Minska (/sluta?) med vila

Min dotter blir 3 i februari och sover fortfarande på dagen, brukar landa på mellan 40 minuter till 2,5 h, allt beroende på dagsform. Är aldrig problem att natta, så hon får sova på dagen ett tag till :)
 
När har ni minskat eller nästintill slutat med vila? Sexåringen hade stort behov av vila och vilade tills han var typ tre. Men ena tvillingen är seg att lägga nu på kvällarna. Hon är snart 1,5 år. De har hittills fått sova så länge de vill på dagarna. Idag sov hon kanske 45 min, brukar kunna vara upp till 2 h. Trodde det skulle gå lättare idag, dock blev vilan sen, så det kanske påverkar. Tycker dock det känns tidigt att minska vilan och aktivt väcka. Men vill ju kunna natta också…
Mina tre har slutat runt 2 års ålder, då har det varit nästan omöjligt att få dem att sova på dagen
 
När har ni minskat eller nästintill slutat med vila? Sexåringen hade stort behov av vila och vilade tills han var typ tre. Men ena tvillingen är seg att lägga nu på kvällarna. Hon är snart 1,5 år. De har hittills fått sova så länge de vill på dagarna. Idag sov hon kanske 45 min, brukar kunna vara upp till 2 h. Trodde det skulle gå lättare idag, dock blev vilan sen, så det kanske påverkar. Tycker dock det känns tidigt att minska vilan och aktivt väcka. Men vill ju kunna natta också…
Vår dotter slutade nog strax efter 3 års ålder, men hade perioder hon inte sov från kanske 2. Men vi kör fortfarande vila efter lunch om vi är hemma, bok eller padda (padda svårt med en 1,5 åring kanske) ca 45 min. Hon verkar fortfarande behöva det (fyller 5 i sommar) på förskolan vilar alla barnen (3-6) år med saga eller film efter lunchen på madrasser fortfarande. De som inte behöver går upp när sagan är slut.
 

Liknande trådar

Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 418
Senast: cewe
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 044
Senast: Scata
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 118
Senast: __sofia__
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 225
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp