Miniserier / serier med långa avsnitt och korta säsonger

Downton Abbey, North & South, Pride & Prejudice och Miss Fisher's Murder Mysteries har jag sett! Gillar alla. Doctor Who har jag försökt mig på men gillar inte:o
 
Game of Thrones, är visserligen inte brittisk, ca 50 min avsnitt, 10 avsnitt per säsong, (3 eller 4 säsonger nu) Medeltid, lite fantasy men det är ingenting det kretsar runt.
Orange is the new black, handlar om en tjej som hamnar i kvinnofängelse, amerikansk lite komedi, en utav de bästa jag sett, avsnitt är ca 50 min långa, ca 13 avsnitt per säsong (2 säsonger).
 
Whitechapel
Ripper Street

Kanske ska tillägga att dessa är korta serier. 6-8 avsnitt per säsong.
 
Senast ändrad:
Att ingen tipsat om Breathless som gick på svt för några månader sedan. Brittisk serie som utspelar sig på 60-talet :)
 
Jag är förtjust i Wire in the Blood. Det är en brittisk deckare, den gick på tv4 för några år sedan vill jag minnas. Tycker att den står ut lite från alla dussinkriminalserier genom att Tony Hill är en finfin karaktär.
 
Kanske heeeelt fel genre men game of thrones är ca 1h långa och ungefär 10avsnitt i en säsong. Likaså True blood :)
 
En serie som är riktigt riktigt bra - fast inte brittisk - är den tyska Weissensee. Handlar om livet i det forna Östtyskland och vilket helvete de hade där. Kan verkligen rekommenderas.
 
Jag är förtjust i Wire in the Blood. Det är en brittisk deckare, den gick på tv4 för några år sedan vill jag minnas. Tycker att den står ut lite från alla dussinkriminalserier genom att Tony Hill är en finfin karaktär.

ÄLSKAR Tony Hill .... Klart den bästa brittiska serien ! Heter "Mord i sinnet" på svenska. Har alla säsonger på dvd =) Letar böckerna som en galning, men har bara lyckats hitta typ 3 av alla :(
 
Sedan måste jag tipsa om The Paradise igen, såg att någon nämnde lite snabbt! Har precis sett om första säsongen :love:
 
ÄLSKAR Tony Hill .... Klart den bästa brittiska serien ! Heter "Mord i sinnet" på svenska. Har alla säsonger på dvd =) Letar böckerna som en galning, men har bara lyckats hitta typ 3 av alla :(

Hm, det är ju inte riktigt så att böckerna som serien är baserad på är helt identiska vill jag minnas. Sedan har ju Val McDermid skrivit en del annat, så det är lätt att blanda ihop. Men annars brukar väl hennes böcker finnas lättillgängliga? :) Gjorde en snabb sökning på adlibris, och där fanns många!
 
ÄLSKAR Tony Hill .... Klart den bästa brittiska serien ! Heter "Mord i sinnet" på svenska. Har alla säsonger på dvd =) Letar böckerna som en galning, men har bara lyckats hitta typ 3 av alla :(


Klistrar in från wiki.


Serien om Carol Jordan och Tony Hill[redigera | redigera wikitext]
 
Klistrar in från wiki.


Serien om Carol Jordan och Tony Hill[redigera | redigera wikitext]


Jo den första har jag läst ... Och nej jag vet att böckerna skiljer sej men det gör det ju ALLTID ;) därför som jag vill läsa dom (och i ordning ;) ) eftersom jag verkligen gillar serien... Och Sjöjungfrun gjorde mej inte besviken ;) Det va som att läsa en helt ny (men bra :) ) bok trots att jag som sagt "kan" serien =)

Gillar Val McDermid starkt vad gäller böcker ... Hon skriver inte så "förutsägbart" och läser gärna hennes andra kriminalserie (Kate Brannigan) och hennes andra "fristående" deckare... Hon är en av mina favo författare i genren.. =)
Men som sagt jag vill gärna läsa böcker i den ordning de kom ut då som i Mord i sinnet fallet så följer du ju utvecklingen mellan Tony och Carol mm .. Då vill jag inte läsa dem så man "hoppar" ;)
 
Jo den första har jag läst ... Och nej jag vet att böckerna skiljer sej men det gör det ju ALLTID ;) därför som jag vill läsa dom (och i ordning ;) ) eftersom jag verkligen gillar serien... Och Sjöjungfrun gjorde mej inte besviken ;) Det va som att läsa en helt ny (men bra :) ) bok trots att jag som sagt "kan" serien =)

Gillar Val McDermid starkt vad gäller böcker ... Hon skriver inte så "förutsägbart" och läser gärna hennes andra kriminalserie (Kate Brannigan) och hennes andra "fristående" deckare... Hon är en av mina favo författare i genren.. =)
Men som sagt jag vill gärna läsa böcker i den ordning de kom ut då som i Mord i sinnet fallet så följer du ju utvecklingen mellan Tony och Carol mm .. Då vill jag inte läsa dem så man "hoppar" ;)

Okej, tänkte att du kanske inte hade "koll" eftersom du sagt att du bara hittat tre. För det är väl inga problem, tror att de flesta finns som pocket på en internethandel nära dig :) Jag tycker också om McDermid, det rimmar inte väl med mina studier i litteraturvetenskap, jag borde inte alls ääääälska brittiska deckare. Men det gör jag. För att inte tala om Harry Potter. :D Jag önskar att jag enkom älskade klassiker, men även om jag gör det så gillar jag pinsamt mycket låg litteratur :)
 
Land girls! Ingen aning om hur många säsonger (i alla fall 2) och har nog inte sett mer än tre avsnitt:p
Handlar om livet under andra världskrigets England på en gård där det bor "land girls" som arbetar på gården och deras liv kring detta med kärlek och sorg.

Allt ligger på svt play! 10 avsnitt, första går att se två dagar till
"Brittisk serie som utspelar sig under andra världskriget, på hemmafronten och den engelska landsbygden. Huvudpersonerna är fyra unga kvinnor som utkvarteras till ett gods på landsbygden för att göra sin plikt som civilister i WLA (Women's Land Army)."
 
Jag tycker också om McDermid, det rimmar inte väl med mina studier i litteraturvetenskap, jag borde inte alls ääääälska brittiska deckare. Men det gör jag. För att inte tala om Harry Potter. :D Jag önskar att jag enkom älskade klassiker, men även om jag gör det så gillar jag pinsamt mycket låg litteratur :)
Men vilken snobbig diss av alla som gillar deckare :p. "Låg litteratur", orka bry sig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp