Minskningen av bränslepriser

Media verkar inte jätteintresserade av av att rapportera om saken fast folk vill veta, men lite info finns om du googlar. Annars får du bara vänta till nästa årsskifte och se om diselpriserna sjunker. Jag kan tillägga att alla partiet utom SD röstade för saken när det var uppe i riksdagen, men sedan ångrade sig bland annat KD. De hade nämligen inte förstått innebörden av vad de var med och bestämde. Men när vi över en natt fick världens dyraste diesel och folk blev förtvivlade och arga insåg de sitt misstag.
Fast nu bladdrar du igen. Var är det där avtalet du snackar om. Du snackar runt runt utan att komma till skott.
 
Fast nu bladdrar du igen. Var är det där avtalet du snackar om. Du snackar runt runt utan att komma till skott.
Gäsp. Trådstartaren ville veta varför vi ännu inte fått utlovade prissänkningar och nu har jag förklarat det. Med tanke på hur mycket off-topicpladder det är i tråden borde det uppskattas.
 
Gäsp. Trådstartaren ville veta varför vi ännu inte fått utlovade prissänkningar och nu har jag förklarat det. Med tanke på hur mycket off-topicpladder det är i tråden borde det uppskattas.
Nej du förklarar det inte alls utan sprider ouppbackad propaganda. Finns det där avtalet du påstår finns så måste du ju kunna länka till det. Med din aversion att ge en länk så antar jag att du bara läst något på nätet som du okritiskt sprider vidare utan kunskap om sanningshalten.
 
Dieseln kostar fortfarande 22-23kr och det beror på den så kallade reduktionsplikten, alltså inblandning av svindyrt syntetmaterial. Det var detta som gav oss världens dyraste diesel. Här skall regeringen minska mängden till EU-nivå och det kommer göra 4-6kr per liter. Men förra regeringen skrev kontrakt med Preemraff som måste gå ut först, vilket dröjer ända till årsskiftet 2024...
Nej jag skulle inte säga att Sverige har världens dyraste diesel. Senast jag roadtrippade i Europa (vilket var i somras) var det väldigt lika priset och skulle nog säga att Sverige låg något i nederkant jämfört med Holland, Belgien, Tyskland och Frankrike
 
Nej jag skulle inte säga att Sverige har världens dyraste diesel. Senast jag roadtrippade i Europa (vilket var i somras) var det väldigt lika priset och skulle nog säga att Sverige låg något i nederkant jämfört med Holland, Belgien, Tyskland och Frankrike
Det är det som jag inte fattar, så många som säger "detta händer BARA i Sverige".
Eh nej, det är samma problem i resten Europa med matpris, bränsle, el...
 
Dieseln kostar fortfarande 22-23kr och det beror på den så kallade reduktionsplikten, alltså inblandning av svindyrt syntetmaterial. Det var detta som gav oss världens dyraste diesel. Här skall regeringen minska mängden till EU-nivå och det kommer göra 4-6kr per liter. Men förra regeringen skrev kontrakt med Preemraff som måste gå ut först, vilket dröjer ända till årsskiftet 2024...
Inblandningen av kalhuggen skog som har en återväxt på 100 år medan vi måste reducera koldioxidutsläppen på 30, dvs inte förnybar inom spannet. Men med mycket påverkan på biologisk mångfald och ökade koldioxidutsläpp från de kalhuggna områdena, från när man bränner biobränslet och minskat koldioxidupptag från skogen, eftersom den inte längre finns.

Att bensinen kostar med nära vad den kostar samället är ju däremot egentligen ganska rättvisande.
 
Ja, det som främst gör skillnad vid jämförelser är ju vår höga moms (näst högst i EU). Men prisutvecklingen idag är ju i grunden liknande överallt pga inflationen.
Ja absolut, men det ska ju igenom en del instanser. Det är ju inte så enkelt för ett nytt parti att säga vi sänker momsen, när det ska dras runt ett par varv.
Sen finns det många fördelar med att det tar sin tid.
 
Det är det som jag inte fattar, så många som säger "detta händer BARA i Sverige".
Eh nej, det är samma problem i resten Europa med matpris, bränsle, el...
Det är ju så Svärjevännerna gapar och hojtar. De försöker få det till att vi är ett ensamt land i förfall.
Kan ju iofs hålla med fast tvärt om, det är ett jävla förfall att ett ultrakonservativt parti har fått så mycket makt
 
Jag kan ärligt talat inte nämnvärt mycket om politiken varken i Sverige och hur mycket folket i Bryssel har att styra över våra bränslepriser. Men det Jimmy och (sd) snackade om vad beträffar 10 kronors sänkning har jag svårt att EU skulle acceptera. Kollar man på samtliga EU-länder så ligger bränslepriserna på ungefär samma nivå i alla länder. Några länder undantagna naturligtvis som rent generellt har lägre priser på det mesta.
 
Jag kan ärligt talat inte nämnvärt mycket om politiken varken i Sverige och hur mycket folket i Bryssel har att styra över våra bränslepriser. Men det Jimmy och (sd) snackade om vad beträffar 10 kronors sänkning har jag svårt att EU skulle acceptera. Kollar man på samtliga EU-länder så ligger bränslepriserna på ungefär samma nivå i alla länder. Några länder undantagna naturligtvis som rent generellt har lägre priser på det mesta.
:eek:
Hur blir man bannad så snabbt som ny medlem?
 
"I valrörelsen lovade partierna i regeringsunderlaget kraftiga sänkningar av priset på bensin och diesel. SD gick längst och lovade 10 kronor lägre pris vid pumpen för diesel. Moderaternas bud var 5 kronor.

Men i budgeten för 2023 blev sänkningen bara en bråkdel av det – 41 öre för dieseln och 14 öre för bensinen.

Regeringen har dock försvarat sig genom att peka framåt. I regeringsförklaringen utlovades att inblandningen av förnybara bränslen i bensin och diesel, kallad reduktionsplikten, ska sänkas till EU:s lägstanivå. Exakt vad det innebär är oklart, men näringsminister Ebba Busch (KD) sa inför valet att nivån skulle sänkas från dagens 30,5 procent till 6 procent för diesel och ligga kvar där ”ganska lång tid framöver. Även M vill se en reduktionsplikt för diesel på 6 procent medan SD vill sänka till 5 procent. Det bedöms kunna sänka dieselpriset med 5–7 kronor per liter.

Nu kan DN avslöja att regeringen kan vara på väg att svika även det löftet. I tysthet har regeringen börjat undersöka en enbart marginell sänkning av reduktionsplikten, långt från den utlovade lägstanivån inom EU.

Orsaken är enkel. Om reduktionsplikten sänks så mycket som utlovats kommer Sverige att bryta mot EU:s utsläppskrav – något som kan komma att kosta mångmiljardbelopp.

– Regeringen har nog lovat saker som man inte riktigt förstod vad de innebar, säger en källa till DN.

– Det har inte varit en helt verklighetsförankrad debatt om reduktionsplikten, säger en annan källa."

https://www.dn.se/ekonomi/dn-avsloj...-om-reduktionsplikten-eller-betala-miljarder/


Hur är det möjligt att vi har fått en sån här regering? Var är ansvarskänslan? Kompetensen? Att leda ett land är ingen lekstuga. En valrörelse är ingen pingismatch. Sanslöst.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
858
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp