minnesdumpning

N

Nate

De senaste månaderna har vår laptop börja krångla. Skärmen blir helt blå och det står något om minnesdumpning. Mer än det hinner jag inte läsa förrän datorn startar om. Nu är jag less på detta. Det inträffar nästan en gång om dagen och det är riktigt störande när man är mitt inne i någonting.

Vad är minnesdumpning? Varför gör den såhär? Och viktigast av allt - hur får jag den att sluta? :devil:
 
Sv: minnesdumpning

De senaste månaderna har vår laptop börja krångla. Skärmen blir helt blå och det står något om minnesdumpning. Mer än det hinner jag inte läsa förrän datorn startar om. Nu är jag less på detta. Det inträffar nästan en gång om dagen och det är riktigt störande när man är mitt inne i någonting.

Vad är minnesdumpning? Varför gör den såhär? Och viktigast av allt - hur får jag den att sluta? :devil:
Vad är det: Minnesdumpning finns i lite olika nivåer men den skriver ner delar av minnet till en fil för att man ska kunna felsöka vad som gick fel.
Varför: För att något gick allvarligt fel...
Sluta: Beror på vad som gick fel. Ett bra första steg är att stänga av automatiska omstarten, så du hinner läsa vad det står.
Gå in under Egenskaper för Den här datorn, fliken Avancerat, Inställningar under kategorin Start och återställning: Kryssa ur Starta om automatiskt.

Minnesdumpning = vad windows gör när något går så fel att det inte går att fortsätta (dvs antagligen någon dum tredjepartsdrivrutin eller ett hårdvarufel), oavsett vad som faktiskt orsakade felet. Många program gör egna minnesdumpar ifall de kraschar, bara för att kunna hitta felet. Minnesdumpningen i sig är inget fel och säger ingenting om vad felet är.
 
Sv: minnesdumpning

hur gammal är datorn?
blir den varm?
har du dammat ur den?
installerat något nytt program på sistondet?
 
Sv: minnesdumpning

Sitter du med datorn i knät i soffan med en filt under? Går fläkten som ett nystartat JAS-plan?

Isåfall är risken stor att du överhettar datorn genom att inte ge den tillräcklig kylning. Testa att köra datorn på ett hårt underlag så ventilationen funkar och se om det går bättre. Ev öppna undersidan och blås bort dammet i CPU-fläkten.
 
Sv: minnesdumpning

Oj, glömde bort den här tråden...

Det är en laptop som är ungefär 2 år gammal. Hur dammar man ur en sådan? Den blir lätt varm ja. Har automatisk handvärmare för höger hand genom fläktutblåset :rofl:

Får för mig att den minnesdumpar med tätare intervall när jag kollat på mycket bilder på nätet. Exempelvis bildtrådar etc. Samt när jag inte startat om den på länge. Eftersom att den tar sån jäkla tid på sig så blir det lätt att jag sätter den på zzz när jag går ifrån den istället för att starta om.
 
Sv: minnesdumpning

tryckluft på burk, endast korta duttar dock, in i utblåset. blåser du för länge kan fläktarna snurra för snabbt, vilket får till följd att kullagren, eller troligare, glidlagren skär ihop.

finns på biltema eller classe.
 
Sv: minnesdumpning

Dammsug den när den är avstängd om det nu är problemet :p Det blev så med min gamla dator har jag för mig, men kommer inte ihåg hur vi fixade den :S Men du kan ju prova att dammsuga den där luften går ut
 
Sv: minnesdumpning

absolut inte där luften kommer ut, då sliter du bara in dammtussarna och hårstråna längre in i fläktarna/kylflänsarna.
 
Sv: minnesdumpning

En dammsugare blåser in, inte ut ju, då kan det ju inte åka längre in :S
 
Sv: minnesdumpning

Jo, för om du suger där luften kommer ut, så kommer ju det damm etc som fastnat genom luftintaget att fastna hårdare i fläkt och kylfläns.
 
Sv: minnesdumpning

Att blåsa ur fläkten har inte hjälpt. Var hittar jag "egenskaper för den här datorn"?

Av det jag har hunnit läsa när det blir blåskärm så står det något om fysiskt minne. Ev att fysiskt minne är fullt. Säger det er någonting?
 
Sv: minnesdumpning

Högerklicka på "Den här datorn", välj Egenskaper.
Alternativt gå in i Kontrollpanelen och välj System, eller tryck Win+Break.
 
Sv: minnesdumpning

Så nu är det fixat. Bara att vänta på att den kajkar ihop igen då och hinna läsa vad som faktiskt står på blåskärmen. Tack!
 
Sv: minnesdumpning

Dags för gissningslek då. Jag gissar på antingen IRQ_LESS_OR_EQUAL eller det gamla trista felet i nvdisp.dll
 
Sv: minnesdumpning

Så... efter en helt dags onödigt surfande istället för att plugga som jag borde :angel: så dog datorn igen.

Här är det kompletta meddelandet i blårutan:

"Ett fel uppstod och windows har stängts för att förebygga problem med din dator.

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

Om detta är första gången du ser detta meddelande, bör du starta om datorn. Om meddelandet visas igen, bör du utfölja följande steg:

Kontrollera att all ny maskin- och programvara är korrekt installerad. Om det här är en ny installation, kan du kontakta maskin- eller programvarutillverkarna om du behöver specifika filer för windows.

Om problem kvartstår kan du prova att inaktivera eller ta bort nyinstallerad maskin- eller programvara. Inaktivera alternativ för BIOS-minnet som exempelvis caching eller shadowing. Så här för du om du måste använda felsäkert läge för att ta bort eller inaktivera komponenter: Starta om datorn, tryck F8 för att visa listan avancerade startalternativ och välj felsäkert läge.

Teknisk information:
*** STOP: 0x00000050 (0xFE42F000, 0x00000000, 0x80537072, 0x00000000)

Påbörjar dumpning av fysiskt minne. Dumpning av det fysiska minnet är klar. Kontakta systemadministratören eller teknisk support om du behöver hjälp."

Inte för att jag blev något smartare av detta :confused:
 
Sv: minnesdumpning

o yay, kan det vara ett av dina ramminnen, eller kanske din hårddisk. intressant :D

börja nu med detta, du ska ladda ner Ultimate Boot Cd, http://www.ultimatebootcd.com/ , och bränna det till en tom cd-skiva.

verktyget du ska köra heter memtest86, och kan ta ett par timmar om du har otur. det borde ligga under mainboard tools, du kan ev få leta lite. minsta lilla felmeddelandet du får, så ska du skriva av vad det står och skriva in det här så att vi kan läsa.
ev vill du att det ska gå snabbare, så hittar du minnesmodulen på undersidan av datorn, under en lucka vanligtvis. det du tittar efter nu är om du har en eller två moduler, har du bara en, flytta den till en annan ledig kontakt och kör igen.
får du samma felmeddelande då är det minnet som är trasigt, och du bör ta med det till en datorbutik och köpa ett nytt, på öppet köp med förbihållet att datorn ska klara av memtest86 utan att ge felmeddelande.
 
Sv: minnesdumpning

Låter som en dålig drivrutin. (Ifall inte memtest86 ger något då, dåliga ram-stickor kan ge lite alla möjliga, roliga fel.) Installerat något runt tiden det började krångla?

Nördig förklaring av meddelandet:
Ett page fault är vad man får om den minnessidan som programmet vill åt inte finns i RAM, utan har skyfflats ut till lägre steg av minnet (swap-filen på hårddisken t.ex.). Det i sig är inget problem, utan inträffar hela tiden. Programmet får helt enkelt ta en paus tills sidan har laddats in och finns tillgänglig. De lägre nivåerna av systemet, kerneln, däremot ska aldrig få page faults. Deras allokerade minne ligger istället permanent i RAM-minnet. Om den sidan de vill åt dock faktiskt har skickats ut så får man det här felmeddelandet.
Felande hårdvara, speciellt minnesmoduler/moderkort/cpu, kan förstås få datorn att spåra ur en aning och skicka ner den på ett spår som i slutänden leder till det här felet. Utan att sätta in en debugger är det bästa sättet att helt enkelt testa hårdvaran, och börja med memtest.
 
Sv: minnesdumpning

ptja, jo, en urspårad pagefile kan även det ge det felet. vet inte hur jag lyckades men fick en gång en pagefile som hade negativ filstorlek, det som löste det var att byta ut flatkabeln till hårddisken samt att dra om den, längre bort ifrån chassifläkten (gammalt härligt AT chassi med 230v fläkt i fronten)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 530
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 872
Senast: Snurrfian
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 424
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 863
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp