Minsta mått på ridbana?

western_wannabe

Trådstartare
Funderar på att anlägga en enklare ridbana i den del av sommarhagen som tillhör vår tomt (större delen av hagen arrenderar jag) och funderar på måtten. Tänkte mig först en fyrkant typ picadero men funderar nu på om jag får plats med en rektangulär bana med möjlighet att rida på långsida och två volter(även om de kommer överlappa varandra)

20x60 är totalt uteslutet. Jag funderar lite på 15x30? 15m-volter funkar ju att rida på, och på 30 m ryms ju åtminstone några galoppsprång. Kommer jobba omväxlande med markträning, tömkörning och markarbete uppsuttet... Någon som har en lite mindra bana? Funkar det bra?

Sv: Minsta mått på ridbana?

Själv har jag gjort en "volt" som är som en enda stor rund hage just nu, då vi inte fått in grus/sand i den än.
Den har diametern 18 m så jag ska kunna longera och i nödfall även rida.
Jag ville inte ha några hörn i den ifall att man vill använda den som sjuk/hingsthage (staketet är 180 cm högt)....

min är bara 16x26 jag lös longerar mest och rider lite markarbete i skritt och nått travsteg, den tillgodo ser mina behov alldeles utmärkt.

Jag skulle inte göra den mindre än 20 m åt nåt håll, däemot skulle jag kunna tänka mig ha en ridvolt 20x20 m. Min bana är 20x35m, den var nån meter smalare förut och det gör stor skillnad.

för ridning så håller jag med Elektron, under 19-20m på någon av sidorna blir ganska trångt.

Funderar på att anlägga en enklare ridbana i den del av sommarhagen som tillhör vår tomt (större delen av hagen arrenderar jag) och funderar på måtten. Tänkte mig först en fyrkant typ picadero men funderar nu på om jag får plats med en rektangulär bana med möjlighet att rida på långsida och två volter(även om de kommer överlappa varandra)

20x60 är totalt uteslutet. Jag funderar lite på 15x30? 15m-volter funkar ju att rida på, och på 30 m ryms ju åtminstone några galoppsprång. Kommer jobba omväxlande med markträning, tömkörning och markarbete uppsuttet... Någon som har en lite mindra bana? Funkar det bra?
Mina föräldrar är stolta ägare till ett runt (!) ridhus byggt på 1930-talet, som har en diameter på 18 meter. Min mor tränade sina dressyrhästar hela vintern i detta ridhus utan problem, och det är många unghästar som blivit inridna i det lilla ridhuset under årens lopp.

paddocken hemma på mina föräldrars gård var tidigare ca 18x35. det var lite trångt på kortsidorna men med ponny funkade det bra :).
nu är den dock breddad till 22x40 och känns helt plötsligt väldans stor!

tycker väl att mindre än 18 sidorna skulle jag inte vilja ha, helst inte under 20.
sen kan den ju vara 20x30 tex..

Min är ju så liten för att den inte går att få större :cry:

Men samtidigt är jag ju nu van att rida i ett ridhus som har måttet 17 x 42 så klarar jag att rida på volt där kan jag nog ha en volt på 18 m i diameter hemma :)

jag tycker det är väldigt lite... ska man först anlägga en ridbanan så är det lika bra att göra det ordentligt!

beror även på hur stora hästar man har. jag har 20 (22 om man rider helt ut i hörnen)x60 och det känns inte alls stort. 20x30 blir som en stor volt för min stora häst. har man ponny eller småhästar som inte rör sig så stort så känns det ju annorlunda.

Min är ca 17*17 och den är för liten tycker jag. Skulle dock inte ha några problem om den var t ex. 17*30 eller så. Tycker inte att det gör så mycket om den är lite smal, men jag saknar längd. Dottern kan med sin d-ponny träna LC-program på volten som den är nu, men det är med nöd och näppe.

Jag har börjat spåna på att bygga ett enkelt ridhus, men funderar på mått och underlag..
17*30 låter överkomligt, det blir nog inget fullskaligt 20*40 i alla fall. Men sen undrar jag om man måste gjuta under, och vad har man då på sen, eller om det funkar att lägga grus och nåt finare på, för att få ett dugligt underlag?
Om man inte gjuter kanske det fryser och riskerar bli knöligt osv? Jag vet att det åtminstone är bra mark på platsen, självdränerande "sandjord".

Vad säger ni, ni som vet?:)

Mina föräldrar är stolta ägare till ett runt (!) ridhus byggt på 1930-talet, som har en diameter på 18 meter. Min mor tränade sina dressyrhästar hela vintern i detta ridhus utan problem, och det är många unghästar som blivit inridna i det lilla ridhuset under årens lopp.

Åh, vad läckert det låter, kan du inte lägga ut lite bilder? :)

TS, vårt stall har en bana på ca 17 X 35, funkar perfekt för ponnyerna men för min storhäst känns det väldigt litet. Här fick man ta det utrymme som fanns (mellan 4 byggnader, så paddocken har väggar åt alla håll!) men skulle jag anlägga nytt skullle jag iaf se till att det var minst 20 m åt varje håll....alt en rund bana.

När jag provade ut sadel till min häst red jag i ett ridhus som var 18*30 och det fungerade finfint! Kändes litet såklart, men ändå fullt fungerande.

Vår paddock är ca 30*55 och när jag mätte upp 18*30 i den så kändes det helt overkligt litet, men hellre ett mindre än inget alls! ;)
Jag funderar (läs: släpper inte tanken speciellt många minuter) på hur 17 man ska kunna finansiera ett ridhus...! Skulle vilja bygga ett 20*40, men det är ju DYRT! Även om man skulle göra mycket själv (snickra osv) så blir det ändå en rejäl slant...!

Nä. Nu ska jag åka iväg och köpa mig en trisslott... :grin:

kl
På ridskolan där jag är uppväxt var ridhuset 12x36 m !!!! Jag fattar inte hur vi fick plats. Vi hade hopptävlingar där inne!Dressyrtävlingar också för den delen. Helt makalöst att lektionshästarna höll. Idag skulle väl ingen ens försöka rida på en sån liten ridbana, inte med stor häst iallafall.

Min bana är 20 x 32 m. Det är inga problem att rida flera stycken tillsammans där. (Fast vi är aldrig fler än 3)
Jag går oftast innanför på långsidorna också så jag utnyttjar inte riktigt hela bredden.
Banan används till både dressyr och hoppning.

*kl*

Ni med olika modeller på mindre banor, kan ni inte lägga upp bild? Gärna där man ser något mer på bilden så att det går att få referenser för storleken, tex en häst som rids på banan.

Ang det LECH skrev om det lilla (smala!) ridhuset, jag hade lite drömmar och planer som yngre att göra ridhus i min mammas stora loge. Det hade nog faktiskt blivit större än de måtten du skrev!

Jag skulle satsa på att försöka få det minsta måttet så stort som möjligt. Hellre en 20x20 bana (bra volt), än en 40x10 (samma yta).

Mitt ridhus är 13x22. Funkar fint och hästarna blir lydiga. Man blir begränsad i vilka övningar man kan göra men det är skönt att ha tak över huvudet!

Ska se om jag har någon bild. En lite bit av den syns här.
15163461.jpg

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka