordning och därmed se till att de allra svagaste inte får en dräglig situation alls. Jag har förstått det, men babbla inte vidare om att skydda de svagaste.

Jag föreslår något som löser vissa problem, för en liten grupp, som utgör de allra svagaste. Till och med en enorm förbättring för vissa av dessa. Du begär status-quo och tycker att de minsann får fortsätta lida i 200 år till, tills det eventuellt är så att något fler företag tecknat avtal med fackförbunden. Lite för konservativt för min smak.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Det finns liksom anledningar till att socialdemokraterna i Tyskland strider benhårt för att få införa minimilöner. De värnar de svagaste. Det är inte något konstigt jag hittat på hemma på kammaren, utan är något som 20 EU-länder använder sig av.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Vi kan självklart sätta en minimilön i lag som ligger en bra bit över kollektivavtalens ingångslöner. Självklart, för att det ska vara praktiskt, måste då kollektivavtalen följas fortfarande, vilket gör att det blir en dispositiv lag med kollektivavtal som gäller över lag.

Det skulle vara ett intressant experiment, men inte speciellt nyttigt. Tänk dig köerna för att få gå ut ur facket och slippa kollektivavtalen, och framförallt trycket på företagsledningen att omedelbart säga upp kollektivavtalen så att de med lägre ingångslön (avtalsenlig) kan få upp sina löner till den lagstadgade miniminivån.

Du pratar bara runt och runt. Minimilönen är till för att skydda de allra svagaste från det värsta utnyttjandet. För att inte ställa till och påverka ordningen vi haft på svensk arbetsmarknad måste därför minimilönen läggas emellan de 0kr/h som gäller idag och kollektivavtalens ingångslöner. Det är min absoluta uppfattning.

Du ställer helt enkelt inte upp på att förbättra 0kr/h till 75kr/h. Tydligen bättre att fortsätta med nuvarande ordning och därmed se till att de allra svagaste inte får en dräglig situation alls. Jag har förstått det, men babbla inte vidare om att skydda de svagaste.

Jag föreslår något som löser vissa problem, för en liten grupp, som utgör de allra svagaste. Till och med en enorm förbättring för vissa av dessa. Du begär status-quo och tycker att de minsann får fortsätta lida i 200 år till, tills det eventuellt är så att något fler företag tecknat avtal med fackförbunden. Lite för konservativt för min smak.

Nej det är du som först sa att minimilönerna inte kan vara samma som kollektivavtal, på nåt konstigt sätt skulle det vara rättvist och bra att de svagaste på arbetsmarknaden genom lag har sämre villkor än vanligt folk.

Det är ett lite udda sätt att skydda de svagaste, att säga att de via lag ska ha det sämre än andra.

Din omsorg om fackföreningsrörelsen verkar vara en omvändelse under galgen. När du inser att du inte gynnar de svagaste genom minimilöner blir du plötsligt intresserad av fackföreningarna existens och inflytande.

Ska bli intressant att höra hur du förklarar att företag som inte klarar av att konkurrera, utan att de subventioneras av de svagaste, har ett existensberättigande i en marknadsekonomi.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Ska bli intressant att höra hur du förklarar att företag som inte klarar av att konkurrera, utan att de subventioneras av de svagaste, har ett existensberättigande i en marknadsekonomi.

Ja, precis - det blir ju liksom lite mera rättvist och mindre subvention när de tvingas steppa upp lönebetalningarna till 80% av avtalens nivåer än när de lagligt kan hålla sig på 10% av avtalens nivåer. Win-win, liksom.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Ska bli intressant att höra hur du förklarar att företag som inte klarar av att konkurrera, utan att de subventioneras av de svagaste, har ett existensberättigande i en marknadsekonomi.

I en strikt marknadsekonomi finns inte plats för de allra svagastes drägliga villkor. Om det är just det du vill ha, får du nog hitta något nyliberalt experiment annorstädes. Det är vi inte så intresserad av här i Sverige.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

I en strikt marknadsekonomi finns inte plats för de allra svagastes drägliga villkor. Om det är just det du vill ha, får du nog hitta något nyliberalt experiment annorstädes. Det är vi inte så intresserad av här i Sverige.

Inte ens du, eftersom du hävdar att de svagaste på arbetsmarknaden ska subventionera marknaden genom att ha sämre löner och villkor än andra.

Varför är du så angelägen om att de svagaste ska ha det sämre?
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Nu blandar du bort korten. Varför skulle man göra det ena, när man gör det andra?

Om skälet att införa minimilöner är att man vill hjälpa de svagaste, varför ska man då inte hjälpa dem till samma nivå där övriga löntagare befinner sig?

Om du inte vill det, har du en annan anledning.

Nej det är du som blandar bort korten.

Det är bara snack och retorik. Du vill inte hjälpa de svaga. Du värnar fackets makt. Den fackliga modell vi har klarar inte av att hjälpa de svagaste helt enklet men du vill ändå inte ändra i modellen. I din teori har alla kollektivavtal så i din teori behövs inte minimilöner. Problemet är att du tror att modell och verklighet är samma sak.

Det här är vänsterns stora problem historiskt. Det är bara de teoretiska modellerna som måste fungera. Verkligheten kan man blunda för.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Nej det är du som blandar bort korten.

Det är bara snack och retorik. Du vill inte hjälpa de svaga. Du värnar fackets makt. Den fackliga modell vi har klarar inte av att hjälpa de svagaste helt enklet men du vill ändå inte ändra i modellen. I din teori har alla kollektivavtal så i din teori behövs inte minimilöner. Problemet är att du tror att modell och verklighet är samma sak.

Det här är vänsterns stora problem historiskt. Det är bara de teoretiska modellerna som måste fungera. Verkligheten kan man blunda för.

Nej sjöberga vill av någon konstig anledning lagstifta om att de svagaste i samhället ska ha det sämre än andra.

Hon vill också att de svagaste i samhället ska via lagstiftning ska subventionera företag som inte klarar sig på marknaden.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

I en strikt marknadsekonomi finns inte plats för de allra svagastes drägliga villkor. Om det är just det du vill ha, får du nog hitta något nyliberalt experiment annorstädes. Det är vi inte så intresserad av här i Sverige.

Hur kommer det sig att du vill att de företag som inte kan överleva ska subventioneras av de allra svagaste?

Varför tycker du att de som har de sämst ställt ska hjälpa till i osund konkurrens?

Jag hävdar lika villkor, samma betalning, lika villkor.

Varför tycker du att vissa ska ha det sämre?
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Nej sjöberga vill av någon konstig anledning lagstifta om att de svagaste i samhället ska ha det sämre än andra.

Hon vill också att de svagaste i samhället ska via lagstiftning ska subventionera företag som inte klarar sig på marknaden.

Nej det är golit som vill att de svagaste skall ha det ytterligare sämre än vad Sjöberga vill. Allt för att värna facket. Resten är bara retorik
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Nej det är golit som vill att de svagaste skall ha det ytterligare sämre än vad Sjöberga vill. Allt för att värna facket. Resten är bara retorik

Nej på en rak fråga, så svarar sjöberga att minimilönen ska vara lägre än avtal.

Med andra ord, de svagaste ska ha det sämre än ändra.

De svagaste ska genom låga löner subventionera oseriösa företag.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Nej på en rak fråga, så svarar sjöberga att minimilönen ska vara lägre än avtal.

Med andra ord, de svagaste ska ha det sämre än ändra.

De svagaste ska genom låga löner subventionera oseriösa företag.

Och golit vill tydligen att de svagaste ska kunna tjäna nästan ingenting, dvs ha ett tillåtande förhållningssätt till anställningar som gränsar till slaveri.

Sedan när är 75kr mindre än 25 kr? Det är liksom här du bara valsar omkring. Verkligheten är 25 kr/h och jag vill ändra den till kanske 75kr/h. I verkligheten vill jag förändra till det bättre för de svagaste. Du tycker att det räcker att i din teoretiska värld ska inte denna verklighet finnas. Jag har förklarat att jag tycker att det är både konservativt och verklighetsfrånvänt. Och framförallt handlar det inte ens ett uns om att skydda de allra svagaste.
 
Senast ändrad:
Sv: Minimilön i Sverige?

Nu får golit nog läsa på lite grann.

Ett av de starkaste argumenten för minimilöner i Tyskland är att Tyskland konkurrerar på ojusta villkor genom att betala väldigt lite till de allra svagaste på arbetsmarknaden. Precis som i Sverige så har man ingen minimilönelagstiftning.

Det betyder att argumentet är att konkurrensen blir sundare med minimilöner, eftersom de svagaste slipper "subventionera" företagen lika hårt.

Nu får golit förklara hur behållandet av en högre subvention av svaga arbetstagare till osunda företag är bättre än att förändra till en mycket mindre subvention, helt enligt det resonemang golit fört i tråden i flera dagar nu.

Det börjar bli smått löjligt vid det här laget. Kontentan är att vi idag står på 0kr, jag vill ändra till 75kr, golit vill ändra till 120 kr. Men om det inte blir 120 kr så är det bättre att behålla nivån på 0 kr, i ett småbarnstrotsigt teoretiskt resonemang som inte har med verkligheten för de allra svagaste att göra.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Nej det är du som blandar bort korten.

Det är bara snack och retorik. Du vill inte hjälpa de svaga. Du värnar fackets makt. Den fackliga modell vi har klarar inte av att hjälpa de svagaste helt enklet men du vill ändå inte ändra i modellen. I din teori har alla kollektivavtal så i din teori behövs inte minimilöner. Problemet är att du tror att modell och verklighet är samma sak.

Det här är vänsterns stora problem historiskt. Det är bara de teoretiska modellerna som måste fungera. Verkligheten kan man blunda för.

Tack. Och min poäng är att en nivå för lagstadgad minimilön som ligger en bit under kollektivavtalen skulle undvika att påverka modellen för svensk arbetsmarknad på något avgörande plan. Eftersom den för alla utom de allra svagaste, fungerar ganska väl.

Men motståndet mot att göra det bättre för de allra svagaste grupperna är tydligen starkt hos vissa. Jag tror att det kommer att ändra sig, precis som i Tyskland. Argumenten är helt enkelt för starka.

Det lite roliga är att alla golits argument emot, egentligen är starka argument för att införa minimilön. De används på det sättet i Tyskland på ett övertygande sätt, som till och med fått Merkel med sig.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

minimilöner skulle vara ett skydd för dem som idag ofta är nära nog rättslösa.
De som för första gången får ett jobb, de som jobbar här men kommer från andra eu-länder.
För de allra flesta skulle det inte påverka alls eftersom man har avtalsenliga löner som aktörerna förhandlat fram centralt.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Nu får golit nog läsa på lite grann.

Ett av de starkaste argumenten för minimilöner i Tyskland är att Tyskland konkurrerar på ojusta villkor genom att betala väldigt lite till de allra svagaste på arbetsmarknaden. Precis som i Sverige så har man ingen minimilönelagstiftning.

Det betyder att argumentet är att konkurrensen blir sundare med minimilöner, eftersom de svagaste slipper "subventionera" företagen lika hårt.

Nu får golit förklara hur behållandet av en högre subvention av svaga arbetstagare till osunda företag är bättre än att förändra till en mycket mindre subvention, helt enligt det resonemang golit fört i tråden i flera dagar nu.

Det börjar bli smått löjligt vid det här laget. Kontentan är att vi idag står på 0kr, jag vill ändra till 75kr, golit vill ändra till 120 kr. Men om det inte blir 120 kr så är det bättre att behålla nivån på 0 kr, i ett småbarnstrotsigt teoretiskt resonemang som inte har med verkligheten för de allra svagaste att göra.


som vi sa från början så har olika länder olika villkor och behov. I Mali behöver slaveriet avskaffas, i Indien så behöver skuldslaveriet avskaffas.


Svaret på frågan.. varför de svagaste på arbetsmarknaden ska ha det sämre än andra har hittills varit att annars klarar sig inte företagen.

Av någon anledning tycker Sjöberga att de svagaste på den Svenska arbetsmarknaden ska ha det sämre än andra. Vederbörande är inte intresserad av att hjälpa dem.

Dessutom tycker sjöberga att företag som klarar av att konkurrera med företag på en fri marknad, ska subventioneras av de svagaste på arbetsmarknaden.

Ja ja....
 
Sv: Minimilön i Sverige?

minimilöner skulle vara ett skydd för dem som idag ofta är nära nog rättslösa.
De som för första gången får ett jobb, de som jobbar här men kommer från andra eu-länder.
För de allra flesta skulle det inte påverka alls eftersom man har avtalsenliga löner som aktörerna förhandlat fram centralt.

Skulle det? Det kommer inte att falla under allmän åtal, ingen skulle vara intresserad av att driva processen.

Det vore ju en sak om minimilönen sattes till avtalsenlig lön, men av någon konstig anledning ska den vara lägre....

Vill man värna de svagaste är det väl rimligt att de får samma villkor som andra, inte sämre?
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Tack. Och min poäng är att en nivå för lagstadgad minimilön som ligger en bit under kollektivavtalen skulle undvika att påverka modellen för svensk arbetsmarknad på något avgörande plan. Eftersom den för alla utom de allra svagaste, fungerar ganska väl.

Men motståndet mot att göra det bättre för de allra svagaste grupperna är tydligen starkt hos vissa. Jag tror att det kommer att ändra sig, precis som i Tyskland. Argumenten är helt enkelt för starka.

Det lite roliga är att alla golits argument emot, egentligen är starka argument för att införa minimilön. De används på det sättet i Tyskland på ett övertygande sätt, som till och med fått Merkel med sig.

Fast det är du som säger att de svagaste inte ska ha det bättre. De ska ha det sämre. Varför ska de inte ha samma villor som andra?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp