Minnesdumpning bluescreen

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare j0jjje
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 254
J

j0jjje

Hej!

Min laptop krånglar väldigt mycket och jag får hela tiden bluescreen när jag surfar eller dylikt. Det enda jag hinner läsa innan den startar om är något i stil med ; IRQ LESS OR EQAUL. Någon som vet vad det betyder eller hur man fixar det?

Är inget datageni så ett ganska utförligt och förklarande svar skulle uppskattas!

Sv: Minnesdumpning bluescreen

Hej jojjje!

Ville kolla med dig om detta händer direkt när du startar datorn, eller om datorn startar upp Windows (eller det operativsystemet som du använder) och sedan blir det blåskärm när du skall ut på internet? Har du haft din laptop länge? Har du datorn stående på ett bord, eller har du den i t ex knät när du arbetar på den?

Hade ett liknande problem, fast på min stationära dator och det slutade med att jag fick köpa en ny hårddisk och ominstallera Windows, tyvärr!! :cry: Visade sig att hårddisken "lagt av"/blivit fel på. Du kan ju alltid vända dig till en dataserviceaffär, och få den kollad, för enkelhets skull, men kolla då vad de skulle ta för detta. Om din laptop är såpass ny, att du fortfarande har garanti kvar på den, skall du lämna in den tycker jag, så får de kolla den där du köpte den.

MvH

Laptopen är run 1.5 år gammal och det var tyvärr bara 1 års garanti på den. Har Windows som operativsystem.

Datorn ger mig inte bluescreen direkt när jag startar den utan lite då och då när den känner för det. Oftast i samband med att jag kollar på film eller surfar på nätet men även när jag lyssnar på musik och inte ens rör datorn.

Den står på bordet och jag har blåst ur fläkten för säkerhetsskull men det var inget som hjälpte mig då datorn fortfarande krånglar.

Antagligen ett 0xA, IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL. Tyvärr är det ett sådant fel så även om man vet vad det innebär kan orsaken vara en mängd olika saker. Allt från felaktig drivrutin till trasigt RAM.

Har precis suttit och hjälpt min kompis mamma med en dator som betedde sig likadant. Hon hade två minneskort och jag slet ut det ena. Jag hade tur med en gång och fick tagit ut det felaktiga direkt. :p Så jag hade provat att byta minnet helt enkelt.
Och när du ändå håller på så formatera datorn. Så ska det förhoppningsvis fungera sen. Lycka till!

Liknande trådar

N
IT & mobiler De senaste månaderna har vår laptop börja krångla. Skärmen blir helt blå och det står något om minnesdumpning. Mer än det hinner jag...
Svar
18
· Visningar
2 413
Senast: Baka_kun
·
1
Träning Hej, jag har nyligen köpt häster i Polen. För att hämta dom har jag gjord en rundringning på flera ställen och hyrd en hästsläpp. Jag...
Svar
1
· Visningar
897
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka