Minuspoäng

Fille

Trådstartare
pluggar på högskola, senaste salstentan vi hade fick man minuspoäng på. Pratat med flera kompisar som sagt att det inte är okey, finns det någon regel mot det?

Inte vad jag vet. Har också haft det så. Vissa lärare har jag märkt föredrar att lägga upp det så.

Har också varit med om det. Tror det är någon skola som valt att inte tillåta det efter påtryckningar från skolans studentkår men det finns ingen allmän regel.

Har jag aldrig ens hört om. Om hundra (100) är max och man får avdrag för varje fel blir ju resultatet detsamma.

pluggar på högskola, senaste salstentan vi hade fick man minuspoäng på. Pratat med flera kompisar som sagt att det inte är okey, finns det någon regel mot det?

Högskoleverket har mig veterligen inga sådana riktlinjer. Men det finns nog några lärosäten eller institutioner på lärosäten som på eget bevåg inte tillåter det.

Jag tycker personligen att det är märkligt att ge minuspoäng vid de flesta fall (givet att det ska förstås som att besvarandet av en fråga kan resultera i färre poäng än vad ett blankt svar kan ge). Ska ett litet fel ge lite minuspoäng och mer omfattande fel ge flera minuspoäng? Hur anger man kriterier för det? Däremot kan det vara användbart vid flervalsfrågor för att undvika att tentanderna gissar. Å andra sidan tycker jag inte att flervalsfrågor är ett lämpligt sätt att testa kunskap på.

Jag har varit med om det på tentor. Men då var frågorna flervalsfrågor och typ "färglägg rätt muskel". Man fick minus för att man inte skulle chansa.

Minuspoäng vid flervalsfrågor i naturvetenskapliga ämnen har jag varit med om, och minuspoäng vid språktentor där man översätter från svenska. Rimligt i båda fallen tycker jag. I det ena fallet för att man inte ska chansa, i det andra för att vissa språkfel helt enkelt är fulare än andra, (och översättningsmeningarna är förstås konstruerade för att se om studenten har lärt sig de viktigaste skillnaderna mellan modersmålet och språket i fråga). I språkfallet är det ju också rationellt att läraren kan sluta rätta tentan när maxantalet fel för att klara sig har överskridits.

Minuspoäng skulle alltså kunna resultera i att en student får tex Minus 15 som tentaresultat? Dvs sämre än om studenten inte hade tenterat alls?

Jag tänker nog lite mer abstrakt på "minuspoäng" när jag rättar tentor. Om ett svar överlag är riktigt bra och förtjänar ett högt betyg, men så finns det någon enstaka, separat felaktighet i det, så blir betyget därför något lägre. Men det skulle jag inte presentera som minuspoäng, utan bara som ett fel som gjorde att hela svaret tyvärr inte höll samma höga standard.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har en tenta snart och enligt läraren kommer fel svar ge minuspoäng, alltså inte bara 0 som det brukar vara. Så om man får t.ex. 5... 2 3
Svar
45
· Visningar
2 935
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 493
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Jag funderar hit och dit om jag kan hitta en sysselsättning som jag skulle kunna roa mig med vid datorn i min ensamhet, istället för att... 2
Svar
25
· Visningar
1 810
Senast: Kakis
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 673
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka