Minsta storleken och hopp sits

LiviaFilippa

Trådstartare
Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️
Men det första som jag undrar är bara på ett ungefär vad ni skulle tycka minsta storleken är som man kan rida om man är ungefär 160-165 cm? Alltså inte bara nån gång ibland utan om man skulle rida kanske 3-5 gånger i veckan eller nåt. Jag vet att det såklart inte går att säga exakt och alla hästar är o lika men bara ungefär om man menar en kraftig ponny.
Och detandra som jag undrar är med hopp sits så man ska ju stå i stig byglarna när man hoppar efter som att hästen ska kunna hoppa med ryggen och så. Men om man hoppar barbacka så kan man ju inte stå utan då mest lutar man sig framåt. Men ja det jag undrar då är om man skulle ha bra balans och så och hästen hoppar mjukt skulle man kunna sitta och bara luta sig framåt då och kanske ta man tag eller MÅSTE man stå över hinder? Alltså om man tillexempel inte kan stå i stig byglarna.
Hoppas att ni fattar hur jag menar! ❤️
 
Generellt säger man ju som lägst 20 cm under längden men beror ju såklart på kraftheten om hästen/ponnyn sväljer mycket ben. Men kan tänka mig att en grövre (för längden) c-ponny inte kan vara något problem för dig.

Angående hoppning barbacka kan du säkert få ett vettigt svar av någon annan då jag själv hoppar så lågt barbacka att jag iaf inte reser mig 😅.
 
När jag var tonåring och gick över till att hoppa stor häst fick vi alltid börja lektionerna med trav in på olika serier utan stigbyglar. Detta för att träna bålstabilitet och allmän balans på ryttarna.
Jag blev förvånad över mig själv, hur fort jag "hittade rätt" och hoppade MYCKET högre utan stigbyglar än jag vågat drömma om, dock med ett rejält mantag. :D
(Detta gjorde ju också att en inte fick "full panik" heller om en skulle tappa någon stigbygel pga kråksprång inne på tävlingsbanan.)
 
Jag är lika lång som dig och red en normalbyggd C-ponny utan problem :)
Nej man måste inte stå upp men blir nog lättare om hindren blir högre? Jag har hoppat barbacka ibland utan problem precis som @Keb71 (men aldrig så högt :D)
 
När jag var tonåring och gick över till att hoppa stor häst fick vi alltid börja lektionerna med trav in på olika serier utan stigbyglar. Detta för att träna bålstabilitet och allmän balans på ryttarna.
Jag blev förvånad över mig själv, hur fort jag "hittade rätt" och hoppade MYCKET högre utan stigbyglar än jag vågat drömma om, dock med ett rejält mantag. :D
(Detta gjorde ju också att en inte fick "full panik" heller om en skulle tappa någon stigbygel pga kråksprång inne på tävlingsbanan.)
Skulle ni ändå försöka att som stå upp då eller satt ni mera framåt lutade? För det verkar lite o lika hur man tycker.
 
Jag är lika lång som dig och red en normalbyggd C-ponny utan problem :)
Nej man måste inte stå upp men blir nog lättare om hindren blir högre? Jag har hoppat barbacka ibland utan problem precis som @Keb71 (men aldrig så högt :D)
Ja men jag menade ifall man inte kan stå upp. Alltså om det är nån som har bra balans och så om det räcker att man lutar sig fram då eller om man bara inte borde hoppa alls ifall man inte kan stå.
 
Skulle ni ändå försöka att som stå upp då eller satt ni mera framåt lutade? För det verkar lite o lika hur man tycker.
Jag försökte nog inte stå upp med liksom "lättade" lite i rumpan när hästen hoppade, så jag satt inte i själva språnget.
Utan lätta rumpan - luta framåt.
Men när tjejer hoppade i damsadel förr så satt de nog ner hela tiden.
Lätt sits i hoppning är faktiskt inte så gammalt alls, tror man kom på det på typ 1900-talet någon gång.

Edit: vi skrev visst samtidigt 😅
 
Gick i samma hoppgrupp med en som var 175cm och red stor c-ponny av modell fjordhäst, inga problem. Så möjligen inte mindre än större B-ponny till vardags om en tittat på bara längden utan att veta hur någon av er är byggda.
Ja jag tänkte på med längden bara! Och menar om ponnyn är tillexempel en cob eller fjording eller nåt sånt alltså en ganska så kraftig.
 
Jag försökte nog inte stå upp med liksom "lättade" lite i rumpan när hästen hoppade, så jag satt inte i själva språnget.
Utan lätta rumpan - luta framåt.
Men när tjejer hoppade i damsadel förr så satt de nog ner hela tiden.
Lätt sits i hoppning är faktiskt inte så gammalt alls, tror man kom på det på typ 1900-talet någon gång.

Edit: vi skrev visst samtidigt 😅
Okej tack för svaret!
Men man kanske inte skulle få hoppa utan att stå på typ tävling eller pay and jump eller nåt men om man hoppade lite hemma eller nåt.
Alltså jag tänker inte göra det utan jag bara undrar.
 
Okej tack för svaret!
Men man kanske inte skulle få hoppa utan att stå på typ tävling eller pay and jump eller nåt men om man hoppade lite hemma eller nåt.
Alltså jag tänker inte göra det utan jag bara undrar.
Kan man luta sig framåt och lätta lite i rumpan/hänga med hästen liksom, tror jag inte det skulle skada alls att hoppa lägre hinder. (Vad som är lägre eller högre beror nog på hur duktig man är också..)
På tävling är det nog bara någon (överdomaren?) som säger ifrån om man stör sin häst eller är dum mot den.
 
Tror följsamheten är viktigare än just att stå upp, tänker både på barbacka och damsadel. Jag vet en som hoppar/hoppade terräng i damsadel men kan för mitt liv inte minnas om hon fanns på buke eller jag bara följde henne på sociala medier eller vem det var. Kanske någon här vet? Det var iaf jätteintressant att se henne hoppa, mycket trevlig ridning på jättefina hästar.
 
Det handlar mest om att inte störa hästen så det går absolut att hoppa barbacka. Att mjukt följa hästen i ett språng är ju oftast inte så svårt när en väl är i balans. Det är inte hästen som får största problemet när det blir högre utan ryttaren. En del hästar har ju sådan ryggaktion att dom nästan skjuter upp ryttaren. Och jag har ridit olika D-ponny, sv halvblod och ponnykorsningar när jag var +170 cm utan problem. Även min 135 cm fjord funkade. Det är väl bara i dressyrtävlingssammanhang det kan se lite tokigt ut med fötter i höjd med hästens knän. En vanlig ridtur eller ett pass i ridhuset så går det alldeles utmärkt att sitta i snygg sits med lite kortare läder så en kommer åt.
 
Skulle ni ändå försöka att som stå upp då eller satt ni mera framåt lutade? För det verkar lite o lika hur man tycker.
Nej, vi skulle inte försöka stå, utan bara följa med hästen framåt med överlivet.
Det gällde att inte knipa med knäna, för då trycks en ju liksom uppåt och det blir inte bra - jag brukar jämföra det med att försöka sätta en klädnypa på dubbelvikta jeans, den trycks uppåt och ramlar av. ;)
 
När jag började rida på ridskola för 100 år sen fanns det bara stora hästar på den ridskolan, dom flesta mellan 160-165 cm i mankhöjd. Man skulle ha fyllt 10 år för att få börja där och jag var 11 då, vet inte exakt hur lång men runt 1.50 kanske? Minns aldrig att jag kände mig liten, men då hade jag heller inte erfarenhet av att rida ponny så inga direkta referensramar. Min sköthäst däremot var 1.75 i mankhöjd och ganska lång i kroppen också och på honom kände jag mig rätt liten.
 
Det handlar mest om att inte störa hästen så det går absolut att hoppa barbacka. Att mjukt följa hästen i ett språng är ju oftast inte så svårt när en väl är i balans. Det är inte hästen som får största problemet när det blir högre utan ryttaren. En del hästar har ju sådan ryggaktion att dom nästan skjuter upp ryttaren. Och jag har ridit olika D-ponny, sv halvblod och ponnykorsningar när jag var +170 cm utan problem. Även min 135 cm fjord funkade. Det är väl bara i dressyrtävlingssammanhang det kan se lite tokigt ut med fötter i höjd med hästens knän. En vanlig ridtur eller ett pass i ridhuset så går det alldeles utmärkt att sitta i snygg sits med lite kortare läder så en kommer åt.
Okej jag kanske var lite o tydlig så förlåt isåfall! Men jag menade om man rider med sadel men om man inte kan stå upp om man kan rida lika som man gör när man hoppar barbacka isåfall.
Och för mig så spelar det ingen roll om jag skulle komma åt hästen bra med skänklarna utan jag mest skulle vilja veta ungefär hur liten som ändå såg okej ut bara.
 
När jag började rida på ridskola för 100 år sen fanns det bara stora hästar på den ridskolan, dom flesta mellan 160-165 cm i mankhöjd. Man skulle ha fyllt 10 år för att få börja där och jag var 11 då, vet inte exakt hur lång men runt 1.50 kanske? Minns aldrig att jag kände mig liten, men då hade jag heller inte erfarenhet av att rida ponny så inga direkta referensramar. Min sköthäst däremot var 1.75 i mankhöjd och ganska lång i kroppen också och på honom kände jag mig rätt liten.
Du miss förstog nog lite för jag undrade hur liten häst som MINST som skulle passa inte om man känner sig liten på en stor häst ❤️
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 910
Ridning Jag vet att det är o lika för alla ponnyer och ryttare så jag undrar såklart bara på ett ungefär! Men jag undrar hur stor skillnad det...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 757
Mat Först så förlåt om dethär är en lite konstig fråga! Men jag bara skulle tycka att det var intresant att veta hur andra tycker. Men om ni...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
6 980
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 205
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp