missljud andning

T

tellpell

Mitt snart två-åriga sto andas "högt* och låter som om hon snarkar vi kraftig inandning. Som föl hade hon lunginflamma-
tion och behandlades med både pencillin och pasta. Pastabehandlingen fick hon i november 2003 och var besvärsfri till mars då hon började låta högt vid andning. Klinikbesök i juni då man gick in och tittade och konstaterade att hon ej hade någon inflammation och på röntgenbilden kunde man se att lungkapaciteten hade förbättrats. Hela sommaren gick hon på bete med några andra ettåriga ston men missljudet vid andning försvinner ej. Är det någon här på Bukefalos som upplevt något liknande så vore jag väldigt tacksam för svar. Jag har åkt ett par gånger på löshoppning och symptomen blir inte värre när hon anstränger sig.
 
Kanske missförstod jag dig, men ring kliniken och fråga om de minns ifall lösa gomen och "stämbandsbågen", arybrosk någonting..såg normalt ut vid endoskoperingen. Detta kan ge missljud och även försämra andningen i vissa situati0oner och beroende på i vilket stadie förändringen är.

Jag hade en häst med till slut mycket svår kronisk lunginflamation och de två första veterinärerna hörde tyvärr inget konstigt från honom eller hans lungor. Samma häst hade vissa avvikelser när det gällde arybrosk och lösa gomen och det leder ofta till missljud, dock inte i detta fall.

Jag ar alltså inget svar, men kanske gav det något att tänka på.
 
Jag tror att veterinären sa att det var inte var något fel på gomseglet. Hittade inget speciellt!
Din häst med kronisk lunginflammation, hade den samma andningbesvär som jag beskrivit?
 
Inte alls, inga andningsbesvär alls och inga för örat hörbaramissljud. Normal andningsfrekvens in i det sista. Han blev sjuk under den varmaste delen av sommaren och alla hästars lätt loja uppträdande tillsammans med hans kämpaglöd kamouflerade symptomen så väl så att två vet bara talade om någon alergisk reaktion. Tyvärr hade de fel och den tredje sista hade rätt men då var det försent.

Känns något fel ställ frågor och be vet göra lite extra undersökningar, undersök och läs på själv, ställ kluriga intelligenta frågor och tveka inte att ta ut en annan vet. Inte för att den första är dålig utan för att två hjärnor har olika erfarenheter och tänker bättre än en.

Lycka till med din häst!
 
Hejsan!
Vid missljud i samband med andning är det viktigt att ta reda på om det är vid in- eller utandning som missljudet hörs. Ditt sto låter vid inandning vilket kan tyda på felläge av stämbanden (Struppipning, orsaken är att en liten muskel därinne inte förmår dra undan arybrosken som sig bör, stämbandet hamnar då i luftströmmen och vibrerar, därav missljudet). Missljud vid utandning uppstår om hästen har en för lång eller slapp mjuk gom; struplocket och mjuka gommen snor liksom in sig i varandra och hästen får inte luft för en stund. Detta missljud låter nog mer snarkande än det förra som snarare piper.

En lunginflammation kan iofs ge en kronisk obstruktiv lungsjukdom, alltså COPD, kvickdrag. Symptomen brukar dock inte omfatta den form av missljud som du beskriver, snarare hosta och förstärkta andningsljud, alltså hästen låter tungandad.

Ta kontakt med klinik för ny endoskopiundersökning. Båda de tillstånd jag nämnt kan opereras.

Nåt vajsing inne i näshålan kan man också misstänka, men stoet har - vad jag förstår - inget näsflöde?
 
I mitt stall finns ett varmblod på snart 3 år som låter som en "respirator" men hon har för trånga luftvägar på ett ställe, har full lungkapacitet fö men det låter inte kul. Och hon låter inge värre när hon ansträngs.
 
Tack för alla svar! Jag ska ta kontakt med min klinik för en ny undersökning. Det känns lite mer positivt nu om det förhoppningsvis går att operera. För hon har inget näsflöde och ingen hosta och vet. som var hos mig för annan häst i nov. lyssnade på hennes lungor och sa att det lät helt normalt.
 
Men om hon inte har problem av snarkningarna så spelar det ju inte så stor roll??Det vanligaste "felet" då de snarkar är att gomseglet är förslappat och vanligtvis syns det inte direkt på en endoskopi utan man brukar måsta anstränga hästen så att den blir andfådd för att se(det är i alla fall mina erfarenheter). Det kan även hända att hästen har något trånga luftvägar och i kombination med ett slappt gomsegel eller någon form av allergi kan de väsa något då de andas.

Men så länge hästen inte har problem av det finns det ju ingen anledning att göra något åt det?! Man kan prova ställa hästen på luftrörsvidgande under en tid för att se om snarkningarna upphör. Man kan också operera ett förslappat gomsegel. En ganska lätt operation där de sövs och öppnas upp mellan ganascherna där gomseglet kapas av. Snittet lämnas sedan öppet och det rinner en massa äckel ur det, hästen får absolut inte ansträngas under ett par månader tills det har läkt. Hjälper inte det kan de som sista alternativ snitta hästen ståendes på halsen, en ännu billigare operation. Vi har nu ett tvårigt sto som snarkar då hon böjer ner huvudet för att äta men hon låter inte vid ansträngning osv och verkar inte bekomma henne. Hennes mamma lät likadant och det är förmodligen ett slappt gomsegel men eftersom det inte påverkar henne negativt har vi valt att inte bry oss om det.
mvh jesse
 
Ja kommer ihåg att veterinären på kliniken sa när jag ringde senast att man måste undersöka henne under ansträngning, rullband eller så. Och eftersom hästen är så ung så tyckte hon att man kunde avvakta och se tiden an. Men jag blir så orolig att höra henne och inbillar mig att det är lungorna som är angripna ändå. Ni som opererat era hästar för beskrivna åkommor, har de blivit helt friska och symptomfria?
Jag blir så glad över alla svar jag får för dom får mig att få hoppet åter om hästens framtid.
 
Jag vet många hästar som blivit bra av operation, om det nu är det som är felet. Vi har opererat en häst för det och då "lovade" vet att det skulle bli bra, de hade bara "misslyckats" med en häst tidigare som tydligen inte hade blivit bra. Vår häst som opererades var en kallblodstravare och då vi fick tillbaka honom så fick han vara i boxhage i 2 månader så han inte skulle springa i hagen och bli ansträngd. Samtidigt fick jag skritta honom ett kortare pass varje dag.

Jag minns så väl den dagen då jag skulle få börja köra lättare snabbjobb med honom och var så förväntansfull på hur operationen hade lyckats och hur bra hästen skulle vara osv. Trav i några hundra meter och sedan började hästen snarka och pipa precis som han gjorde innan :mad: :cry: . Ingen förbättring alltså fast de, i stort sett, garanterat att han skulle bli bra. Varför de tror att det inte lyckades på honom var för att han hade väldigt trånga luftrör och vid ansträngning och stress drog de ihop sig så att det inte kunde passera nog med luft därav snarkandet??!!

men jag tror inte du behöver oroa dig, nästan alla operationer brukar vara lyckade ifall det nu blir någon sådan så småningom.
mvh jesse
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp