Minska tryck från sadel

Kaffeekopp

Trådstartare
Hej där!

Jag har precis varit iväg och lånat hem en ny sadel. Enda kruxet med den är att den trycker precis bredvid manken, typ där sadelkåpan med knästödet sitter fast i sitsen (hej, jag är dålig på att förklara...) :( Finns det någon pad man kan använda för att minska trycket på lillpållen? :bump:

Sv: Minska tryck från sadel

Det är ett tecken på att sadeln inte fördelar trycket som den ska. Sadeln passar helt enkelt inte. Det finns ingen padd som hjälper detta.

Det låter som om det är ortspetsarna som du beskriver och då är sadeln för smal helt enkelt. En vidare bomvidd!

Tackar för svar! Då lär det väl bli att lämna tillbaka sadeln då...

Men om man har en vidare bomvidd, blir den inte " större" över manken då, dvs att det blir mindre plats? För den här bomvidden ger precis lagom plats där...

Det är mycket som ska funka för att sadeln ska passa. Bomformen ska vara rätt, ortspetsarna ska vara vinklade rätt, vidden ska vara rätt och stoppningen ska vara rätt för hästen.

Om ett av dessa fär fel är sadeln fel. Att ta en sadel som nästan passar gör att alla andra förutsättningar blir förändrade också. En sadel som ser ut att ligga OK fast kanske lite trång, kan bli helt katastrofal i nästa bomvidd för då märks det att bomformen är fel också. Det syns inte lika tydligt när den är för smal.

Det är bara att fortsätta prova. Enklast är att åka till en duktig utprovare, de har ofta bra tips på vad som kan passa (märke och modell),

Håller med alla ovanstående. Lägger till: guld om man hittar en duktig sadeltillpassare (SKA kunna sadelmakeri). Då slipper man kompromissa med "nästan rätt" och man kan dessutom finjustera sadeln efter behov. Hittar man rätt person kan man också få andra bra synpunkter om hästen (på samma sätt som man får om man har en bra hovis).

Har en sadelutprovare 5 min från stallet, men dock har jag hört mycket skit om honom... Blir väl till att kontakta nån annan...
Tyckte bara att det var lite skumt, för vi har lånat en precis likadan sadel till honom innan med exakt samma bomvidd, och den passade bra och gav inte sånt tryck.. Tack för synpunkterna i alla fall!

Hästen kanske har ändrat sig i ryggen? Sadeln kanske är nyomstoppad eller inte omstoppad på länge? Formad för en annan häst?

Bara för att det är samma modell och samma märke betyder det inte att de ser exakt likadana ut. Som Lovisaleonora_ sa kan det bero på när de stoppades om, om den ena är bättre stoppad än den andra, den ena kanske har mer stoppning än den andra vilket påverkar hur sadeln ligger osv.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Min häst har ganska rak rygg, väldigt hög manke, dåligt med ryggmuskler och ganska stora rörelser. Det har skapat problem då jag...
Svar
10
· Visningar
1 329
Senast: Freazer
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar... 2
Svar
33
· Visningar
4 331
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av... 2
Svar
20
· Visningar
4 821
Senast: Ramona
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 365
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka